Det lär inte gå att bota i alla fall, eftersom det inte är en sjukdom vi pratar om. Artikeln handlar ju om hur man skall hjälpa dem att avhålla sig från att begå övergrepp. Det står om terapi och läkemedelsbehandling vilket låter som kemisk kastrering.
"Samtidigt är syftet med behandlingen snarare att lära sig att kontrollera fantasierna än att bota."
Aja hur som, så har denna diskussionen svävat långt utanför topic. Men jag förstår hur du tänker, de bör inte utsätta sig för en massa barnporr, oavsett om det rör sig om tecknad eller riktig, utan försöka förtränga sina tankar och tänka på annat. Frågan är om det är hållbart, för jag tror verkligen inte som artikeln antyder, att det skulle gå att "lära sig" att det är roligare att ha sex med en mer jämnårig. Notera att jag pratar om helt exklusiva pedofiler här, jag är medveten om att det finns de som tänder på vuxna främst, eller lika mycket osv.
Men om vi skall återgå till sakfrågan, så är det hur som en orimlighet enligt mig att förbjuda teckningar. Det är verkligen inte en pedofilfråga jag driver huvudsakligen, utan det är utvecklingen jag vänder mig mot. Om lagstiftare kan stifta sådana här lagar utan att människor säger ifrån, vad blir det nästa gång? Det handlar ju om en form av "tankebrott". En idé om att man skulle uppmuntra sina tankar på ett felaktigt sett, och att det skulle leda till riktiga brott med brottsoffer involverade. Men det kommer alltid finnas människor som påverkas extra starkt av sinnesintryck, och oftast ligger det psykiskt instabilitet bakom. Det går inte att förbjuda, för den sakens skull.