• bebis2o13

    Du som INTE hade försäkring och födde för tidigt

    En fråga till er alla. Finns det någon som INTE hade någon försäkring då ni födde för tidigt? Hur blev det sedan för er? Tar tacksamt emot erfarenheter!
  • Svar på tråden Du som INTE hade försäkring och födde för tidigt
  • vännen

    Vi hade ingen väntabarnförsäkring vilket jag givetvis ångrar såhär i efterhand. Det hade givit oss lite extra pengar i plånboken men det är ju inget som hade påverkat barnets hälsa o välmående. Eller vad var frågan ?

  • Nettan77

    Samma dag som jag la in om betalning på vänta barn försäkringen så kom vår lilla tjej... Så den hann ej träda i kraft. Vi fick inte teckna någon försäkring förrän vi var utskrivna från neotalen/ hemsjukvården samt jag har för mig att hon skulle ha ökat i vikt/ längd bra... Men efter det var det inget problem att teckna barnförsäkring.

  • Parasit

    Även om jag hade haft en vänta-barn försäkring så hade den inte gällt eftersom de börjar gälla i en viss vecka. Min dotter föddes i v.24+1 och alldeles nyss vid 6 år och 3 månaders ålder blev hon godkänd att få teckna barnförsäkring, då med undantag från lungproblematik som kan härledas till den för tidiga födseln. 


    People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  • Mummamalin

    Klart det var knapert med tre månader på TF föräldrarpeng. :/ Hade inte ens hunnit berätta för alla att jag var gravid innan hon kom. (Ville göra standardultraljudet, semestern kom i vägen så den gjordes i v.21, och i v25 kom hon)
    När de ringer om barnförsäkring nu så säger jag bara "föddes i vecka 25" då ursäktar de sig och lägger på :o

  • trollefur

    vi hade försäkring, men inte ''betalvarianten'' så vi fick inga pengar alls tyvärr.. det hade varit guld värt eftersom att vi fick pendla en hel del till och från sjukhus innan vi fick ett eget rum på neo!

  • MissOlzon

    Vi har ingen försäkring (hann inte) och det kostar ju att ha barn på sjukhuset. Dagliga turer dit, bensin, parkering för att inte tala om att jag fått sluta jobba och inte längre har någon inkomst... Föräldrapengen har jag inte heller hunnit ordna med så man lever på ingenting just nu!

  • k girl

    Vi hade ingen försäkring. Vi fick teckna barnförsäkring utan förbehåll och jag fick ut 1500 kronor för de två veckorna vi låg inne på min vanliga olycksfallsförsäkring. Det täckte matkostnaderna.

Svar på tråden Du som INTE hade försäkring och födde för tidigt