• Kroken

Vilket mobilabonnemang har din 13-14-åring?

Min dotter fyller 14 år om några månader. Hon har i dagsläget ett kontantkort i sin telefon. Det fungerar dock inte så bra då hon gör av med alla pengar ganska fort och vill ha nya. Jag är hård och säger nej. Då ringer hon pappa som inte orkar med tjafs och tjat och som ger henne pengar. Varje gång säger han att det är sista gången hon får mer pengar till mobilen men så blir det samma visa nästa gång igen, tyvärr.

Jag har sagt att vi laddar en gång i månaden, vid barnbidraget ungefär, och tar det slut får hon spara ihop pengar själv och ladda. Hon har Comviq och jag har laddat med 195:-/mån. Dessa är dock slut efter ca. 2 veckor. Hon vill helst att jag ska ladda med 295:-. Tänkte nu byta till ett abonnemang där det inte går att gå över den summan som är satt. Då kan jag inte ladda mer och hon får vänta tills nästa månad.
    Jag vill att hon ska inse hur mycket det kostar att ringa/surfa/sms:a för. I nuläget gör hon inte det och tycker att det är väl bara för mig att ladda på lite till på hennes mobil.

Men jag vet inte vilket abonnemang jag ska välja? Vad har era barn i samma ålder?

• Svar på tråden Vilket mobilabonnemang har din 13-14-åring?
  • Ante94

Det är just för att ha koll vi väljer kontantkort. Barnen får antingen köpa själva(de har ju månadspeng) eller önska sig i present. Tycker att årskort med sms är superbra! en självklar födelsedagspresent! :)

• I969
    Ante94 skrev 2013-02-03 18:06:52 följande:
    Har telia kontantkort + att vi en gång /år köper ett årskort med 5000 sms/månad. Detta gör att de alltid kan sms:a oss, även när pengarna tagit slut.
    Hur mkt surf köper ni till? Och vad har ni för månadskostnad på det?

Är ute efter lämpligt kontantkort till 13-åring, men inser att surftiden antagligen kommer ta slut fort...

TS, är det både surf, ring/sms som tar slut fort? 
  • Ante94

Köper årskort till surf också, hemma och i skolan har de wifi så där surfar de gratis. Årskortet kostar 499 Telia).

• Kroken
    I969 skrev 2013-02-03 18:16:43 följande:
    Hur mkt surf köper ni till? Och vad har ni för månadskostnad på det?

Är ute efter lämpligt kontantkort till 13-åring, men inser att surftiden antagligen kommer ta slut fort...

TS, är det både surf, ring/sms som tar slut fort? 
    Här är det främst surfen som tar slut fort men även ringpengarna. Sms klarar hon sig oftast då det ingår i den prisplan vi brukar tanka. Sen används det mycket KIK också.

• tokfia

Jag tycker INTE att ungar ska ha gratis mobilabbonnemang, men lär dem ingenting om vad det kostar att använda telefonen. Mina barn har sparat ihop till sina mobiltelefoner och haft kontantkort (har fyra ungdomar, den äldsta 23 o den yngsta 17), det fungerar alldeles utmärkt!. Stå på dig, o framför allt, bry dig inte om vad "alla andra" ungar runtomkring har för förmåner!

• Flikkan

Halebop kontantkort!!
    Ladda med 200kr så får hon runt 3000 gratis sms i månaden och ringer gratis till alla med halebop betalar endast öppningsavgiften på 69 öre. Och då får hon visst mycket surf per månad också!
    Ringer till alla andra för 1.99kr minuten.
    Så om pengarna tar slut för att hon ringer upp dom då har hon sms!

• I969
    tokfia skrev 2013-02-03 19:17:57 följande:
    Jag tycker INTE att ungar ska ha gratis mobilabbonnemang, men lär dem ingenting om vad det kostar att använda telefonen. Mina barn har sparat ihop till sina mobiltelefoner och haft kontantkort (har fyra ungdomar, den äldsta 23 o den yngsta 17), det fungerar alldeles utmärkt!. Stå på dig, o framför allt, bry dig inte om vad "alla andra" ungar runtomkring har för förmåner!
    Precis vad vi tänkt. 13-åringen har nu sparat ihop och köpt en telefon, och vi ska hitta något lämpligt kontantkort som han får ladda själv för månadspengen.

Jag blir inte riktigt klok på alla om-och-men i prislistorna. 
    Flikkan skrev 2013-02-03 19:20:53 följande:
    www.halebop.se/content/prislistor/kontantkort...
    Lite undrande. Surf Bas verkar vara säljstoppad, återstår Maxtaxa - om någon kan förklara vad det innebär, rena kinesiskan för mig... Vad skiljer detta från t.ex. Telia årskort med 0,5 GB surf/månad. Och vad händer när man förbrukat surfen, tickar det på i någon dyr taxa då?
  • Linda 501

Är själv vuxen med kontantkort.Comviq har börjat med att man kan ladda "fast pris 245".Ringer mycket och det räcker ju en hel månad :)

• Kroken
    tokfia skrev 2013-02-03 19:17:57 följande:
    Det är precis så som jag tänker. Om hon har fri tillgång till allt med ett fast pris så lär hon sig ingenting om vad det kostar. Hon har Comviq kontantkort nu. Månadspengen ligger på 300:-. Utöver det får hon 195:- påladdning på mobilen, jag betalar hälften och pappan hälften.
  • Flikkan

Jag säger halebop kontantkort dom har olika kontantkort med olika upplägg. Men jag rekommenderar halebop vänner!
    Jag berättade om vad man fick för 200kr i månaden.
    Men laddar man med 300 så får man nog egentligen bara lite mera surf och en hungrig mer att ringa för.

• leam

Min dotter på snart 13 år har Halebop rubbet, 249 kr per månad

• Lilje

Min 14-åring har 3 för 50kr/mnd med fri surf. Räcker gott och väl, tror hon använde 18kr förra månaden. Men surfen brukar ta slut.

• Kroken

Har kollat runt lite och jag tror vi skippar ett abonnemang. Det som ligger närmast nu är att byta till Halebop kontantkort, även för mig och 11-åriga lillasyster. De har bättre förmåner när man laddar för 200:- än vad Comviq har. 

• Flikkan

Det är ett klokt val! :)
    Dom är bra och jag har haft halebop i 9 år och aldrig varit missnöjd :)

• Bloggerska

För mina barn är surfen viktigast så vi väljer helt enkelt det abonnemang med mycket surf inkluderat. Vi har inte valt obegränsad surf, men 20 GB i månaden tycker jag lätt de är värda. Sådana abonnemang har de flesta operatörer för ett par hundralappar.

• Mor till Ella

Min dotter på 13 år har comviq fastpris mini kostar 95kr för 30 dagar(kontantkort). Fria sms,200min samtal, 1gb surf. Detta får hon varje månad. min dotter letar sig till wi-fi när hon är iväg.

Är dottern och jag iväg använder hon mitt som jag överför till henne(jag har 50gb).

• kela t

Låt henne ha telenor-kontantkort..fast pris 99 kr innehåller fria samtal, fria mms/sms o 2 gb surf under 31 dagar..surfar gratis med wifi kan hon göra hos biblioteket, ica, m.m. under dagtid..

Svar på tråden Vilket mobilabonnemang har din 13-14-åring?