• Unik4954

Om umgängesvägran och terror

Hej!

Jag har en underbar 2 åring som jag varit helt ensamstående till. Det dansade in en stämning och fadern som aldrig velat vara närvarande bedyrade att han nu ville vara med. Han stämde att få gemensam vårdnad då jag har egen vårdnad. Vi fick ett umgängesschema i oktober...-HELT- anpassat efter pappans tider. Trots det har inte EN tid skötts av pappan och 50% av umgängestillfällena har ställts in pga svepskäl. Nu umgängesvägrar han helt och dessutom övergått i att terrorisera mig med 300 sms om allt möjligt t ex att sprida rykten, mentalsjuk, att han ska ta barnet, vägrar en kvinna att bestämma mm mm.

VARFÖR har han bara rättigheter och jag skyldigheter? Jag har inte hindrat ens ETT umgängestillfälle, enbart för min sons skull, men fadern har ett "krig" mot mig som bara ser till barnet! Hur länge får detta pågå med oanmälda besök, förnedring och ovisshet? Får dessutom mini belopp i underhåll; 1273kr trots han tjänar nästan 2 milj (!) / år.

Ska han bara kunna fortsätta avboka 15 min före besök och strunta i allt? Socialtjänsten hjälper oss inte och jag och min son far illa av faderns agerande! Det finns knappt något skrivet om när UMGÄNGESFÖRÄLDERN är det som vägrar och stämt för att jävlas..... Finns det inte? Någon mer?

• Svar på tråden Om umgängesvägran och terror
  • Philippa

Prata med din advokat...

• Unik4954

Om denne säger att "gå emot" barnets bästa för ett juridiskt spel, skulle man göra så då? Advokaten går att nå i bästa fall någon enstaka gång varannan vecka och fullt upp, liksom alla "duktiga" advokater. Några andra idéer om det finns något att göra när det är umgängesföräldern som saboterar? Tack

• Lilithmoon

Om ni har ett avtal skrivet i tingsrätt via soc så kan du ju skriva till tingsrätten och ansöka om verkställan, det vill säga att umgänget och avtalet hålls annars blir påföljden vite.

Svar på tråden Om umgängesvägran och terror