• buggi

Belöningssystem, är detta fel av mig som förälder?

Jag tycker principiellt illa om "belöningssystem", typ tjäna guldstjärnor för att man gör ngt bra och sen byta ut dem mot en belöning. Nu har jag dock själv gått in i en belöningsfälla som förälder, som jag känner mig osäker inför. Min osäkerhet beror på att jag eventuellt tycker att nyttan överväger.

Vi köpte en ipad till familjen i julklapp, och att ladda ner ett spel har blivit något väldigt intressant för vår 7-åring. Hon går i ettan och kan läsa, men har en bit kvar tills dess hon läser med riktigt bra flyt (läser mest tyst, ibland högt, böckerna är på nivån "Häxfolket", Tam Tiggarpojken osv, dvs endel text och mycket bilder.

Jag började säga att när du läst ut x så får du ladda ner en app, och hon gick och sträckläste en bok på en timme ungefär. Därefter har hon velat göra så flera gånger, oxv kommer vi överrens om att om hon läser de fyra böckerna vi lånade på biblioteket om Sigge så får hon ladda ner en app.

Vi försöker att alltid ha roliga böcker hemma och vi vuxna läser en halvtimme/dag för varje barn. Vi tycker läsningen är viktig eftersom vi resonerar att när man väl kan läsa så har men det så mycket enklare med en massa annat, och får man inte flyt på läsningen är det mycket framöver som kan bli jobbigt.

Nu har det i princip blivit så att hon läser mot belöning. Resultatet är att hon slukar böcker (jag tror iofs att hon har behållning av läsandet) inte för läsandets skull utan för belöningen.

Tacksam för bra synpunkter!!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Belöningssystem, är detta fel av mig som förälder?
  • Gladskit

I min värld är ju all läsning av godo så att säga, men man vill ju inte att barnen ska tröttna på läsningen om det blir för mycket (och enbart för att få belöning). Jag skulle nog försöka hitta ett annat system så att det inte blev så starkt förknippat med Ipaden och apparna.

Jag minns när min mamma rasade mot yngsta syrrans lärare som förbjöd henne att läsa Harry Potter som bänkbok. Mamma var helt överlycklig att syster äntligen hittat böckernas värld, skit samma vad ungen läser, bara hon läser liksom. Men för läraren var inte Harry Potter bra nog...

• buggi
    jashrinah skrev 2013-02-04 14:54:21 följande:
    bra system men ni kanske borde ha så att det gäller en bok /vecka ?  :) 

ja hittills har vi kommit överrens om lite olika beroende på hur stora böckerna är, det kan ju bli rätt orlmligt för de mer lättlästa böckerna tar ju inte lång tid. Samtidigt vill jag gärna att hon plöjer många meter text.
  • buggi
    Gladskit skrev 2013-02-04 14:57:09 följande:
    I min värld är ju all läsning av godo så att säga, men man vill ju inte att barnen ska tröttna på läsningen om det blir för mycket (och enbart för att få belöning). Jag skulle nog försöka hitta ett annat system så att det inte blev så starkt förknippat med Ipaden och apparna.

Jag minns när min mamma rasade mot yngsta syrrans lärare som förbjöd henne att läsa Harry Potter som bänkbok. Mamma var helt överlycklig att syster äntligen hittat böckernas värld, skit samma vad ungen läser, bara hon läser liksom. Men för läraren var inte Harry Potter bra nog...

Allt är bra som går att läsa! Min tanke är också att det inte få rbli för mkt att man läser för att få en belöning utan att läsningen ska vara belöningen i sig, jag hoppas hon liksm ska upptacka det genom att faktiskt läsa.

En sak som har varit bra är att jag frågar om jag får läsa böckerna efter henne, så då kan vi ju prata om dem och det blir en "grej" vi har ihop. Häxfolket gjorde vi så med, och jag hade väl inte jättemycket behållning av att läsa den serien, men samtalen kring böckerna blev rolig.

Men jag är rädd att styra mina barn att göra saker för belöning, därav tråden. Samtidigt som jag till viss del kan se att ändamålet helgar medlet.
  • Alisa
    buggi skrev 2013-02-04 15:04:52 följande:

Allt är bra som går att läsa! Min tanke är också att det inte få rbli för mkt att man läser för att få en belöning utan att läsningen ska vara belöningen i sig, jag hoppas hon liksm ska upptacka det genom att faktiskt läsa.

En sak som har varit bra är att jag frågar om jag får läsa böckerna efter henne, så då kan vi ju prata om dem och det blir en "grej" vi har ihop. Häxfolket gjorde vi så med, och jag hade väl inte jättemycket behållning av att läsa den serien, men samtalen kring böckerna blev rolig.

Men jag är rädd att styra mina barn att göra saker för belöning, därav tråden. Samtidigt som jag till viss del kan se att ändamålet helgar medlet.
    Vad säger hon själv? Tycker hon att det är roligt att läsa medan hon läser ser jag ingen fara med systemet. 

Men om hon börjar stånka och stöna för att hon SKA läsa för att hon vill ladda hem appar skulle jag fundera ut något bättre.  
  • Mumin80
    Alisa skrev 2013-02-04 15:16:15 följande:
    Vad säger hon själv? Tycker hon att det är roligt att läsa medan hon läser ser jag ingen fara med systemet. 

Men om hon börjar stånka och stöna för att hon SKA läsa för att hon vill ladda hem appar skulle jag fundera ut något bättre.  
    Sen är det väl en fråga om vilka appar hon laddar ner också, och hur mycket tid hon tillbringar med paddan. 

Kan ni styra henne mot appar som i sig också utvecklar hennes finmotorik, reaktionsförmåga, läs-, skriv- och/eller räkneförmåga, språkkunskaper o.s.v. så är det ju i sanning ett suveränt system  
  • buggi
    Alisa skrev 2013-02-04 15:16:15 följande:

jo, än så länge tycker hon det är roligt att läsa och skulle läsa oavsett belöningarna men i mindre utsträckning (för nu har hon verkligen slukat böcker sen jullovet). Hon har ganska långt kvar läsmässigt till de böcker vi läser som högläsning (Narnia, Den hemliga trädgården,) men verkar uppskatta de lite enklare nybörjarböckerna-.
  • buggi
    Mumin80 skrev 2013-02-04 15:37:52 följande:
    Sen är det väl en fråga om vilka appar hon laddar ner också, och hur mycket tid hon tillbringar med paddan. 

Kan ni styra henne mot appar som i sig också utvecklar hennes finmotorik, reaktionsförmåga, läs-, skriv- och/eller räkneförmåga, språkkunskaper o.s.v. så är det ju i sanning ett suveränt system  

Ja stackars liten, hon väljer bland "PappasAppar" och "Skolappar", två hemsidor som jag hittat. Igår fick hon ladda ner Moji Klockis och den var ju riktigt bra för hon kan inte klockan ordentligt.

Ännu så länge är hon lättstyrd ;)
  • buggi
    Mumin80 skrev 2013-02-04 15:37:52 följande:

Speltiden var jag oroad för innan vi fick hem paddan, jag var rädd att det sulle bli för mycket skärmtid eftersom hn är ett ganska stilasittande barn. Hon tillbringar en  hel del tid med den, säkert ett par timmar på helgerna och någon timme varje vardag, men i gengäld har hon helt slutat att titta på Bollibompa så det kan jag tycka går på ett ut. Paddan gör hon dessutom med sin lillebror så det är mer socialt när de sitter och spelar tillsammans än när de sitter och tittar på TV (fastpräktig som jag är är jag inte riktigt nöjd förrän de tumlar runt i pulkabacken eller leker jage på isen, men jag försöker tagga ner :=)
  • mandelblomma

jag är tvärt emot dig FÖR belöningssystem och har använt mig av det i mycket högre grad än straffsystem.
    Jag har belönat positiva saker som vi kommit överens om och x antal poäng/stjärnor/ bollar i en skål eller vad man nu väljer, byts in mot något vi tillsammans kommit överens om. I bland saker/ leksaker och i bland upplevelser eller vad de nu velat ha under årens lopp. varför känns det fel menar du att användad det?
    Vari ligger faran?

• tahira

Spontant känner jag att det är ett väldigt dåligt system. Det är ju naturligtvis bra att hon läser, men jag tror att risken är att hon tappar lässuget när belöningen upphör, och att hon inte ser läsningen som något roligt eller nyttigt, utan bara som ett "måste".

Men man känner naturligtvis sitt eget barn bäst.

För vår son, som blev sju för ett par veckor sedan, släppte läsningen på svenska (vi bor i England och han går i engelsk skola, så han lärde sig att läsa på engelska först) ordentligt när han fick svenska serietidningar och verkligen själv ville kunna sitta uppe och läsa dem. Nu tycker han att det är genuint roligt att läsa, både tidningar och böcker och instruktioner för datorspel och det är så himla roligt att se.

Vi använder oss inte av något belöningssystem gällande något alls här hemma, och hittills har det fungerat väldigt bra.  

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • krompa

Bra, men be henne  även återberätta böckerna så hon tränar läsförståelsen med. Kanske kan belöningen komma redan efter halva boken eller efter ett visst antal sidor.

• pigglet

Röstade inte, om det är en bra eller dålig idé beror väl kanske på hur det utvecklas, hur länge det ska pågå och om hon hinner uppfatta något av det hon läser tex.

Min äldsta dotter hade inte riktigt kommit igång med läsningen när läraren införde ett läsprojekt med belöning. Dottern är tävlingsmänniska och detta triggade henne enormt - hon läste böcker varje ledig stund. Så länge projektet varade. När det var över slutade hon läsa.
    Året efter gjorde läraren samma sak. Och dottern hakade på med samma iver. Läste som en galning. Och den gången fortsatte hon, det har nu gått 2 år tror jag och hon läser böcker i ett rasande tempo och finner mycket nöje i dem.  

• buggi
    mandelblomma skrev 2013-02-04 17:06:04 följande:
    jag är tvärt emot dig FÖR belöningssystem och har använt mig av det i mycket högre grad än straffsystem.
    Jag har belönat positiva saker som vi kommit överens om och x antal poäng/stjärnor/ bollar i en skål eller vad man nu väljer, byts in mot något vi tillsammans kommit överens om. I bland saker/ leksaker och i bland upplevelser eller vad de nu velat ha under årens lopp. varför känns det fel menar du att användad det?
    Vari ligger faran?

Att man gör saker för belöning, inte för att man finner gjädje i eller något annat inneboende positivt i det.

I princip tycker jag det är helt fel. Därför ifrågasätter jag mig själv nu. Men det som faktiskt är sant är att hon har läst mycket mycket mer senaste månaden och att jag tänker att när läsningen bara flyter på så ser hon glädjen med det.
  • buggi
    tahira skrev 2013-02-04 17:55:06 följande:
    Spontant känner jag att det är ett väldigt dåligt system. Det är ju naturligtvis bra att hon läser, men jag tror att risken är att hon tappar lässuget när belöningen upphör, och att hon inte ser läsningen som något roligt eller nyttigt, utan bara som ett "måste".

Men man känner naturligtvis sitt eget barn bäst.

För vår son, som blev sju för ett par veckor sedan, släppte läsningen på svenska (vi bor i England och han går i engelsk skola, så han lärde sig att läsa på engelska först) ordentligt när han fick svenska serietidningar och verkligen själv ville kunna sitta uppe och läsa dem. Nu tycker han att det är genuint roligt att läsa, både tidningar och böcker och instruktioner för datorspel och det är så himla roligt att se.

Vi använder oss inte av något belöningssystem gällande något alls här hemma, och hittills har det fungerat väldigt bra.  

Håller i princip med dig.
  • buggi
    krompa skrev 2013-02-04 19:12:21 följande:
    Bra, men be henne  även återberätta böckerna så hon tränar läsförståelsen med. Kanske kan belöningen komma redan efter halva boken eller efter ett visst antal sidor.

Ja, den delen kommer automatiskt eftersom hon gärna berättar dem för lillebrorsan. Det är viktigvt att böckerna inte är för svåra för då tror jag uinte det blir någon läsupplevelse utan bara automatik.
  • mandelblomma
    buggi skrev 2013-02-05 08:17:39 följande:

Att man gör saker för belöning, inte för att man finner gjädje i eller något annat inneboende positivt i det.

I princip tycker jag det är helt fel. Därför ifrågasätter jag mig själv nu. Men det som faktiskt är sant är att hon har läst mycket mycket mer senaste månaden och att jag tänker att när läsningen bara flyter på så ser hon glädjen med det.
    Man kan ju iofs inte tvinga fram glädjen att göra något.
    Men att uppmuntra på vilket sätt de nu må vara och det fungerar så vad tusan finns att förlora??
  • Stjärnfall76

Man kan väl lika gärna belönas som barn. När vi jobbar och gör något extra förväntar ju vi Issa vuxna nån form av belöning.

Svar på tråden Belöningssystem, är detta fel av mig som förälder?