• LinaLinnea

27 år och 1:375 på KUB?!

Var nyss på KUB-ultraljud, vecka 12+4, 27 år och fick en risk på 1:375 för Downs.
    Nackspalt 1,9 mm.

Låter inte detta som en ganska hög risk för min ålder? Har ju läst om andra som är äldre än mig som får siffror på över 1:18.000 för Downs.

Enligt barnmorskan var det jättebra siffror och ingen "förhöjd" risk. Hos dem ligger gränsvärdet på 1:300 om man ska få lov att göra FVP.

Jag får alltså INTE göra FVP även om jag vill. 

Är extremt orolig just nu och vet inte vart jag ska ta vägen. Känns som ett sjukt dåligt resultat om man jämför.

Någon med input? 

• Svar på tråden 27 år och 1:375 på KUB?!
  • natha
    LinaLinnea skrev 2013-02-06 15:20:31 följande:
    Jag sitter och ringer runt överallt och får samma svar.
    Får inte göra FVP eftersom jag ligger över gränsvärdet. Detta är så jobbigt att jag snart går under jorden. Vad ska jag göra nu??!! :(

375 är ju jättenära gränsvärdet för min ålder. 

privat som sagt, på crocus kliniken!
  • LinaLinnea
    natha skrev 2013-02-06 15:24:37 följande:

privat som sagt, på crocus kliniken!
    Jag bor i Malmö. Så det är en bit för långt bort.
    Här finns inga privata kliniker som utför fostervattensprov. 
  • FruNyfiken

Jag fick 1:20 när jag väntade tvillingar. Vi valde att ändå inte gå vidare med fler undersökningar eftersom vi inte kunde tänka oss att göra abort pga DS ändå. Har idag två fullt friska tvillingar!

• LinaLinnea
    FruNyfiken skrev 2013-02-06 15:26:42 följande:
    Jag fick 1:20 när jag väntade tvillingar. Vi valde att ändå inte gå vidare med fler undersökningar eftersom vi inte kunde tänka oss att göra abort pga DS ändå. Har idag två fullt friska tvillingar!
    Ok vad skönt att allt gick bra. Får man fråga hur gammal du var när testet togs? Jag är som sagt 27. Förväntade mig ett resultat på iallfall 1:1000 :(
  • natha
    LinaLinnea skrev 2013-02-06 15:26:39 följande:
    Jag bor i Malmö. Så det är en bit för långt bort.
    Här finns inga privata kliniker som utför fostervattensprov. 

200:- för tåg?  Man åker om man behöver
  • aurora1827

Sannolikheten för vemsomhelst att få ett barn med Downs syndrom är ca 1 på 800.
    Det är mycket större sannolikhet att få ett barn med missbildning, hjärna, hjärta, armar, ben eller som har någon sjukdom.

Det är STÖRRE sannolikhet att du får ett barn med missbildat hjärta som dör (ca 1 på 350) än att du får ett barn med Downs syndrom (enligt din mätning) och tre gånger större risk att du får ett barn med hjärtfel som överlever men får olika grad av problem av det.

Listan kan göras lång, det finns många saker som kan gå fel, men gränsvärdena är satta med stor marginal, så att ingen som har Downs ska kunna hamna utanför.

• FruNyfiken
    LinaLinnea skrev 2013-02-06 15:29:40 följande:
    Ok vad skönt att allt gick bra. Får man fråga hur gammal du var när testet togs? Jag är som sagt 27. Förväntade mig ett resultat på iallfall 1:1000 :(

Jag var 38 år.
    Vi blev inte så oroliga ändå, trots resultatet. Nackspalterna såg jättefina ut och eftersom det var tvillingar fick vi göra många ultraljud så barnmorskan kunde se att det inte fanns några antydningar till DS.
    Jag tycker som flera andra har skrivit; stå på dig och kräv ett prov alternativt gör det privat, om du är orolig!  
  • LinaLinnea

Jag är så ledsen och besviken och trött på detta nu. Jag har haft så många orosmoment under graviditeten hittills och så kommer detta som ett slag i ansiktet.

Jag fick inte ens reda på VAD det var som drog ned resultatet så mycket. 1,9 verkar ju inte vara en särskilt dålig nackspaltsbredd enligt vad jag läst.

Jag har ingen aning om vad blodprovet gav för riskbedömning eller siffror eftersom BM menade att man inte kan separera ultraljud och blodprov. Ändå har jag läst om många som får en angiven risk efter blodprov och en annan risk efter KUB.

Är så trött och vet inte vart jag ska ta vägen. Vill ta FVP men får inte. Sambon försöker jaga runt i hopp om att någon ska skriva en remiss så att vi kan få veta.

Kommer gå under av ovisshet om jag inte får några mer svar än såhär.

• Flickan och kråkan
    LinaLinnea skrev 2013-02-06 22:03:51 följande:
    Jag är så ledsen och besviken och trött på detta nu. Jag har haft så många orosmoment under graviditeten hittills och så kommer detta som ett slag i ansiktet.

Jag fick inte ens reda på VAD det var som drog ned resultatet så mycket. 1,9 verkar ju inte vara en särskilt dålig nackspaltsbredd enligt vad jag läst.

Jag har ingen aning om vad blodprovet gav för riskbedömning eller siffror eftersom BM menade att man inte kan separera ultraljud och blodprov. Ändå har jag läst om många som får en angiven risk efter blodprov och en annan risk efter KUB.

Är så trött och vet inte vart jag ska ta vägen. Vill ta FVP men får inte. Sambon försöker jaga runt i hopp om att någon ska skriva en remiss så att vi kan få veta.

Kommer gå under av ovisshet om jag inte får några mer svar än såhär.

Men möjligheten pga oro finns väl i alla landsting? Vet inte vilket landsting ni tillhör. Har man gjort KUB i landstingets regi så brukar man inte få fvp beviljat med siffror över gränsvärdet, men har man gjort KUB privat och betalat själv för det så brukar det inte vara några problem. 
  • tulipa35

Hej vi hade en liknande siffra med vårt första barn och blev också oroliga. Vi var dock inte inne på att göra fvp utan resonerade som så att det fick ha sin gång. Men vi hade tur också; hon som analyserade vårt ultraljud, som vanligen sker i vecka 18 ca, var extremt modig och extremt erfaren. Hon sa att jag har sett så mycket, detta barn är det inget fel på! Och vi litade på det. Just det, vi fick senarelägga RUL till v.20 för då är bebi lite större och det är lättare att se på hjärtat om det finns några fel.
    Men om det är jätteviktikgt med fvp, åk långt och genomför det.
    Stort lycka till! 

• tulipa35

glömde, det kan vara hormonhalten i blodet som drar ner resultatet. Jag var 39 när jag väntade mitt första barn o fick 1:398 i risk tror jag. Två år senare fick jag runt 1:1500 med mitt andra barn. Själva nackspalten var ungfär samma. Kan säga att jag hade förväntat mig typ 1:2... pga ålder. Men så funkar det tydligen inte.

• LinaLinnea

Nu har jag blivit beviljad FVP trots allt. Barnmorskan ringde upp och beklagade allt och att det var självklart att jag skulle få göra detta får att få lugn och ro resten av graviditeten.

Jag har fått tid till den 20/2 och känner mig nervös. Tar 3-4 veckor innan man får svar på hela analysen verkar det som. En olidlig väntan kan man minst sagt kalla det :(

• LinaLinnea
    tulipa35 skrev 2013-02-07 23:31:41 följande:

glömde, det kan vara hormonhalten i blodet som drar ner resultatet. Jag var 39 när jag väntade mitt första barn o fick 1:398 i risk tror jag. Två år senare fick jag runt 1:1500 med mitt andra barn. Själva nackspalten var ungfär samma. Kan säga att jag hade förväntat mig typ 1:2... pga ålder. Men så funkar det tydligen inte.

Jag misstänker att det var hormonhalten, alltså blodprovet som drog ned våra resultat också, men är ju inte säker eftersom barnmorskan vägrade ge oss den informationen. Enligt henne kunde man inte dela upp resultaten för blodtestet och UL-testet. Lät mycket märkligt i mina öron...
  • Flickan och kråkan
    LinaLinnea skrev 2013-02-08 11:29:05 följande:
    Nu har jag blivit beviljad FVP trots allt. Barnmorskan ringde upp och beklagade allt och att det var självklart att jag skulle få göra detta får att få lugn och ro resten av graviditeten.

Jag har fått tid till den 20/2 och känner mig nervös. Tar 3-4 veckor innan man får svar på hela analysen verkar det som. En olidlig väntan kan man minst sagt kalla det :(
    Ni kan ju göra snabbanalys. Det är ju det vanliga när det inte finns någon indikator på att något är fel. Det tar 3 dagar.

Vad bra att ni fick tid. Man kan ju få fvp enbart pga oro, utan KUB så lät märkligt det hela. 
  • LinaLinnea
    Flickan och kråkan skrev 2013-02-08 12:23:32 följande:
    Ni kan ju göra snabbanalys. Det är ju det vanliga när det inte finns någon indikator på att något är fel. Det tar 3 dagar.

Vad bra att ni fick tid. Man kan ju få fvp enbart pga oro, utan KUB så lät märkligt det hela. 

Vet du om man kan få både snabbanalys och en långanalys? Eller man kanske får välja däremellan
  • Flickan och kråkan
    LinaLinnea skrev 2013-02-08 13:27:12 följande:

Vet du om man kan få både snabbanalys och en långanalys? Eller man kanske får välja däremellan
    Nej, man får inte bådeoch om det inte finns mycket speciella själv för det. På det flesta håll är snabbanalys rutin. Utvidgad analys gör man enbart om det finns indikatorer på att något kan vara galet efter t.ex. UL, att man har ärftlighet för viss sjukdom eller kromosomavvikelse eller att man har ett tidigare barn med kromosomavvikelse.

Vi valde fvp den här gången pga ålder. Vi fick välja vilket vi ville ha. För oss är ålder den enda orsaken så vi valde snabbanalys. Den undersöker de vanligaste avvikelserna och samma avvikelser som KUB estimerar. Ett problem med den utvidgade är att den kan upptäcka avvikelser som man faktiskt inte vet hur det påverkar eller om det överhuvudtaget påverkar. Både du och jag skulle kunna går runt här med en yttepytte avvikelse som vi inte vet om eller märker av. 

• 080802

Jag var 25 när jag väntade sonen och fick 1:48. Sonen är mitt 2:a barn.

• Flickan och kråkan
    LinaLinnea skrev 2013-02-08 13:27:12 följande:

Såg förresten att du undrade i en annan tråd. Snabbanalysen tar cirka 3 dagar. Beroende på när i veckan det görs etc så kan antalet dagar variera, men innan en vecka får man det. Jag har gjort fvp två gånger. Båda gångerna fick jag brev hem dag 3-4.
  • LinaLinnea

Nu har jag lyckats lugna med mig något efter KUB-resultatet. Känns skönt att man ska få göra FVP och få svaret svart på vitt och slippa fundera. Nu är det ovissheten och väntan som är värst. Och risken för mf efter FVP känns ju också oroande till tusen :( Flickan och kråkan: tack för alla svar! Någon som vet om dåliga resultat på blodprov på KUB kan bero på något annat än kromosomavvikelser?

Svar på tråden 27 år och 1:375 på KUB?!