• Gulia84

Sälja, lämna bort katter.... :(

Vi har tre katter. Jättemysiga och Goa..... Vi har fått en son som nu är 6 månader. Han har fått en eländig hosta som aldrig ger med sig. Han har haft den sen 5 månader tillbaka. Läkaren säger att han har astma men att katterna troligtvis inte påverkar detta. Men jag känner att jag vill inte utsätta honom för dem OM det är så att han blir sämre av dem. Min sambo är allergisk, min pappa och min bror. Så att han är allergisk är inte en omöjlighet. Vi ger inte katterna den uppmärksamhet de behöver längre, de bara ligger och sover. Bråka med varandra nu när de är uttråkade..... De är innekatter, vi bor mitt i stan i en lägenhet så jag vågar inte ha dem ute. Vi måste lämna bort dem känner jag. Jag har dåligt samvete varje dag, både för sonens och för katterna. Men att lägga ut en annons på blocket känns inte lockande. Jag orkar inte. Jag mår så dåligt. Gråter på tanken att lämna iväg dem. Men de får det bättre hoppas jag. Men hur ska jag hitta ett BRA hem?!?! Hur orkar man lämna bort ens familjemedlemmar som bott hos oss i 6, 5 och 4 år?!

• Svar på tråden Sälja, lämna bort katter.... :(
  • alifewithoutme
    Gulia84 skrev 2013-02-08 04:37:40 följande:
    Va bra att du känner att du har tid för alla dina katter Nemo1. Vi är inte samma person.
    Jag tycker det här är jobbigt och jag va inte ute efter att höra hur trötta ni är på sånna här trådar.
    Läs dem inte då.
    Jag är orolig för min son. Jag känner inte att läkaren tar det här på så stort allvar, bara säger att barn inte utvecklar pälsdjursallergi under första året. Ska jag vänta på att han gör det då? Varför är han nästan alltid röd runt ögonen? Så blir mina familjemedlemmar när de känner av allergin.
    Astma och allergi är inte samma sak, men astma kan förvärras av allergi.

Jag är mycket väl medveten om att man tar på sig ett ansvar flera år framåt när man skaffar katt. Men inte går de före min sons hälsa.

Tack för att du förstår Deneb. Skönt att det finns folk med hjärta. Det är inga lätta beslut :(
    Men du har en skyldighet att se till att katterna får nya BRA hem och inte vara första bästa hem heller.
  • Gulia84

Tror du själv att jag skulle lämna dem till vem som helst? @alifewithoutme

• Lilia

Jag har astma och katter, sålänge det inte är allergisk astma så är det okej. Däremot blir jag sämre om det är för mycket damm/hår överallt. Men det är bara att ha en bra dammsugare och ett munstycke för djurhår och dammsuga ofta. Så är det lugnt. :) Nu har läkaren sagt att det är okej till och med så sluta tyck synd om dig själv och ta hand om dina katter.

• lillajag82

Men jävlar alltså.. Klart din sons hälsa går före katterna! Och det betyder ju inte att du inte gillar katterna! Hysteriska människor det finns på detta forumet! :-/

Jag hade placerat om dom helt klart, mammahjärtat har sällan fel. Inte till första bästa utan ta god tid på dig och hitta ett bra hem till dom!

• nemo1
    Gulia84 skrev 2013-02-09 13:21:42 följande:
    Ja.... Något hysteriska....
    Javisst ja...det är ju bara ett par jävla katter vi pratar om.....
  • Lijkan

Men herrejisses. Kattmaffian går igång som ångvältar igen!

Ts, blocket fungerar superbra, det finns alltid vänliga själar som vill ta hand om katter även om de inte är ungar längre. Sätta upp lappar på lokala konsum typ fungerar också :) hoppas du hittar nytt hem till dina missar! Din sons hälsa går före, hur hemskt det än låter i kattmaffians öron.

• Feltryck01
    Lijkan skrev 2013-02-09 17:52:52 följande:
    Men herrejisses. Kattmaffian går igång som ångvältar igen!

Ts, blocket fungerar superbra, det finns alltid vänliga själar som vill ta hand om katter även om de inte är ungar längre. Sätta upp lappar på lokala konsum typ fungerar också :) hoppas du hittar nytt hem till dina missar! Din sons hälsa går före, hur hemskt det än låter i kattmaffians öron.
    MEN SJÄLVKLART GÅR SONEN FÖRE! Man kan inte jämföra med att sonen har man fött själv, så därför får sonen rätt att leva kvar istället för katterna... Själv är jag bara glad att katterna får ÖVERLEVA.
    Däremot så tycker jag att man skulle planerat! Skulle detta hände mig, alltså ASTMA och inte alleri skulle jag haft katterna i sitt egna rum och sonen i sitt. Låter så fruuuktansvärt i mammashjärtan men i min åsikt är mina katter mina bebisar som jag åtagit som min älskling och jag ser det som min plikt att se till attt min älskling mår bra.

För i min familj är min katt faktiskt en del av familjen. Visst är det heeeeeeemskt?
    Skulle jag behöva omplacera skulle jag sätta som på foder. Jag åtog mig ansvaret från början och därför betalar jag ev kostnader, typ sand/mat/ev veterinärkostnader.. För det var det jag skrev på när jag  skrev kontraktet...
  • Lijkan
    Feltryck01 skrev 2013-02-10 03:35:29 följande:
    MEN SJÄLVKLART GÅR SONEN FÖRE! Man kan inte jämföra med att sonen har man fött själv, så därför får sonen rätt att leva kvar istället för katterna... Själv är jag bara glad att katterna får ÖVERLEVA.

Däremot så tycker jag att man skulle planerat! Skulle detta hände mig, alltså ASTMA och inte alleri skulle jag haft katterna i sitt egna rum och sonen i sitt. Låter så fruuuktansvärt i mammashjärtan men i min åsikt är mina katter mina bebisar som jag åtagit som min älskling och jag ser det som min plikt att se till attt min älskling mår bra.

För i min familj är min katt faktiskt en del av familjen. Visst är det heeeeeeemskt?

Skulle jag behöva omplacera skulle jag sätta som på foder. Jag åtog mig ansvaret från början och därför betalar jag ev kostnader, typ sand/mat/ev veterinärkostnader.. För det var det jag skrev på när jag  skrev kontraktet...

Fast då kan jag tycka att det är elakt att ha katterna i ett rum och barnet i ett annat. Katterna fäller hår ändå, så vardagsrummet är ju inte en hårfri zon ändå. Ska då dina katter sitta instängda i ett rum menar du?

Jag håller med dig om det sista, för det är sådant jag redan gör. Dock lämna nade jag inte bort katten pga av alleri utan för att hon inte gick sams med min äldre katt. Men jag mailar och har kontakt med den nya ägaren. Som jag fö hittade på blocket!
  • lillajag82

Nemo: Jag håller med om att människor ofta ser katterna som ett par jävla katter.. Det finns ju de som kastar ut katten så fort ungen ploppar ut.. Men i detta fallet är det inte så.. Här är det möjligen en allergi.. Inget som TS kunde förutse..
    Hennes son har astma och katterna kan vara orsaken.. Inte enl läkare men det finns ju en risk iom att han har astma.. Jag hade nog inte heller vågat chansa fram till man kunde göra ett allergitest..

Och då hade jag sett till att katterna kom tex iväg på foder.. Så att man kunde hämtat dom igen när man fått klartecken.. Mina katter är lika mycket värda som mina barn.. Jag har 5 ungar kan man säga!
    Och de är vanliga bondkatter.. En fd hemlös tjej, en långhårig tjej och min bortgångna mors katthane som är mycket speciell..

Ts: det kanske hade varit ett alternativ? Lämna bort dom ett tag?

• Kirenoj

Var  ett tag sen denna tråd var aktiv, men jag sitter i samma sits..

Var hos en läkare med min son, Han fick astma medeciner direkt, men med orden ni kanske bör överväga att göra er av med katten. Då allergi förvärrar astma. Små barn får i sig mer av allergenerna dessutom då dom ligger på golvet!
    Läkaren gav oss oxå rådat att det skulle vara kattfri zon där katten var..

Nu har vi efter ssnart 2 års övervägade valt att lämna bort vår älskade katt, då hon inte längre mår bra i vår familj, Beslutet är grundat i hur hon mår och hennes behov, Och jag vet att vår son kommer vara den som sörjer det hela mest då han älskar katten (dock är det inte så ömsesidigt..)

• tobbe01
    Gulia84 skrev 2013-02-05 13:12:10 följande:

Vi har tre katter. Jättemysiga och Goa..... Vi har fått en son som nu är 6 månader. Han har fått en eländig hosta som aldrig ger med sig. Han har haft den sen 5 månader tillbaka. Läkaren säger att han har astma men att katterna troligtvis inte påverkar detta. Men jag känner att jag vill inte utsätta honom för dem OM det är så att han blir sämre av dem. Min sambo är allergisk, min pappa och min bror. Så att han är allergisk är inte en omöjlighet. Vi ger inte katterna den uppmärksamhet de behöver längre, de bara ligger och sover. Bråka med varandra nu när de är uttråkade..... De är innekatter, vi bor mitt i stan i en lägenhet så jag vågar inte ha dem ute. Vi måste lämna bort dem känner jag. Jag har dåligt samvete varje dag, både för sonens och för katterna. Men att lägga ut en annons på blocket känns inte lockande. Jag orkar inte. Jag mår så dåligt. Gråter på tanken att lämna iväg dem. Men de får det bättre hoppas jag. Men hur ska jag hitta ett BRA hem?!?! Hur orkar man lämna bort ens familjemedlemmar som bott hos oss i 6, 5 och 4 år?!

Helt OT men jag undrar hur du gjorde med kattlådorna när du var gravid? Har läst att gravida absolut inte ska komma i kontakt med kattavföring! Var det din sambo som skötte den biten till 100%?
  • EnGladPingvin
    tobbe01 skrev 2014-06-24 14:13:51 följande:
    Helt OT men jag undrar hur du gjorde med kattlådorna när du var gravid? Har läst att gravida absolut inte ska komma i kontakt med kattavföring! Var det din sambo som skötte den biten till 100%?
    Det är en myt att man som gravid inte kan göra rent kattlådan. Så länge man tvättar händerna efter att ha gjort rent lådan och inte tar direkt på avföringen för att sen stoppa fingrarna i munnen är det ingen fara.
  • Oscarsmamma84

Hur har det gått TS? Har en liknande situation men här gäller det en aggressiv katt o han går inte o omplacera pga det men knappt ha lvar honom héller pga han anfaller sonen ibland o sambon ofta.

• tobbe01
    EnGladPingvin skrev 2014-06-24 14:22:48 följande:
    Det är en myt att man som gravid inte kan göra rent kattlådan. Så länge man tvättar händerna efter att ha gjort rent lådan och inte tar direkt på avföringen för att sen stoppa fingrarna i munnen är det ingen fara.
    Okej! Ja men jag skulle inte chansa......myt eller inte.
  • Madmoiselle

Det är supersvårt att hitta ett bra hem till vuxna katter. Räkna med att det kan ta närmare sex månader. Jag omplacerar katter och han jag har hållit på med längst har snart varit hos mig i två år. Ska du sälja på Blocket så prata med personen först och kräv följande:

Katten ska få kvalitetsfoder (dvs inte Wiskas eller dylikt)

Katterna ska vaccineras årligen

Katterna ska vara försäkrade

Om katterna i dagsläget inte är kastrerade, vaccinerade och ID märka så gör det innan försäljningen.

Efter du har pratat med den eventuella köparen kräv att de besöker katterna först sedan skjusar du hem katterna till dem. På så vis får du se hur de bor. Poängen med att de ska besöka katterna är att de får se hur katterna är vilket minskar risken för returer och du får se att det är vettiga människor.

Prata också med folk i din närhet och sätt ut annonser i olika Facebookgrupper. Ta flera bra bilder på katterna och skriv en bra text som inte får vara för lång. Inte en snyfthistoria!

Vill du ha kvar katterna går det annars lätt att lösa, prioritera om så du får mer tid för katterna. Säger läkaren att din sons hosta inte beror på katterna så är det så. Ta inte med det i beräkningen.

• Madmoiselle
    tobbe01 skrev 2014-06-24 15:18:33 följande:
    Okej! Ja men jag skulle inte chansa......myt eller inte.

Isåfall kan du inte göra någonting, du kan inte gå ut för du kan bli överkörd, inte gå upp i sängen för du kan ramla och få missfall, inte äta något alls för tänk om du skulle få en allergisk reaktion som påverkar barnet (någon gång ska vara den första) du kan inte tvätta för bränder startar ofta i tvättmaskiner och du kan brinna till döds. Det är helt enkelt farligt att leva! Kattlådan är det minsta man behöver oroa sig för.
Svar på tråden Sälja, lämna bort katter.... :(