Shockad över lärares beteende :(
Min son, som är 6 år väntar på utredning för asperger/högfungerande autism.
Idag när jag hämtade honom i skolan, sa en av fröknarna (vikarie på hans avdelning, permanent på hans fritids) att min son slår andra barn varje dag (något jag aldrig tidigare hört) och att han har såna problem att han "inte borde vara här, han borde vara i en specialskola". Hon sa att han gjort ett annat barn illa så det grät idag och att han fick 15 minuter strafftid (sitta still). Hon pratade länge med mig om honom, framför andra barn på ett sätt som jag upplevde som oerhört negativt.
Hon sa att andra barn säger till henne att de "inte tycker om honom". Hon vet att han utreds för autism/asperger, och största delen av den problematiken är det sociala, just därför ska hon som vuxen självklart inte sitta framför andra barn och säga högljutt vad hon tycker det är för fel på honom. Jag känner som att min sons självförtroende kommer knäckas om han utsätts för vuxna som tycker han är en idiot och som glatt säger vad det är för "fel" på honom, framför honom och framför de andra barnen som hon redan VET att han har det kämpigt med.
Sedan sa hon att min son behöver specialpedagogisk hjälp tex. med matten. Jag blir förvånad över detta eftersom han är väldigt duktig i matte hemma, kan både addera och subtrahera, tvåsiffriga nummer också. Hon sa att han "inte förstår, vill inte och vill bara göra annat". Jag försökte förklara att han har svårt att koncentrera sig när det är rörigt. Han kunde faktiskt läsa alla nummer vid 18 månaders ålder, han läste husnumren, vilket var exceptionellt.
Hon pratade även om andras barn, som tex en pojke: "han är ett barn som slår mycket också, han kan vara jättelugn och sen pang så slår han till någon, det är faktiskt konstigt och obehagligt". Att hon säger så om ett annat barn till mig får mig att undra vad hon säger om mitt barn till andra föräldrar??
Hon sa även att minst 9 i klassen har svårigheter och att de inte kan göra enkla saker som att rita 8:or och att de verkar ha dyslexi.
Och, är inte 15 minuter strafftid lite långt för en sexåring??? Som dessutom redan har svårt att sitta still.
Jag är verkligen ledsen nu och jag tänker inte ta honom till skolan imorgon.