• Anonym

Tonåring med dött sexliv?

Jag är en tjej på 18 år som har haft pojkvän nu i ett år. Vi hade rätt vilt "tonårssex" i början, men nu har det upphört.. Jag känner nästan att min sexlust har dött. Förr hade vi sex kanske varje dag, men nu är det någon gång i veckan bara. 
    Jag har "tröttnat" på sex, vilket jag tycker låter rätt skumt eftersom han är min första pojkvän och vi har båda varit aktiva ungefär ett år med varandra.. Jag tycker att det är för rutinerat, men när jag testar nya saker så känns det bara inte rätt! Förspelet har bara blivit tråkigt vilket resulterar att jag vill ha sex kort där efter, och då blir det ändå inte lika skönt.. Jag vet inte seriöst vad jag ska göra. Jag går även på p-piller men detta har aldrig varit ett problem innan.

Detta kom i samband med att jag fick reda på att min far lider av ALS, vilket rörde runt mitt liv något så enormt. Efter detta har min sexlust dött helt och jag blir nästan.. "äcklad" när han vill ha sex, och blir nästan förnedrad! Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Tonåring med dött sexliv?
  • Anonym (prata)

I och med att det kom i samband med din fars sjukdom så kan det ju bero på det. Att det har påverkat dig psykiskt. Förklara för din pojkvän att du har svårt med sex just nu. Går det inte över så prata med någon..

• Anonym (K)

Det är ju inte jättekonstigt att man inte vill ha sex när man är ledsen och stressad över något, och att då försöka pressa på ändå brukar oftast göra saken mycket värre, oavsett om det är man själv eller ens partner som står för pressen. Jag skulle nog tipsa om att försöka avstå sex ett tag. Bestäm er för att inte ligga på si och så länge, men fortsätt att kramas och pussas och hångla, så att du kan vänja dig av med att känna press i sådana situationer, vilket jag gissar är grunden för äcklet du känner. Istället för att testa nya och avancerade saker, backa lite och hitta det oskyldiga och kärleksfulla igen. 

Och testa att sluta med p-pillrena i alla fall. Ofta smyger biverkningarna på en, man tappar inte lusten över en natt utan över lång, lång tid och kanske i anslutning till andra saker också. Dina egna hormonnivåer kan ju också ha ändrats eftersom du är så ung, och nu kanske de inte funkar lika bra längre. 

För mig brukar det också funka att liksom försöka få igång mig själv när jag har dålig lust. Läsa något snuskigt eller kolla på porr, fantisera eller vad du nu skulle kunna gå igång på. Det spelar ingen roll vad det är,poängen är att när du är själv behöver du inte tänka på någon annans förväntningar utan bara göra det du vill. Efter ett tag brukar det smitta av sig på sexlivet med partnern också.

Men framförallt, ta det lugnt. Du mår inte toppen, det är normalt att inte va på topp sexmässigt då. Det är jobbigt nu men det kommer att bli bättre. 

Svar på tråden Tonåring med dött sexliv?