Barn som stör på kontoret - okej eller?!
Måste bara ifrågasätta en sak som jag irriterar mig på i detta nu.
Jag jobbar på ett kontor med flera olika företag på samma plan och en del konferensrum etc. Självklart är det högljutt på arbetstid, men nu på senaste tiden har folk börjat ta med sina barn till kontoret, vilket gör mig smått galen. Missuppfatta inte, det är inga 5-åringar som duktigt sitter och ritar eller tittar i en bok, utan det är 2-åringar som röjer runt som galna.
Ex. i dag: Jag sitter och jobbar när det plötsligt är ett barn under mitt bord (??) . Ser mig omkring - ingen förälder som har uppsikt över barnet. Skojar lite och ber hen gå därifrån, varpå denne då sliter upp mitt företags krukväxt ur en kruka (!). Blir irriterad och letar upp pappan till hen, som bara skrattar bort det. Samma pappa brukar byta bajsblöjor på den gemensamma toaletten, och då slänga dem i papperskorgen, som töms på morgonen därpå - stinkbomb!
Samma sak gäller föräldrar i detta kontorslandskap som tar med SJUKA barn till kontoret. 1. Jag tycker barn borde få vila och ta det lugnt när de har influensa etc. 2. Dessa barn går runt och nyser och snorar i köket där vi har företagets gemensamma frukostbuffé = ohygieniskt.
Hur ställer ni er till detta? Jag är helt okej med barn, så länge någon har uppsikt över dem och de inte stör mitt dagliga arbete - precis liksom jag inte skulle vilja ha en arbetskollega under mitt bord eller som saboterar inredningen. Och vad ska man göra när man bara får skratt tillbaka när man ifrågasätter beteendet?
Kan nämnas att detta är ca. tre gånger per arbetsvecka, och inte en sällsynt företeelse. Och nej, jag vet inte varför dessa är på kontoret och ej på förskola.