• Anonym (NorrlandsBonus)

Biomamman struntar i massa saker... jag ger upp snart

Ok, vet inte var jag skulle lägga detta men det blev här i alla fall.
    Min man har flera barn sedan tidigare och mamman till dessa barn har stora problem. Förutom att det ser ut som en sjuklig samlarlya där hon bor så drar hon på sig skulder hela tider och har hållt på att bli vräkt flera ggr sista året. Hon håller barnen hemma från skolan till som tätt även när dom inte är sjuka även om hon påstår det för att hon förmodligen inte orkar åka med dom dit på mornarna, soc har tidigare varit involverade men kan inte göra mer såvida pappan inte begär ensam vårdnad.  Det går mycket löss på skolan och barnen har fått löss flera ggr de sista månaderna, varje gång de åker till mamman mailar pappan och säger att hon MÅSTE titta efter löss och vilken dag hon måste behandla gång nr 2 för att ev nykläckta ska dö. Men hon bara struntar i det. Dessutom säger hon såklart inte att hon struntar i det utan det får man upptäcka när lössen kommer tillbaka.
    Hon är ute efter att förstöra eftersom hon är bitter och kan inte föra en enda konversation utan att kasta ur sig massa fjortiskommentarer om hur dum i huvud pappan är och hur patetisk han är, anmärker på både hans sätt och utseende. Hon har ju något problem och inget vi gör verkar hjälpa. Det här är ändå de minsta sakerna hon gör, hon jävlas konstant och vägrar svara på samtal och sms om barnen och lägger in spärr på pappans nu så han inte kan ringa henne när det är något. Om pappan går till doktorn vid sjukdom så skriker hon att han är dum i huvudet för det också. Inget är bra och hon bara är elak så det dryper om det.

Idag så upptäckte jag idag att JAG fått löss och jag blir så jävla trött, hon var informerad om att dom skulle avlusas IGEN, dvs gång nr 2 när dom var hos henne men hon har inte ens tittat efter löss eller kammat eller använt lusmedlet. Igen.

Nu vill jag fan anmäla henne för att jag fått löss, jag greppar efter halmstrån, inget hjälper och det här kommer fortsätta livet ut. Hjälp :-´(

Jag älskar min man och jag vet att han gör allt han kan men vi rår inte på henne. Vad ska vi göra?

• Svar på tråden Biomamman struntar i massa saker... jag ger upp snart
  • Anonym

Ps

Tala med lärarna om läxorna och hitta en lösning tillsammans med dem. Och som lärare kan jag säga att läxor för små barn inte på något sätt är livsviktigt utan mer för att få in rutiner för framtiden. Små barn ska hinna lära sig det de ska lära sig i skolan. Och har de inlärningssvårigheter så är det extra stöd i skolan av speciallärare som gäller. Och rör det sig om äldre barn får de helt enkelt lära sig ta ansvar för sina läxor själv.  

• SandraP81

Angående lusmedlet så finns det ju sorter man bara behöver göra en behandling. Tex Antilice eller Hedrin Once (spray). Antilice är jättebra!

• vetvadjagvill

Men om lusbehandlingen ska upprepas så ska det ske efter 9-10 dagar så ev ägg hunnit kläckas så man kan ta död på dem igne.

varför kan inte ni ansvara för att göra  det då igen efter 9-10 dagar då mammansvecka passerat?

varför  skapar ni konflikter om detta om ni nu vet hur mamman är?
    ta eget ansvar och gör det för barnens skull -om ni nu anser att maman är så  vårdslös. 

Hur ska du bevisa att barnen inte är sjuka på mammans tid?

HUr orkar ni ens bry er om hon opponerar sig mot att pappan går till läkare?
    vad finns det att irritera sig på.. ?
    Låt henne skrika.. eller vad vil hon?
    Är det något speciellt hon vill då eller får ni inte gå dit?
    I så fall, igronera.

• Anonym

Vad händer om ni erbjuder mamman stöttning och hjälp på hennes villkor (under en period)?

Alltså jag menar verkligen räcker ut handen i välmening.

Förstår att det nu är infekterat och det låter ju inte som att mamman mår bra men kan ni tänka att ni får vara de kloka i detta läget?

Kanske kan det betala sig med ett bättre samarbete senare... 

Anonym skrev 2013-02-05 19:00:57 följande:
    Vad händer om ni erbjuder mamman stöttning och hjälp på hennes villkor (under en period)?

Alltså jag menar verkligen räcker ut handen i välmening.

Förstår att det nu är infekterat och det låter ju inte som att mamman mår bra men kan ni tänka att ni får vara de kloka i detta läget?

Kanske kan det betala sig med ett bättre samarbete senare... 
    Vi har gjort det men hon är så hatisk så hon vill inte ha hjälp och anser inte själv att hon behöver någon. Vi har bett henne om att skriva ned (eftersom hon vägrar tala i telefon) hur hon vill att det ska se ut med lämning osv och sen om hon vill göra några förändringar eller ha hjälp med något men hon säger nej.
    vetvadjagvill skrev 2013-02-05 18:51:51 följande:
    Men om lusbehandlingen ska upprepas så ska det ske efter 9-10 dagar så ev ägg hunnit kläckas så man kan ta död på dem igne.

varför kan inte ni ansvara för att göra  det då igen efter 9-10 dagar då mammansvecka passerat?

varför  skapar ni konflikter om detta om ni nu vet hur mamman är?
    ta eget ansvar och gör det för barnens skull -om ni nu anser att maman är så  vårdslös. 

Hur ska du bevisa att barnen inte är sjuka på mammans tid?

HUr orkar ni ens bry er om hon opponerar sig mot att pappan går till läkare?
    vad finns det att irritera sig på.. ?
    Låt henne skrika.. eller vad vil hon?
    Är det något speciellt hon vill då eller får ni inte gå dit?
    I så fall, igronera.

Ang. lössen, vi GÖR ju det nästan alla ggr men hon har dessutom ljugit om att hon behandlat men ej gjort det. Det har inte varit exakt varannan vecka under alla perioder så man kan inte gå exakt efter det om man räknar "lössbehandlingsdagar"
    Vi skapar väl inte konflikter, vi försöker få det att fungera, man löser väl heller inte konflikter genom att släppa precis allt och tolerera det heller..
    Hur jag ska "bevisa".. jag har väl inte sagt att jag ska det men det kan man ju ganska lätt tro när dom är hemma från skolan minst en dag oftast fler varje vecka dom är hos henne, dom kan vara hemma bytesdagen och när pappan hämtar dom är dom inte alls sjuka.
    Vi orkar opponera oss eftersom hon bråkar, ställer till liv och proppar barnen fulla med lögner som kommer till oss med och tror fel saker.

Intressant att du vänder allt mot oss, att man ska tillåta ett sånt beteende för lugnets skull när barn far illa och framför allt relationen mellan barnen och min sambo far illa av lögner och konstiga beteenden. Vi låter mycket passera men vi kan bara inte låta alla galenskaper passera det fattar ju vilken någorlunda vettig människa som helst.

Vi är inte ute efter att "få rätt"  vi kan mycket väl tänka oss lösningar som inte vi tycker är de bästa, bara det funkar-  vi är ute efter att det ska flyta hyfsat åtminstone så att barnen känner trygghet med att ha växelvis boende och blir hyfsat harmoniska människor.

• Butterscotch
    SandraP81 skrev 2013-02-04 19:49:29 följande:
    Angående lusmedlet så finns det ju sorter man bara behöver göra en behandling. Tex Antilice eller Hedrin Once (spray). Antilice är jättebra!
    Precis, de funkar hur bra som helst.

TS, jag förstår att det är störigt att biomamman verkar helt bort, men just lössproblematiken kan ni ju i alla fall lösa själva med hjälp av ovan tips så har ni sen ett problem mindre i alla fall. 
  • Anonym
    Anonym (NorrlandsBonus) skrev 2013-02-06 22:01:10 följande:
    Vi har gjort det men hon är så hatisk så hon vill inte ha hjälp och anser inte själv att hon behöver någon. Vi har bett henne om att skriva ned (eftersom hon vägrar tala i telefon) hur hon vill att det ska se ut med lämning osv och sen om hon vill göra några förändringar eller ha hjälp med något men hon säger nej.

Ang. lössen, vi GÖR ju det nästan alla ggr men hon har dessutom ljugit om att hon behandlat men ej gjort det. Det har inte varit exakt varannan vecka under alla perioder så man kan inte gå exakt efter det om man räknar "lössbehandlingsdagar"
    Vi skapar väl inte konflikter, vi försöker få det att fungera, man löser väl heller inte konflikter genom att släppa precis allt och tolerera det heller..
    Hur jag ska "bevisa".. jag har väl inte sagt att jag ska det men det kan man ju ganska lätt tro när dom är hemma från skolan minst en dag oftast fler varje vecka dom är hos henne, dom kan vara hemma bytesdagen och när pappan hämtar dom är dom inte alls sjuka.
    Vi orkar opponera oss eftersom hon bråkar, ställer till liv och proppar barnen fulla med lögner som kommer till oss med och tror fel saker.

Intressant att du vänder allt mot oss, att man ska tillåta ett sånt beteende för lugnets skull när barn far illa och framför allt relationen mellan barnen och min sambo far illa av lögner och konstiga beteenden. Vi låter mycket passera men vi kan bara inte låta alla galenskaper passera det fattar ju vilken någorlunda vettig människa som helst.

Vi är inte ute efter att "få rätt"  vi kan mycket väl tänka oss lösningar som inte vi tycker är de bästa, bara det funkar-  vi är ute efter att det ska flyta hyfsat åtminstone så att barnen känner trygghet med att ha växelvis boende och blir hyfsat harmoniska människor.

Jomen min undran är mer HUR ni har gjort det? I välmening, under lugna omständigheter? Stor skillnad på att erbjuda någon hjälp mitt i ett kaos då det lätt blir att "jag klarar minsann detta själv". 
  • Froststar

TS, enda jag kan säga, ni får försöka få så många vittnen som möjligt på er sida och pappan får begära ensam vårdnad. Mamman får väl umgås med barnen med stödperson. Vad hon än har för problem eller mentala hinder, det är faktiskt hennes problem, hon får lösa dem. Det ska inte gå ut över barnen. Om hon inte klarar av att vara förälder med allt vad det innebär då får hon låta någon annan göra jobbet. Hon är en typisk sådan kvinna som inte verkar fatta att det är enkelt att ploppa ut ungar men svårare att vara förälder. Lycka till och låt inte henne dra ner er i skiten. Se henne som ett hinder i vägen, gå runt och lös problemet. Ignorera henne och vad hon än må ha för problem.

Froststar skrev 2013-02-06 23:31:29 följande:
    TS, enda jag kan säga, ni får försöka få så många vittnen som möjligt på er sida och pappan får begära ensam vårdnad. Mamman får väl umgås med barnen med stödperson. Vad hon än har för problem eller mentala hinder, det är faktiskt hennes problem, hon får lösa dem. Det ska inte gå ut över barnen. Om hon inte klarar av att vara förälder med allt vad det innebär då får hon låta någon annan göra jobbet. Hon är en typisk sådan kvinna som inte verkar fatta att det är enkelt att ploppa ut ungar men svårare att vara förälder. Lycka till och låt inte henne dra ner er i skiten. Se henne som ett hinder i vägen, gå runt och lös problemet. Ignorera henne och vad hon än må ha för problem.
    Tack, ska försöka övertala pappan till detta igen. Han vill inte "ta ifrån barnen sin mamma"  men jag tror det blir bättre om de är mer hos oss och vi kan sätta upp "regler" som är normala för barn att ha. Dom kan ju fortfarande träffa sin mamma regelbundet fast lite mindre.
  • Anonym
    Anonym (NorrlandsBonus) skrev 2013-02-07 19:25:51 följande:
    Tack, ska försöka övertala pappan till detta igen. Han vill inte "ta ifrån barnen sin mamma"  men jag tror det blir bättre om de är mer hos oss och vi kan sätta upp "regler" som är normala för barn att ha. Dom kan ju fortfarande träffa sin mamma regelbundet fast lite mindre.
    Du ska övertala pappan??! Ursäkta men det säger en hel del. Jag betvivlar inte att biomamman kan vara jobbig. Men tror nog du bidrar en hel del till ekvationen också. Kanske testa att backa och låta föräldrarna sköta detta?
    Anonym skrev 2013-02-08 17:32:51 följande:
    Du ska övertala pappan??! Ursäkta men det säger en hel del. Jag betvivlar inte att biomamman kan vara jobbig. Men tror nog du bidrar en hel del till ekvationen också. Kanske testa att backa och låta föräldrarna sköta detta?
    Han har nästan gett upp eftersom han inte orkar mer efter flera år. Både skola och soc säger att mamman har stora problem med bla samarbete. Om DU vill tolka det så att jag är manipulativ för att jag försöker stötta honom och hjälpa till så barnen kan ha båda sina föräldrar även i framtiden så resonerar du väldigt konstigt. Både soc och skolan har bett mig gå in i det här mer aktivt vilket jag INTE har gjort förutom att skriva här och diskutera en del med pappan.
    Tycker mer det låter som att du är egoistiskt och inte skulle bry dig om bonusbarn om du hade några. Eller din partners problem heller för den delen om han får några.

• Anonym
    Anonym (NorrlandsBonus) skrev 2013-02-11 12:08:51 följande:
    Han har nästan gett upp eftersom han inte orkar mer efter flera år. Både skola och soc säger att mamman har stora problem med bla samarbete. Om DU vill tolka det så att jag är manipulativ för att jag försöker stötta honom och hjälpa till så barnen kan ha båda sina föräldrar även i framtiden så resonerar du väldigt konstigt. Både soc och skolan har bett mig gå in i det här mer aktivt vilket jag INTE har gjort förutom att skriva här och diskutera en del med pappan.
    Tycker mer det låter som att du är egoistiskt och inte skulle bry dig om bonusbarn om du hade några. Eller din partners problem heller för den delen om han får några.

Var skrev jag att du verkar manipulativ? Jag tror bara att en bonus i dessa fall kan bidra till att konflikten ökar. Om soc och skola ser problemen så är det bättre att de agerar (än att de ber dig göra det?!) Fö har jag haft bonusar med ett tokigt bioex. Och hon blev inte ett dugg mer samarbetsvillig för att jag hade åsikter. Så visst stötta pappan (när barnen är utom hörhåll) Men att gå in och ha åsikter så barnen hör, driva hans kamp och övertala? honom tror jag inte på. Så nej det handlar inte om egoism, utan att inte gå in och bli "medberoende" i en dysfunktionell rela/situation.

Det har redan gått flera år med soc och skola inblandade.

Det går inte att inte bli inblandad eller att inte lägga sig i.

I veckan tex kastade hon bara ut 2 av barnen från sitt hem när det var hennes vecka så att jag fick åka och hämta dom. Det är alltså inte så enkelt att jag bara kan säga att det är inte mitt problem.

Hon har nu tagit ett av barnens sparpengar.

Hon har slagit till ett av barnen.

Det är alltså inget man kan fega ur och lägga sig i, det är allvarliga saker som händer.

Jag blir bara ledsen över att skriva här och bli uppfattad som någon som ska övertala när jag bara hjälper. Det är så oerhört lätt att skriva hur allt är utan att veta mer än några rader som jag har skrivit ned.

Du som håller på så kan orsaka att någon blir allvarligt skadad och det kanske är din plan?

Jag kommer inte läsa här mer.

• Anonym

Varför skickar pappan alls tillbaka barnen dit?

• Anonym
    Anonym (NorrlandsBonus) skrev 2013-02-17 00:41:27 följande:
    Jag blir bara ledsen över att skriva här och bli uppfattad som någon som ska övertala när jag bara hjälper. Det är så oerhört lätt att skriva hur allt är utan att veta mer än några rader som jag har skrivit ned.

Du som håller på så kan orsaka att någon blir allvarligt skadad och det kanske är din plan?

Jag kommer inte läsa här mer.
    Nu fick jag dock anledning att uppfatta dig som manipulativ.

Jo det kan göra ont att höra andra sanningar än ens egna. Ska jag känna skuld för att jag ger mitt perspektiv? För att jag svarar på det du skrivit men borde veta allt du inte skrivit? Ta ansvar för att du inte kan ta till dig det du vill och låter resten vara? För att någon blir allvarligt skadad?". Riskerar man bli skadad för att någon skriver ett svar på FL så ja då bör man nog inte skriva och läsa här utan kankse söka hjälp för dig själv, någon som kan hjälpa dig reda i tankarna? Och det är sagt med ärlig medkänsla om än kankse inte så känsligt.

Lycka till! 
Svar på tråden Biomamman struntar i massa saker... jag ger upp snart