• Anonym (Undrar)

Tips på bra rådgivare/jurist/advokat i Västmanland eller Stockholm.

Jag är i stort behov av goda råd från någon erfaren och duktig person inom familjerätt i Västmanland, gärna Västerås, eller astockholm. Det kan vara en advokat, jurist, psykolog eller familjerättssekreterare - bara det är någon vass person med erfarenhet, gärna psykologiskt kunnande. Exet är otäckt beräknande, verbal och driver en kamp mot mig istället för att koncentrera sig på barnet. Någon som kan ge goda råd hur man kan bemöta en svår person. Vi har gem vårdnad, umgänget fungerar, men det är alltid något fel ändå. Han agerar som ett offer som bara har rättigheter och inga skyldigheter. Jag skuldbeläggs för allt och kommer bryta ihop snart om jag inte får hjälp att hantera detta.

• Svar på tråden Tips på bra rådgivare/jurist/advokat i Västmanland eller Stockholm.
  • Anonym

Hur mycket bor barnet hos dej och hos han?

• Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2013-02-05 12:12:58 följande:
    Hur mycket bor barnet hos dej och hos han?

Varannan helg hos pappa. Men när det passat så har det varit fler tillfällen. Vi bor 20 mil ifrån varandra så det ställer till det med ett litet barn. Men jag tycker vi har lyckats bra trots förutsättningarna, ur barnets perspektiv.
  • vetvadjagvill

Om han bor 20 mil från dig..  hur kommunicerar ni då?

Telefon - svara inte.
    Sms - svara inte

Be han maila - många vågar inte skriva samma saker i mail som man säger i telefon. Då kan tonen ofta bli lugnare.

Skaffa en mailadress som är enbart till honom och läs av den 1-2 ggr i veckan.

Sedan - svara inte på något som  är utanför det ni ska prata om - ert gemensamma barn.
    Du måste inte svara på privata saker.

Håll DU fokus på att kommunikationen handlar om barnet.

• Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2013-02-05 12:40:22 följande:

Varannan helg hos pappa. Men när det passat så har det varit fler tillfällen. Vi bor 20 mil ifrån varandra så det ställer till det med ett litet barn. Men jag tycker vi har lyckats bra trots förutsättningarna, ur barnets perspektiv.
    Han vill kanske ha sitt barn mer än vad han får. Vem flyttade?
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-02-06 09:34:52 följande:
    Han vill kanske ha sitt barn mer än vad han får. Vem flyttade?
    Vem som fyttade har inte med saken att göra.

De måste kommunicera om barnte och fokus barnet.

• Anonym

Om ts tog barnen från han och flyttade så han får träffa sina barn mindre så är det självklart att ha är upprörd.

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-02-06 09:47:32 följande:
    Om ts tog barnen från han och flyttade så han får träffa sina barn mindre så är det självklart att ha är upprörd.

Då får han koncentrera sig att prata om hur umgägnet ska se ut.
    Om han inte får som han vill kan han stämma ts.

Sen undrar jag, om de har gemensam vårdnad så  måste han ha godkänt barnens flytt.
    Varför ska han bråka om det NU då för?Ingen tvingade han att skriva under flyttamälan då,   han hade kunnat göra en kupp och behållt barnet och stämt på boendet.

Lite sent att vaar sur nu.

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-02-06 09:53:20 följande:

Då får han koncentrera sig att prata om hur umgägnet ska se ut.
    Om han inte får som han vill kan han stämma ts.

Sen undrar jag, om de har gemensam vårdnad så  måste han ha godkänt barnens flytt.
    Varför ska han bråka om det NU då för?Ingen tvingade han att skriva under flyttamälan då,   han hade kunnat göra en kupp och behållt barnet och stämt på boendet.

Lite sent att vaar sur nu.

Nej du man kan alltid ångra sig , vet du......
    man kanske trodde det skulle gå bra att de flyttade.

TS ordna samarbetsamtal på kommunen, dvs den kommun som barnet är skrivet i.
    Vill han ha mer tid med barnet så förlorar du bara på att neka det, du förlorar på att göra så att kontakten inte kan upprättehållas mellan pappa och barn, (om han vill)

Ett barn har alltid rätt till en GOD kontakt med båda sina föräldar,  ingen vinner på att bråka. Är det så att pappan inte mår bra (kanske borderline) så syns det på mötet. Behåll ditt lugn, men tryck på punkter som du vet är ömma för honom. Vi som är normala kan behålla vårt lugn och inte brusa upp, medans en med lite problem inte kan det.
    Spara även sms, mail osv. Men dra aldrig in barnet i detta, prata aldrig ngn negativt , det ger skuld till barnet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-06 10:04:26 följande:

Vill han ha mer tid med barnet så förlorar du bara på att neka det, du förlorar på att göra så att kontakten inte kan upprättehållas mellan pappa och barn, (om han vill)

Ett barn har alltid rätt till en GOD kontakt med båda sina föräldar,  ingen vinner på att bråka. Är det så att pappan inte mår bra (kanske borderline) så syns det på mötet. Behåll ditt lugn, men tryck på punkter som du vet är ömma för honom. Vi som är normala kan behålla vårt lugn och inte brusa upp, medans en med lite problem inte kan det.
    Spara även sms, mail osv. Men dra aldrig in barnet i detta, prata aldrig ngn negativt , det ger skuld till barnet.
    Påpekar att vi inte är samma anonym, jag har bara skrivit detta.
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-02-06 10:04:26 följande:

OM han nu bor 20 mil bort så kanske det inte går att ha mer än fre-sön.
    Men  han kan få mer ledig tid som tex varje sportlov, varje höstlov, halva påsklovet och helger som sammanfaller med tex klämdagar.

Ja bf får offra en del av den lediga tien med barnt.. men det är barnet som får tid med sin förälder.

Och visst kan han ångra sig efteråt.. men att då sitta och gnälla på ts är inte rätt sätt.Det säger mer om hans allmäna attityd. 
Svar på tråden Tips på bra rådgivare/jurist/advokat i Västmanland eller Stockholm.