Hur äter era sexmånaders?
Tycker att all info man får från BVC och i brevlådan om matvanor för sexmånaders, är så luddig!
Hur, när och vad äter era sexmånaders?
Tycker att all info man får från BVC och i brevlådan om matvanor för sexmånaders, är så luddig!
Hur, när och vad äter era sexmånaders?
Äldsta åt gröt morgon och kväll och så lunch. Ammade fritt mellan. Yngsta helammade i den åldern.
Vi började med smakportioner vid 6 månaders ålder, enligt rekommendationen från Livsmedelsverket.
Så i den åldern ammades han ca varannan timme, samt fick någon tesked smakportion runt lunchtid. Vid 7 månaders ålder började vi även med smakportion av gröt.
Började med smakisar vid den åldern så han ammade mest. Han åt alltså inga större portioner utan bara några skedar.
Våra son äter: 8:30 gröt 12:30 ersättning 150ml 16:30 mat burk eller hemmagjord 18:30-19:30 ersättning 210ml sen sover han hela natten men ibland vaknar han och får bara ca 60ml ersättning för att somna om :)
Någon fler?
Första barnet levde i huvudsak på bröstmjölk och andra barnet på ersättning. När de var sex månader hade vi precis börjat med smakportioner, så de fick lite gröt på morgonen och lite puré på lunchen.
Vår son får gröt morgon och kväll och puré mitt på dagen. Däremellan amning. Ska börja med puré som "middag" vid ca kl 17 snart också.
Min dotter började med gröt när hon var nästan 6 månader. Jag har alltid gjort en hel bäbisportion och låtit henne äta det hon vill, det blir idag kring en tredjedels till halv portion när hon är nästan 7 månader. Vi har dock märkt att hon gillar vanlig mat bättre än gröt så vill vi hon ska äta mycket så ger vi mat och spelar det mindre roll ger vi gröt så hon lär sig äta många saker. Huvudsakligen äter hon bröstmjölk som hon får fritt när hon vill under dag och natt. Det varierar dag från dag hur mycket hon äter av bröstmjölken men det är tydligt att äter hon lite från bröstet en dag så blir det mer nattamning så det är nog ganska lika dag till dag men olika när på dygnet.
De har ammat. Och så börjat smaka lite puré och gröt, någon tesked så där.
Gröt på morgonen och nån smakportion till lunch. Däremellan var det fri amning som gällde.