• Pratt

Tips - släppa blöjan när hon ska sköta magen?

Finnsdet någon med tips om hur jag kan få min snart 4-åring att släppa blöjan när hon ska sköta magen?
    Hon har suttit på toaletten på dagis ett par ggr men hemma totalvägrar hon. Hon har varit blöjfri på dagarna väldigt länge, men inte när det gäller sköta magen.
    Hemma kan hon sitta och kissa på toan men vill sen ha blöja direkt efter om hon måste bajsa. Jag har försökt med allt möjligt men vill inte vara för sträng mot henne och trycka på för hårt så det blir till något negativt istället.
    Jag har försökt locka och muta med paket, hon får sitta och spela på surfplattan på toan, läsa böcker, men jag har slut på ideér.
    Någon som haft samma problem?

• Svar på tråden Tips - släppa blöjan när hon ska sköta magen?
  • glassen

Puffar för denna tråd då jag har samma problem med min dotter.
    Jag hade samma bekymmer med sonen när han var i den åldern och jag trodde aldrig han skulle släppa bajsblöjan. Men där löste det sig genom att han sov över hemma hos farmor och farfar och farmor lyckades få honom att bajsa på toa. Men med dottern verkar det svårare. Hoppas någon fler som varit i denna situation har lite tips, för jag har förstått att det är ganska vanligt.

• Malawi

Kan inte blöjorna "ta slut"? Typ ta undan alla utom fem och visa detta för barnet och prata om att blöjorna snart är slut.

Vi gjorde så när nattblöjan skulle bort. Det blev en nedräkning och hon kunde förbereda sig. Så när väl blöjorna var "slut" så såg hon fram emot att sova utan blöja. 

• Malawi

En annan tanke, kan det vara så att hon brukar stå upp och bajsa i blöjan? Hon kanske inte vet hur hon ska göra när hon sitter?

Svar på tråden Tips - släppa blöjan när hon ska sköta magen?