Det låter som att du har en härlig grabb :) Fokus verkar ligga i just språk och det sociala och då är det viktigt att hjälpen individanpassas till honom så att han inte halkar efter ytterligare. Ju tidigare ju bättre! Nu arbetar min sambo med barn som har fått ytterligare beteendestörningar utöver sin autism, detta är tyvärr inte så ovanligt när barnen inte får en chans att göra sig förstådda (detta är något man måste hjälpa dom med) så dom arbetar hårt med olika hjälpmedel för att lösa upp knutarna som har blivit under åren. Tex, ingen förstår att jag vill vara ifred just nu men om jag spottar någon i ansiktet, kastar en bok i huvudet på dig, biter dig så vet jag att dom går. perfekt då kan jag göra så lite när som helst när det passar mig,jag vill att du ska låta mig ha den här leksaken m.m Man får öva och öva på att få bort negativa beteenden genom att bara berömma och ge positiv förstärkning när det pekas eller sägs istället. Nu är det här inget som ni har problem med men vet att allt sånt som kan dyka upp i framtiden går att lösa! Barnen vill kommunicera men vet bara inte hur och om man inte ger dom hjälp så byggs det upp en frustration (såklart!)