• Anonym (Antagandeinkomst)

Antagandeinkomst

Kan man få Sjukpenning i särskilda fall när man har en antagandeinkomst? Jag har haft aktivitetsersättning i många år, blev utförsäkrad vid årsskiftet och har nu 3 månaders "karens". När den är slut tänkte jag söka sjukpenning i särskilda fall, men kan jag få det? Jag har ingen SGI men jag har en antagandeinkomst som styr mitt aktivitetsstöd som jag får just nu. Baseras sjukpenning i särskilda fall på samma? Kan jag söka boendetillägg som komplement? Är det svårt att få sjukpenning i särskilda fall efter 10 års aktivitetsersättning?

• Svar på tråden Antagandeinkomst
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du blivit utförsäkrad och inte har någon SGI eller en väldigt låg SGI kan du ansöka om sjukpenning i särskilda fall.
    Det är svårt att svara vad som gäller i ditt fall utan att ha tittat på ditt ärende.
    Du kan gå in på vår hemsida www.forsakringskassan.se . Där finns "Fråga Hanna". Om du skriver sjukpenning i särskilda fall som fråga får du fram information om vad som gäller och hur du ansöker. Skriver du boendetillägg som fråga får du fram information om det och hur man gör för att ansöka.

Hälsningar
    Lotta, handläggare

Svar på tråden Antagandeinkomst