• Anonym (Orolig)

Har jag rätt till sjukpenninggrundande nivå?

Hej.
    Jag undrar som det står i trådstarten om jag har rätt till sjukpenninggrundade nivån?
    Jag är tjänstledig från mitt arbete för studier, och har arbetat vid sidan om på andra ställe än det ställe jag har en fast anställning( och är tjänstledig från). Jag har haft CSN hela tiden med ett avbrott på ca 2-3 månader där jag fick inkomst från mitt extra arbete istället. Påverkar detta avbrott i CSN att min sjukpenninggrundade nivå försvinner och jag bara får "grundnivån"? eller baseras min föräldrapenning på sjukpenningnivån jag hade när jag arbetade tidigare?

Långt och klurigt men vill gärna ha lite klarhet i detta då jag har en klump i magen...

Tack på förhand!        

• Svar på tråden Har jag rätt till sjukpenninggrundande nivå?
  • Försäkringskassan

Hej!

Då vi behöver fler uppgifter om ditt ärende för att kunna ge dig ett korrekt svar behöver du kontakta kundcenter.

Generellt sett gäller att  man ska ha haft CSN-stöd under hela studietiden för att den sjukpenninggrundande inkomsten ska vara skyddad.

Hälsningar
    Bo, handläggare 

• Anonym (Orolig)

Ja jag har kontaktat dem men fick tyvärr inte mer svar. Då undrar jag hur ni gör med dem som tagit tjänstledigt för studier, som under sommaren inte har ngt CSN utan arbetar extra istället? Får de behålla sin SGI?

Tacksam för svar. 

• Försäkringskassan

Hej,

Så länge du kommer fortsätta studera till hösten så är din SGI skyddad även under sommaren. Om man inte fortsätter studera till hösten igen så är det viktigt att man dagen efter studierna har upphört skyddar sin SGI på annat sätt, exempelvis genom att  arbeta eller skriva in sig som aktivt arbetssökande på arbetsförmedlingen. 

Hälsningar,
    Cilla, handläggare 

Svar på tråden Har jag rätt till sjukpenninggrundande nivå?