Kan jag vända nig till hab?
Vi har ett barn på 6 år, underbar, gosig ålskad... Men hen har ett funktionshinder som gör att hen kräver mycket passning, stimulans, träning, väldigt mycket tid helt enkelt. Jag och min man jobbar båda och pusslar med vab, kontaktdagar, läkarbesök, besök på habiliteringen osv.
Den senaste tiden har jag haft en del oroväckande symptom på att jag inte längre orkar, utan behöver få vila lite. Det är egentligen inte barnet eller föräldraskapet i sig som knäcker mig, det är kombinationen av ett barn med stora behov, ett krävande yrke och händelser i min familj som i kombination gör att jag känner det som om jag ramlar i bitar. Min morfar som betytt oerhört mycket för mig gick oväntat bort och min pappa har drabbats av en svår obotlig sjukdom, vilket gör att min familj behöver mitt stöd. Det är mycket helt enkelt...
Då vårt barn skrevs in vid habiliteringen blev vi erbjudna stödsamtal hos deras psykolog, vi tackade då nej eftersom vi inte kände behov för det just då. Nu känner jag att jag har kommit till en punkt då jag behöver få hjälp för min egen del, något jag inte är van vid att behöva, kan jag vända mig till habiliteringen trots att det inte är föräldraskapet primärt jag behöver stöd med utan snarare livet som inte går ihop? Eller ska jag söka hjälp på vårdcentralen? Jag vet inte vart jag ska vända mig, jag går bara sönder.