• strangeryoutwo

Barnmat - vad ska man tänka på?

Vad ska man tänka på angående gröt, välling och barnmat på burk. Vilka märken är bra?

Minns att det var tre olika gifter i gröt och välling. Vilka nivåer fick man inte överstiga per dag? Att byta grötsort hjälper  ju bara om man byter mellan rätt sorter.

• Svar på tråden Barnmat - vad ska man tänka på?
  • strangeryoutwo

Fast det var inte det jag frågade efter. Jag undrar vilka som är de exakta gränserna man bör hålla sig under.

Undrar också om det finns något särskilt märke man ska undvika? (Burkmat)

• Livlig

Jag skulle nog undvika burkmaten helt och hållet. Det är SÅÅÅ lätt att laga sin egen mat. 
    Skulle du själv äta något som har flera års hållbarnet och har stått på hyllan i ett halvår?

Jag tycket det är viktigt med ekologiskt så jag (om jag var tungen att välja) välja HIPPS

Du kan även göra din egen gröt till barnet. Havre tex (utan salt) om du är orolig för gifter. 

• Annsiss

Nu är det ju inte så att egen lagad barnmat är mindre giftfri än burk mat, om du inte odlar allting själv dvs och har koll på gift halten i jorden. Köper du färdig gröt eller kokar egen gör ingen skillnad i den bemärkelsen eftersom havren kommer från giftiga jordar oavsett, variera märken, med egen gröt kokad på olika märken är väl bäst.

• strangeryoutwo
    Annsiss skrev 2013-02-06 14:11:42 följande:
    Nu är det ju inte så att egen lagad barnmat är mindre giftfri än burk mat, om du inte odlar allting själv dvs och har koll på gift halten i jorden. Köper du färdig gröt eller kokar egen gör ingen skillnad i den bemärkelsen eftersom havren kommer från giftiga jordar oavsett, variera märken, med egen gröt kokad på olika märken är väl bäst.
    Det var precis så jag tänkte också. Det enda är väl att det är billigare att göra själv.

Men är inte själva locken giftiga?
  • skogsvitter

Angående burkmat så måste du tillsätta extra fett och även kombinera med hemlagat eftersom burkmaten är väldigt näringsfattig och innehåller mest vatten.

Angående gift i lock har jag aldrig hört talas om.

Industrigröt och industrivälling innehåller självklart mer skadliga ämnen rent logiskt än när man gör gröten själv eftersom allt i industritillverkade produkter är pulver, tillsatsämnen och konstgjorda näringsämnen som dessutom är svårare för kroppen att ta till sig. Gör du själv kan du välja vad du vill göra gröten på för spannmål, om det ska vara närodlat ekologiskt osv och du gör även på egen mjölk istället för att bara blanda med vatten vilket i sig ger mer näring.

Angående gränsvärden och vilka tungmetaller det rör sig om så har du ju rapporten i första länken som La Lola gav dig.
    Direktlänk här:
    www.slv.se/upload/dokument/rapporter/kemiska/2013_livsmedelsverket_1_del_3_tungmetaller_och_mineraler_i_livsmedel_for_spadbarn_och_smabarn_risk_och_nyttohantering.pdf

Svar på tråden Barnmat - vad ska man tänka på?