• avil

fiberrikt o fettrikt-tips tack!

vill ha tips på fiber o fettrik mat,men inte gärna så mycket mjölkigt........ grädde o smör är okej. Mjölk är inget problem,vill bara inte ha så mycket sånt.
    Tips! Vet bara det vanliga-morötter,havregryn hårbröd.
    men mer tips o görna på maträtter,o frukost/kvällsmat tips. Sonen mår illa ibland o är lite dålig i magen,så läkare har ordinerat denna kost.Tycker bara det är svårt.Oboy o limpmacka går liksom bort......  

• Svar på tråden fiberrikt o fettrikt-tips tack!
  • soccermum01

Vad har han för bekymmer med magen?
    Sök på lchf recept så hittar du ju exakt den maten. 

• avil

bara lite hård i magen typ..........bra m sån kost då enl läkarn. inget extremt ,men bra m fett o fibrer....

• soccermum01

Jaha. Ja då förstår jag. Då får du väl utesluta vitt bröd och annat stoppande och sedan lägga till typ matolja i maten så att tarmarna smörjs.
    Googla vad som är stoppande så vet du vad du ska undvika. Ex. banan, vitt bröd o.s.v. 

• skogsvitter

Olivolja är väldigt bra, alternativt rapsolja, för att smörja tarmarna. Det är bra fetter. Även avokado, fet fisk osv. Ägg är bra också. Undvik vanlig pasta, använd fullkornspasta om han ska få pasta. Brödsort med extra fibrer i finns det massor av nu för tiden. Dock tycker jag det är viktigt att komma ihåg att fiberrik kost i sig kan ge förstoppning. Det är superviktigt att han också dricker väldigt mycket vatten om du ska ge ett barn extra fibrer.

Använd fullfettprodukter om ni inte redan gör det, dvs vanligt smör, fullfet mjölk, vanlig grädde osv istället för lättprodukter.

• avil

usch,jag hatar fiberpasta ,däremot går det bra med "vit fiberpasta"-men det är antagligen inte nog med fibrer egentligen...... Jo,vet att han ska dricka mycket,ska inte övargöra o vara extrem.men dock utesluta sånt som man vet är stoppande...eller minska ner på! vitt bröd har vi ätit mycket! Nu har vi i alla fall börjat m hårtbröd,måste väl vara något bättre.....

• skogsvitter
    avil skrev 2013-02-06 18:25:01 följande:
    usch,jag hatar fiberpasta ,däremot går det bra med "vit fiberpasta"-men det är antagligen inte nog med fibrer egentligen...... Jo,vet att han ska dricka mycket,ska inte övargöra o vara extrem.men dock utesluta sånt som man vet är stoppande...eller minska ner på! vitt bröd har vi ätit mycket! Nu har vi i alla fall börjat m hårtbröd,måste väl vara något bättre.....
    Varför skulle det vara bättre bara för att det är hårt? Det beror såklart helt på vad för hårdbröd ni köper. Varför köper ni inte vanligt mjukt mörkt bröd med tex linfrön i (som är bra mot förstoppning)? Måste kännas väldigt tråkigt för ett barn att bara äta hårdbröd...
  • I969

Satsa på vattenlösliga fibrer! Och kombinera med mkt vätska. Röda linser t.ex. är snabbkokta och toppen att mixa i det mesta. Undvik olösliga fibrer som fullkorn.

• I969

Nu vet jag nätet hur gammalt ditt barn är, men funkar inte välling som frukost? Man kan köpa mjölkfri om man tänker att det blir för mkt mjölk och sen ha i en extra skvätt eko-olja.

• avil
    skogsvitter skrev 2013-02-06 18:29:13 följande:
    Varför skulle det vara bättre bara för att det är hårt? Det beror såklart helt på vad för hårdbröd ni köper. Varför köper ni inte vanligt mjukt mörkt bröd med tex linfrön i (som är bra mot förstoppning)? Måste kännas väldigt tråkigt för ett barn att bara äta hårdbröd...

nä,det är inte tråkigt för de att bara äta hårdbröd,för det gör vi inte......Dessvärre gillar de inte sånt mörkt mjukt bröd med linfrön mm. Då gillas hårtbröd bättre.
    I969 skrev 2013-02-06 19:33:46 följande:
    Nu vet jag nätet hur gammalt ditt barn är, men funkar inte välling som frukost? Man kan köpa mjölkfri om man tänker att det blir för mkt mjölk och sen ha i en extra skvätt eko-olja.

Han är 8½år,vill INTE veta av nå välling...
  • Kodia

Vilket hårda bröd är det ni äter? Vad står det på paketet?

För att få i honom lite grövre bröd kan du ju köpa sådant som är sötat - det finns massa sorter! Bred på rikligt med Bregott och kanske leverpastej, om han gillar det, så borde det gå ner.

Till middag och lunch kan du servera en kell och en kokt grönsak till varje mål. Den varma kan du klicka på ordentligt med smör på, så blir den också extra god! 

Svar på tråden fiberrikt o fettrikt-tips tack!