• Anonym (06)

Kombinationen obefintlig sexlust o oförstående, frustrerad sambo

Jag har två barn på 2,5 år resp 10 mån. Jag har mer eller mindre inte haft någon sexlust öht sedan första förlossningen som var väldigt jobbig och jag fick en stor bristning o en förlossningsrädsla som hette duga på det. Jag och min sambo har från och till bråkat om vårt sexliv genom dessa 2,5 åren. Han är sexuellt frustrerad och tycker att jag är känslokall, inte ens vill ha närhet som pussar o kramar och om han inte tar initiativ till sex eller bara pussar och kramar, så blir det inget öht. Jag är så jäkla trött på att han tjatar och gnäller om sex hela jävla tiden och inte kan visa förståelse för att jag inte känner någon lust just nu och att det kanske får räcka med 1 ggn i veckan/varannan vecka så länge. Det blir ju verkligen inte bättre av att han går och skäller på mig för att jag aldrig vill. Hur fan ska jag kunna känna lust för nån som blir sur om han inte får ha sex? Han har stundvis vart förstående och mindre pressande, men så kommer det stunder som idag då helvetet bröt loss. Och för honom så verkar det som att om man inte har sex, så är förhållandet dödsdömt. Här finns det tydligen inte plats för med och motgångar och svackor. Det är antingen bra o lyckligt eller olyckligt och dödsdömt. Så jävla irriterande att man ska behöva gå runt som en jävla knulldocka och se glad ut hela tiden för annars så är det så fruktansvärt dåligt i förhållandet. Ska tillägga att sambon annars är världens snällaste kille i hela världen. Han skulle åka till Kina och köpa ris åt mig om jag bad honom, men när det kommer till sex och förståelse för att kvinnor kan tappa sexlusten efter förlossningen och att det kan ta veckor, månader o kanske tom år, det vägrar han acceptera. Jag gör så gott jag kan! Men kan inte tvinga mig själv att vilja ha sex. Och att ha sex för att man känner sig tvingad, det är de värsta sexet som finns. Jag älskar min sambo över allt annat, men jag känner mig så oförstådd och som om allt bara är fel på mig hela tiden. Har haft det lite jobbigt när jag var mindre, och sambon har nyligen fått mig att börja gå hos en psykolog för att bearbeta det jag vart med om och sambon har påpekat att jag "känns" deprimerad stundvis och då tycker jag verkligen att han mer än någonsin borde förstå att det kanske är många bollar i luften just nu som påverkar min sexlust. Men jag måste vara glad hela tiden och kåt, annars är jag deprimerad, känslokall och jag döljer nått. Vet inte vad jag ska ta mig till snart. På det hela har även jag tagit på mig ansvaret att ta barnen på natten och har gjort det i 2,5 år nu. Han sover som en jävla gris som inte ens hör när barnen skriker på natten (han har fått ta dem nån natt på sistone då jag var magsjuk, men han hörde inte den minsta som skrek). Och han erbjuder aldrig att ta barnen på morgonen o låta mig få sovmorgon, jag måste säga till själv att jag vill ha det imorgon. Sömnbrist i 2,5 år, deprimerad som går hos psykolog och oförstående kille som pressar till sex.. Konstigt att lusten är borta?

• Svar på tråden Kombinationen obefintlig sexlust o oförstående, frustrerad sambo
  • Cheeses
    Ceasar skrev 2013-02-09 15:04:26 följande:
    Men hade det inte varit fantastiskt om ni haft det? Ett passionerat sexliv.

Om ett passionerat sexliv innebär att man måste ställa upp på sådant man inte vill så hade det inte varit fantastiskt nej.
  • Ceasar

Men det ju just det jag menade, skulle du inte vilja haft lusten med ett passionerat sexliv? Om du fick välja.

• Cheeses
    Ceasar skrev 2013-02-09 15:21:09 följande:
    Men det ju just det jag menade, skulle du inte vilja haft lusten med ett passionerat sexliv? Om du fick välja.

Nej, se ovanstående svar.
  • Tom Araya
    Cheeses skrev 2013-02-09 15:10:55 följande:

Om ett passionerat sexliv innebär att man måste ställa upp på sådant man inte vill så hade det inte varit fantastiskt nej.
    Fast när man läser det du skriver om ert sexliv i diverse trådar verkar det som att du i högre grad ställer upp idag än vad du hade behövt om du verkligen hade haft lust och sex du njöt av (alltså passionerat).
  • S4M
    Cheeses skrev 2013-02-09 15:10:55 följande:

Ett passionerat sexliv innehåller inte saker man "ställer upp" på, ett passionerat sexliv är när man formligen glöder tillsammans och båda får ut lika mycket av samvaron.
  • Tom Araya
    S4M skrev 2013-02-09 16:41:41 följande:
    Ett passionerat sexliv innehåller inte saker man "ställer upp" på, ett passionerat sexliv är när man formligen glöder tillsammans och båda får ut lika mycket av samvaron.
    Jag instämmer. Solig
  • sextiotalist
    Cheeses skrev 2013-02-05 17:28:35 följande:
    Ok alla tycker väl olika där. Jag har ingen skyldighet att ansvara för någon annans behov oavsett om det är ett kärleksförhållande eller inte, det är min åsikt.
    Man har inte skyldighet att tillfredställa varandras behov, det har du fullständigt rätt i, däremot har man en skyldighet att arbeta för sin relation med sin sambo/fru/man.
    Nu tror jag säkert att ni gör det.

• sextiotalist
    Ceasar skrev 2013-02-05 20:53:40 följande:
    Jag tycker absolut att min frus sexuella tillfredsställelse är mitt ansvar. Om jag avsäger mig det ansvaret så är det ju samma sak som att säga att hon kan söka sig sin sexuella tillfredsställelse på det sätt som hon finner bäst. Om det då är hos någon annan kan jag inte vara upprörd av detta.

Jag är dock långt ifrån säker på att min fru känner lika som mig. Hon tycker nog att en stor del av ansvaret för mitt sexuella liv ligger hos mig själv, men tycker nog inte att det är ok att söka mig denna sexuella tillfredsställelse vart jag vill.

Men då min fru vill ha väldigt lite sex med mig (typ 4-6 veckor mellan gångerna) anser jag samtidigt att hon inte gör sin del av vårt förhållande som handlar om sex. sen har jag visserligen ett ansvar i att hon är mitt val av partner, men hur skulle jag kunna veta att denna underbara varelse som ville ha sex varje dag i början inte ville ha det oftare än så här ett antal år senare.
    Tack och lov så resonerar inte min sambo så, det hade varit inte varit bra för vårt förhållande. Klart erotikdödande för mig
  • Ceasar

Vad hade varit erotikdödande? Att känna ansvar för sin partners sexuella tillfredsställelse?

• Ceasar
    S4M skrev 2013-02-09 16:41:41 följande:
    Det var exakt så jag menade, men jag gav upp, hon vill inte förstå.
  • sextiotalist
    Ceasar skrev 2013-02-10 00:00:07 följande:
    Vad hade varit erotikdödande? Att känna ansvar för sin partners sexuella tillfredsställelse?
    Precis.
  • Ceasar

Ok, det håller jag inte alla med om. Jag ser inget fel i att känna ansvar gör att min fru har det bra.

• sextiotalist
    Ceasar skrev 2013-02-10 08:52:42 följande:
    Ok, det håller jag inte alla med om. Jag ser inget fel i att känna ansvar gör att min fru har det bra.
    Det är en viss skillnad att känna ett ansvar mot att lägga ett ansvar på en annan person. Det är detta med att lägga ansvaret på en annan som är erotikdödande. Om min sambo skulle anse att det är mitt ansvar att tillfredställa honom, så kan han räkan med en kvinna med noll sexlust
  • Ceasar

Men om hans sexuella tillfredsställelse är hans eget ansvar, får han då också lösa det på vilket sätt han vill?

• Tom Araya
    sextiotalist skrev 2013-02-10 09:03:18 följande:
    Det är en viss skillnad att känna ett ansvar mot att lägga ett ansvar på en annan person. Det är detta med att lägga ansvaret på en annan som är erotikdödande. Om min sambo skulle anse att det är mitt ansvar att tillfredställa honom, så kan han räkan med en kvinna med noll sexlust
    Det är helt riktigt och en skillnad jag håller med om och bör poängteras.

Man lägger inte ansvar på någon annan för sitt välbefinnande.

Men man tar ansvar för sin partners välbefinnande när man ingår ett förhållande, liksom för barn och djur när man skaffar sådana eller för sina kunder om man tar ett jobb inom ett serviceyrke.
    Ansvaret är aldrig till 100% på enbart en person utan det är alltid delat med den vars välbefinnande man avser, efter förmåga naturligtvis (svårt att förvänta sig att ett djur eller spädbarn kan ta på sig särskilt stor del av det ansvaret).
    Vill eller kan man inte ta det ansvaret får man välja bort de förhållandena och situationerna.
    I ett förhållande behöver det dock inte vara ett särskilt betungande ansvar då en stor del av det uppfylls av att bara vara tillsammans och umgås.
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2013-02-10 12:12:51 följande:
    Det är helt riktigt och en skillnad jag håller med om och bör poängteras.

Man lägger inte ansvar på någon annan för sitt välbefinnande.

Men man tar ansvar för sin partners välbefinnande när man ingår ett förhållande, liksom för barn och djur när man skaffar sådana eller för sina kunder om man tar ett jobb inom ett serviceyrke.
    Ansvaret är aldrig till 100% på enbart en person utan det är alltid delat med den vars välbefinnande man avser, efter förmåga naturligtvis (svårt att förvänta sig att ett djur eller spädbarn kan ta på sig särskilt stor del av det ansvaret).
    Vill eller kan man inte ta det ansvaret får man välja bort de förhållandena och situationerna.
    I ett förhållande behöver det dock inte vara ett särskilt betungande ansvar då en stor del av det uppfylls av att bara vara tillsammans och umgås.
    Jag har haft ett förhållande där kraven på mitt ex tillfredställelse ansåg att det låg på mig, ja, jag bröt det förhållandet till slut.
    Jag anser att ett förhållande ska bygga på så lite krav som möjligt, att det ska bygga på frivillighet i den mån det går. Man har så mycket yttre krav på sig, så förhållandet ska vara den plats som det finns minst krav.

Vi har ytterst få krav på varandra, men så har vi hållit ihop länge och trots att båda är 50+ så har vi ett aktivt sexliv. Det är aldrig några sura miner om jag t.ex inte har lust, det blir en kram och "helt OK, man vill inte alla dagar" 
  • Tom Araya
    sextiotalist skrev 2013-02-10 13:13:17 följande:
    Jag har haft ett förhållande där kraven på mitt ex tillfredställelse ansåg att det låg på mig, ja, jag bröt det förhållandet till slut.
    Jag anser att ett förhållande ska bygga på så lite krav som möjligt, att det ska bygga på frivillighet i den mån det går. Man har så mycket yttre krav på sig, så förhållandet ska vara den plats som det finns minst krav.

Vi har ytterst få krav på varandra, men så har vi hållit ihop länge och trots att båda är 50+ så har vi ett aktivt sexliv. Det är aldrig några sura miner om jag t.ex inte har lust, det blir en kram och "helt OK, man vill inte alla dagar" 
    Det är så det ska vara enligt mig och självpåtaget ansvar är ju något annat än krav från andra.

Din man tar ju ansvar för ditt välbefinnande när han visar det beteendet gentemot dig i den situation du nämner.
  • Anonym (inte heller så k)

Berätta för honom om att det finns några grundförutsättningar för att man ska orka vara kåt:

* någorlunda tillräckligt med sömn
    * att ingen tjatar på en om sex
    * att man får vara ifred någon jävla gång

Sedan tror jag en gång i veckan/ varannan vecka är ofta om man jämför med andra som har två små barn!  Om han är småbarnsförälder och har tid att tänka på sin penis beror det för övrigt antagligen på att han tar för liten del av hemmaansvaret...

• Ceasar
    Anonym (inte heller så k) skrev 2013-02-12 20:45:20 följande:
    Om han är småbarnsförälder och har tid att tänka på sin penis beror det för övrigt antagligen på att han tar för liten del av hemmaansvaret...
    Detta är en lite konstig tanke. Om två personer som jobbar heltid och har några barn ihop tänker på sex, då försummar de hemmet och sina barn? Det blir kontentan av det hela.
  • Anonym (inte heller så k)
    Ceasar skrev 2013-02-15 18:27:48 följande:
    Detta är en lite konstig tanke. Om två personer som jobbar heltid och har några barn ihop tänker på sex, då försummar de hemmet och sina barn? Det blir kontentan av det hela.

Om den ena är görtrött och den andra har energi och ork nog att vara sexuellt frustrerad så antar jag att det finns någon sorts obalans. Om samtliga inblandade är glada kåta och nöjda så är det väl inget problem?

Men trådstartaren får inte sova på natten och får inte någon sovmorgon, hon låter astrött. Jag menar att det kan göra vem som helst avtänd och att killen borde se till att hon får sova först om han vill ligga.
Svar på tråden Kombinationen obefintlig sexlust o oförstående, frustrerad sambo