• LWE

Hur mycket frukt/dag till 9 månaders?

Jag satt och diskuterade med min styvmor hur mycket frukt man ska äta per dag. Hon säger att det är farligt med för mycket frukt. Då började jag såklart fundera på hur mycket frukt ett barn bör äta per dag..? :) Jag ger min son 1 banan efter grötmålet på morgonen. Efter lunchmålet får han en halv banan mosad med lite hallon och blåbär. Eller päron och äpple mosad med en halv banan. Ibland får han även smaka lite på ananas och melon-klyftor när vi fikar. Vad för frukt och hur mycket ger ni era barn per dag? Är det någon som vet vad det finns för rekommendationer kring det med frukt till barn? Det enda jag vet är att man ska undvika en del innan 6 månaders ålder, men det är ju inte aktuellt för mig nu.

• Svar på tråden Hur mycket frukt/dag till 9 månaders?
  • Antilopen

Vad skulle vara det farliga med frukt, menar hon? Min son får äta hur mycket frukt han vill. Vid 9 mån åt han inte så mycket, kunde kanske äta några vindruvor eller bigarråer, och/eller någon kläm-smoothie. Men nu vid 16 månader kan han på en dag äta t.ex. 2 bananer, 15 vindruvor och en halv mango. Du märker ju på ditt barn om han blir konstig i magen eller inte orkar äta annan mat pga för mycket frukt, annars tror jag inte att det är någon fara. Det enda jag märkt är att för mycket banan kan göra min son hård i magen, så jag är noga med att de är väl mogna och att han inte äter två på en gång, utan isf 1 på morgonen och 1 på kvällen. Om du har möjlighet, köp ekologiskt odlad frukt

• LWE
    Antilopen skrev 2013-02-02 21:02:40 följande:
    Vad skulle vara det farliga med frukt, menar hon? Min son får äta hur mycket frukt han vill. Vid 9 mån åt han inte så mycket, kunde kanske äta några vindruvor eller bigarråer, och/eller någon kläm-smoothie. Men nu vid 16 månader kan han på en dag äta t.ex. 2 bananer, 15 vindruvor och en halv mango. Du märker ju på ditt barn om han blir konstig i magen eller inte orkar äta annan mat pga för mycket frukt, annars tror jag inte att det är någon fara. Det enda jag märkt är att för mycket banan kan göra min son hård i magen, så jag är noga med att de är väl mogna och att han inte äter två på en gång, utan isf 1 på morgonen och 1 på kvällen. Om du har möjlighet, köp ekologiskt odlad frukt

Nej jag förstod inte heller varför det skulle vara farligt med för mycket frukt..lustigt. Det jag tror hon menade var att det är massa socker i frukt. Men det vi diskuterade var att äta en hel massa frukt i jämförelse mot massa godis. Jag hävdar bestämt att frukt är bra mycket nyttigare än godis! Precis, bara man håller koll på magen så tror jag inte det kan vara så stor fara.
  • Natulcien

Visst är det socker i frukt. Men det är ju naturligt socker. Dessutom innehåller ju frukt även en massa vitaminer, antioxidanter, fibrer etc, så det går ju inte ens att jämföra med godis!
    Vi har aldrig begränsat fruktätandet. Men skulle det gå ut över det övriga matintaget så är det nog vettigt att begränsa lite.
    Vid 9 månaders ålder åt inte sonen särskilt mycket frukt, kanske 1/2 frukt om dagen.
    Nu är han drygt 2 år och äter mer, ca 1,5-2 frukter om dagen.

• Bling1975

Min dotter på 10 mån äter ca 150-200 g frukt per dag. Det motsvarar ungefär 2 normalstora äpplen.

Hon är inte så förtjust i att äta bitar själv så jag kör mosat. Oftast olika blandningar, båda hemmagjorda och köpta. Alla frukter utom ananas har hon älskat.

• kaffeamanda

Jag skulle vara restriktiv med frukt om jag var du. Det är jättemycket socker i frukt! Min äldsta fick inte frukt förrän hon var ett år och jag tänker nog vänta längre med min bebis.

Svar på tråden Hur mycket frukt/dag till 9 månaders?