• blåklint65

Kan Efamol vid amning hjälpa bebis eksem?

Hej. Har läst mycket om skorv och eksem på spädbarn. Det är tydligen gla (gammalinolensyra) som bebisar har brist på och som orsakar skorv. Därför undrar jag om någon vet eller har erfarenhet av att själva ta ett tillskott av ex nattljusolja eller gurkörtsolja under amningen? Det bör ju passera en del genom modersmjölken och då kanske hjälpa? Man kan äta Efamol när man ammar. Gurkört finns ju i krämen Borago men den är ju mot skorv och vår lille kille har mest eksem på kroppen.

• Svar på tråden Kan Efamol vid amning hjälpa bebis eksem?
  • Mandelskorpan

Det är rätt vanligt med eksem om de inte tål komjölksprotein. Men det kanske du redan provat att utesluta?

• blåklint65

Jag äter mjölkfri kost och ej ägg eller soja, röda frukter bär o grönsaker, nötter choklad mm. . Har uteslutit det jag vet som är allergiframkallande. Men atopiskt eksem finns på pappans sida o det är ärftligt. Men tack iallafall!

• Sannaslim

I finland finns det svartvinbärsfröolja som innehåller gla syror och som visat att det hjälper mot atopisk hy. Helst ska man börja äta det i graviditeten redan. Jag åt det i några månader från att bebis var 3mån fast då visste jag inte att hon hade massa allergier så det hjälpte inte särskilt mycket. Men om jag hade uteslutit de födoämnen som hon reagera på hade det kanske hjälpt. Hmm ska kanske testa och ge till henne direkt nu när hon är 14mån för jag utesluter alla allergener men huden är eksemig och jag måste ge antihistamin varje dag för annars kliar hon sig blodig.

• Santosha

Kanske lite gammal tråd, och jag vet inte mycket om det hjälper om mamman tar tillskott, men... Min minsting har eksem sedan en veckas ålder (han är tre månader nu). Mycket ovanligt med så mycket eksem på så litet barn, men så var i alla fall fallet. Helammar, är vegan sedan 15 år och äter numera inte paprika, tomat, choklad, jordgubbar, ananas, citrusfrukter, nötter, jordnötter m.m. eftersom det är vanliga allergener. Värre eksem i kyla. Det som VERKLIGEN har hjälpt minstingen, förutom mildisonsalva, är att smörja med extra virgin kokosolja. En omgång mildison, sedan har jag lyckats hålla eksemet i schack genom att bara använda det istället för de "apotekssalvor" som läkarna rekommenderade. Känns betydligt bättre att smörja med någonting som man kan äta istället för en massa konstgjort dyrt jox från något läkemedelsbolag. Jag har även fått tips om att använda kunzeaolja att smörja med.

Svar på tråden Kan Efamol vid amning hjälpa bebis eksem?