• jessicatheonly

Mild autismspektrum?

Hejsan fick förra veckan klart utredningen som vi gjort för vår son som är 51/2 år.Han fick mild autismspektrum och den lättaste formen av ADD. Men vad menas med "MILD" autism? Är det den lättaste graden inom autism eller är det Asperger han har? Har läst att mild autism är som asperger...men vet ej. Man kan säga att jag är lite förvirrad. Tacksam för svar om någon vet hur det är med mild autism.

• Svar på tråden Mild autismspektrum?
  • hangonasec

Det låter som att du har en härlig grabb :) Fokus verkar ligga i just språk och det sociala och då är det viktigt att hjälpen individanpassas till honom så att han inte halkar efter ytterligare. Ju tidigare ju bättre! Nu arbetar min sambo med barn som har fått ytterligare beteendestörningar utöver sin autism, detta är tyvärr inte så ovanligt när barnen inte får en chans att göra sig förstådda (detta är något man måste hjälpa dom med) så dom arbetar hårt med olika hjälpmedel för att lösa upp knutarna som har blivit under åren. Tex, ingen förstår att jag vill vara ifred just nu men om jag spottar någon i ansiktet, kastar en bok i huvudet på dig, biter dig så vet jag att dom går. perfekt då kan jag göra så lite när som helst när det passar mig,jag vill att du ska låta mig ha den här leksaken m.m Man får öva och öva på att få bort negativa beteenden genom att bara berömma och ge positiv förstärkning när det pekas eller sägs istället. Nu är det här inget som ni har problem med men vet att allt sånt som kan dyka upp i framtiden går att lösa! Barnen vill kommunicera men vet bara inte hur och om man inte ger dom hjälp så byggs det upp en frustration (såklart!)

• jessicatheonly

blir så glad för att du skriver förklaringar :) men hur kan man tex hjälpa sonen på bästa sätt att tex det här med kommunicera med andra barn. han vill oftast ha en vuxen med sig som en tolk om han vill ngt. tycker det är så synd om honom att han inte kan fråga sj :( vill att han ska vara självständig. för här hemma pratar han för fullt med oss om det är ngt eller om han vill leka osv.

• Petra 334

Jessika - har de inte samlat familjen efter utvärderingen för ett utlåtande och bedömning om vad just din son skulle behöva hjälp med?
    Här är det bonussonen på 10 som precis fått diagnosen atypisk autism. Han är fungerande i vardagen och väldigt intelligent men tänker inte som andra och har problem med det sociala. De gick igenom med oss och skolpersonalen väldigt grundläggande vad diagnosen handlade om och snart kommer alla familjemedlemmar få information hos bup om hans problematik.

• jessicatheonly

jo han är fungerande i vardagen behöver ingen assistans eller ngt sånt. han kommer få börja i vanlig grundskola nu till sommaren fast eventuellt med resurs. Han har svårt med det sociala och med talet. sen om vi ville kunde vi börja på autismcentret för att få råd och tips mm.

• Cinnalinna

Din son låter väldigt lik min, som står i kö för utredning nu. Hans symtom har alltid varit väldigt "milda".  Funkade riktigt bra på förskolan, men när han började sexårs blev det svårare. Barngrupperna är större och kraven på att de ska klara saker självständigt blir större (klä av och på ytterkläder själv, komma ut på rasterna, etc) plus att andra barn börjar bli väldigt avancerade socialt och det kan bli allt jobbigare att funka med dem.

Tänk på att ni har god kommunikation med lärarna på sexårs och är redo på att det kan bli svårare.

• maze

Hej!
    jag läser här och ser liknelser med min dotter. Hon fyller snart 5 år och har svårt med att prata med andra vuxna. Jag funderar lite på selektiv mutism.
    Jag skulle aldrig tro att hon är autistisk men när ni skriver att man kan bli det trots att man är fin fin motoriskt utvecklad (både fin och grovmotorik). Hon är väldigt sjävständig och går på aktiviteter där hon stannar ensam.
    Jag är väldigt orolig och väntar på första besök hs en psykolog.

• maze

På vilket sätt är din son,Jessica, efter i sin språkutveckling?

• jessicatheonly

maze han pratar bara i ca 5ord 6ords meningar ibland mer. men han har ej ett fullt språk för sin ålder. vissa ord är otydliga medan andra ej är det.

• Ronjami

Min dotter tangerade autismspektrum på Kommunikation men tangerade Autsim på socialt samspel då hon var 6 år och hon fick diagnosen Aspergers syndrom. Jämfört med andra med just den diagnosen verkar hon ha ganska lite problembeteenden men är ändå ganska aspig emellanåt. Skulle tro att mild AST innebär att man är över gränsen för normal men ändå i början på skalan för AST.
    ADOS testerna visar ju också hur dom ligger på skalan för de olika momenten men man ska ändå komma ihåg att konsekvenserna skiljer sig beroende på individ, mognad IQ etc.

• AnnieS

Maze: Min son (fem år) har selektiv mutism. När vi påbörjade utredningen var jag ganska övertygad om att han inte hade något inom autismspektrat. Men i takt med utredningar och diskussioner med psykologer och läkare så ser jag att dragen finns där. Jag skulle inte bli förvånad om han fick diagnosen atypisk autism/aspbergers. När har ni tid hos psykologen?

• Lapsang

Försenad språkutvecklimg utesluter diagnosen Aspergers syndrom, så det är nog därför han inte fick den utan "mild" autism istället. Med det menade de nog att han inte är så gravt socialt handikappad. Men fråga utredarna!

• sabiha

asperger som enkild diagnos har tagits bort nu sedan års skiftet. det som skilde asperger från högfungerande autism var språk utvecklingen som små barn efter det är det samma.
    enligt de nya kriterierna så skiljer de svår, mild och lätt där lätt är detsamma som asperger och högfungerande autism. sedan påverkar ju tilläggs diagnoserna autism dragen också. tex utvecklingsstörningar, språkstörningar, add, adhd... det är lite avancerad det där. det viktigaste är att jobba med de svårigheterna just
    barnet har

Svar på tråden Mild autismspektrum?