Belöningssystem, är detta fel av mig som förälder?
Jag tycker principiellt illa om "belöningssystem", typ tjäna guldstjärnor för att man gör ngt bra och sen byta ut dem mot en belöning. Nu har jag dock själv gått in i en belöningsfälla som förälder, som jag känner mig osäker inför. Min osäkerhet beror på att jag eventuellt tycker att nyttan överväger.
Vi köpte en ipad till familjen i julklapp, och att ladda ner ett spel har blivit något väldigt intressant för vår 7-åring. Hon går i ettan och kan läsa, men har en bit kvar tills dess hon läser med riktigt bra flyt (läser mest tyst, ibland högt, böckerna är på nivån "Häxfolket", Tam Tiggarpojken osv, dvs endel text och mycket bilder.
Jag började säga att när du läst ut x så får du ladda ner en app, och hon gick och sträckläste en bok på en timme ungefär. Därefter har hon velat göra så flera gånger, oxv kommer vi överrens om att om hon läser de fyra böckerna vi lånade på biblioteket om Sigge så får hon ladda ner en app.
Vi försöker att alltid ha roliga böcker hemma och vi vuxna läser en halvtimme/dag för varje barn. Vi tycker läsningen är viktig eftersom vi resonerar att när man väl kan läsa så har men det så mycket enklare med en massa annat, och får man inte flyt på läsningen är det mycket framöver som kan bli jobbigt.
Nu har det i princip blivit så att hon läser mot belöning. Resultatet är att hon slukar böcker (jag tror iofs att hon har behållning av läsandet) inte för läsandets skull utan för belöningen.
Tacksam för bra synpunkter!!!