• LinaLinnea

Vill göra FVP. Vart vänder jag mig?

Jag är 27 år och fick 1:375 på KUB-testet idag. Är orolig eftersom det är en hög risker tanke på min ålder. Vill göra fostervattensprov eftersom jag inte klarar 6 månader av grubbleri och oro. I mitt landsting är jag dock bara berättigad FVP om jag har en risk på 1:300. Nu skulle jag vilja veta om det finns något annat landsting jag kan åka till för att få göra FVP ändå?

• Svar på tråden Vill göra FVP. Vart vänder jag mig?
  • Saragbg

Men om du är orolig kan väl din mvc läkare skicka en remiss till sjukhuset så du får göra fvp?! Det gjorde min och jag gör inte ens kubb och är 29 år så inget som erbjuds automatiskt!

• moneypenny
    Saragbg skrev 2013-02-14 02:59:46 följande:
    Men om du är orolig kan väl din mvc läkare skicka en remiss till sjukhuset så du får göra fvp?! Det gjorde min och jag gör inte ens kubb och är 29 år så inget som erbjuds automatiskt!
    Hur gick du tillväga för att få en remiss? Sa du bara klart och tydligt att du vill göra ett FVP och om barnmorskan kunde skicka remiss? Jag bor i Göteborg och vill absolut göra det!! 
  • LinaLinnea
    moneypenny skrev 2013-03-12 17:56:15 följande:
    Hur gick du tillväga för att få en remiss? Sa du bara klart och tydligt att du vill göra ett FVP och om barnmorskan kunde skicka remiss? Jag bor i Göteborg och vill absolut göra det!! 

Hej!

Jag blev också beviljad detta tillslut, men det krävdes många telefonsamtal samt att risksiffran ändå låg så "nära" gränsen. Jag fick 1:375 i risk. Gränsen för FVP går vid 1:300. 
    Man får lov att göra FVP vid extrem oro.
    Nu har både snabbtest och fullständig analys kommit och det visar sig att vi väntar en frisk liten pojke Skrattande 
    Att få svar på alla frågor och om barnet har avvikelser eller ej var definitivt värt allt ångest och oro jag gick igenom innan och efter fvp.
  • moneypenny
    LinaLinnea skrev 2013-03-13 11:31:41 följande:

Hej!

Jag blev också beviljad detta tillslut, men det krävdes många telefonsamtal samt att risksiffran ändå låg så "nära" gränsen. Jag fick 1:375 i risk. Gränsen för FVP går vid 1:300. 
    Man får lov att göra FVP vid extrem oro.
    Nu har både snabbtest och fullständig analys kommit och det visar sig att vi väntar en frisk liten pojke Skrattande 
    Att få svar på alla frågor och om barnet har avvikelser eller ej var definitivt värt allt ångest och oro jag gick igenom innan och efter fvp.
    Åh skönt och höra. Jag vill inte ens göra kubtestet då inga siffror duger för mig. Fick du ringa många gånger och vad sa din barnmorska när du bad henne att skicka en remiss? Den oron är det definitivt värt :) Tack för svaret 
  • Saragbg

Jag sa till mvc läkaren att jag ville göra fvp, jag var gravid förra året med min dotter och var då väldigt orolig under nästan hela grav att hon skulle ha nått fel så fick remiss bara! Visste inte man var tvungen att kämpa för det?!

• LinaLinnea
    moneypenny skrev 2013-03-13 19:00:35 följande:
    Åh skönt och höra. Jag vill inte ens göra kubtestet då inga siffror duger för mig. Fick du ringa många gånger och vad sa din barnmorska när du bad henne att skicka en remiss? Den oron är det definitivt värt :) Tack för svaret 

moneypenny skrev 2013-03-13 19:00:35 följande:

Det var faktiskt min sambo som ringer flertalet utav gångerna. Jag var helt knäckt av siffrorna och kunde inte prata. BM som gjorde KUB var ganska okänslig och förklarade inte siffrorna för oss. Det gjorde ju allt ännu värre. Min egen barnmorska ringde dagen efter och sa att de beviljat FVP ändå eftersom hon hade svårt att se att jag skulle gå runt med min oro i sex månader utan att få veta. Jag bad inte om remiss ens. Det var väl deras egna bedömning tror jag. Hoppas det går bra! Håller tummarna!
  • moosen

Jag fick frågan om jag ville göra forstervattenprov nästan direkt... Konstigt att det är så olika. Är även jag 27 år och hade inte gjort något KUB innan.

• moneypenny

Är lite orolig för min barnmorska har inte gett mig det bästa intrycket och jag har ändå bara varit där en gång innan. När jag tog upp det då så viftade hon bara bort det och sa äh du behöver inte oroa dig du har åldern på din sida och gav mig en jäkla broschyr! Tycker ni jag skall ringa till henne eller skall jag vänta tills jag skall dit nästa gång om två veckor? Hon har inte ens bekräftat med ultraljud i vilken vecka jag är i. Var på inskrivning i V 6 enligt min egna uträkning.. 

• DevilsDaughter

LinaLinnea: Vad bra att du fick göra fostervattensprov och att allt var normalt!

Har hört att vissa andra faktorer kan påverka att risksiffrorna ökar, vet dock inte hur mkt sanning det ligger i det och om det stämmer, men bland annat om fostret är en flicka så kan risksiffrorna bli högre av någon anledning. Men vet dock inte som sagt hur mkt sanning det ligger i det. 
    Under min senaste graviditet (var då 25 år) så frågade vår BM oss om jag var orolig för DS och att man isåfall kan få göra KUB-test, detta var faktiskt inget jag hade tänkt på tidigare. Men tog chansen att få göra det eftersom det erbjöds. Fick resultatet 1:1500 vilket jag tyckte kändes som en hög risk med tanke på min ålder och "alla" runt omkring mig fick betydligt lägre risk.. BM tyckte dock att det var ett jättebra resultat, men det oroade mig hela graviditeten igenom. Men Dottern som kom ut var fullt frisk.

Är det så att man om man är mkt orolig kan få fostervattensprov? Eller är det olika i olika kommuner? Vi planerar ev en liten till när vi är 30 eller strax över (är 27 nu) och då vill jag verkligen göra det.. Inget KUB som bara gör en ännu mer orolig, jag vill veta då känner jag. 

• LinaLinnea
    DevilsDaughter skrev 2013-03-15 08:03:09 följande:
    LinaLinnea: Vad bra att du fick göra fostervattensprov och att allt var normalt! Har hört att vissa andra faktorer kan påverka att risksiffrorna ökar, vet dock inte hur mkt sanning det ligger i det och om det stämmer, men bland annat om fostret är en flicka så kan risksiffrorna bli högre av någon anledning. Men vet dock inte som sagt hur mkt sanning det ligger i det.  Under min senaste graviditet (var då 25 år) så frågade vår BM oss om jag var orolig för DS och att man isåfall kan få göra KUB-test, detta var faktiskt inget jag hade tänkt på tidigare. Men tog chansen att få göra det eftersom det erbjöds. Fick resultatet 1:1500 vilket jag tyckte kändes som en hög risk med tanke på min ålder och "alla" runt omkring mig fick betydligt lägre risk.. BM tyckte dock att det var ett jättebra resultat, men det oroade mig hela graviditeten igenom. Men Dottern som kom ut var fullt frisk. Är det så att man om man är mkt orolig kan få fostervattensprov? Eller är det olika i olika kommuner? Vi planerar ev en liten till när vi är 30 eller strax över (är 27 nu) och då vill jag verkligen göra det.. Inget KUB som bara gör en ännu mer orolig, jag vill veta då känner jag. 

Hej! :) I vårt fall är det ju en pojke så det stämmer inte in på oss. Men det var blodproven som drog ned ändå. Nackspalten var ju normal, Jag tycker att du ska kräva ett FVP direkt nästa gång, om du redan nu vet att du kommer oroa dig annars. Jag var extremt orolig i min första graviditet men gjorde aldrig kub då. Det är väldigt svårt att veta vad man ska göra med sin risksiffra. Speciellt om man hamnar i gränslandet som jag gjorde denna gången. Jag har läst på mycket om FVP och har förstått att det finns olika kriterier som kan göra att man blir beviljad provet. 1. Man är äldre än 35 2. Man har fått en förhöjd risk vid KUB. 3. Ärftliga faktorer 4. Oro för kromosomavvikelser (oavsett ovanstående punkter så som jag förstått det) Man får vara beredd på att inte ge sig när barnmorskan avfärdar en som hypokondrisk och att risken ändå är så liten. Man måste nog vara väldigt bestämd i många fall. Läkaren som gjorde mitt FVP är docent och har utfört FVP under hela sin karriär. Han var nog i 50-60 årsåldern. Han berättade hur som helst att missfallsrisken vid ett FVP, som utförs utan komplikationer, enligt protokoll så att säga, ligger i verkligheten på 1:1000. Inte alls på 1:100 eller 1:200 som de flesta anger. Skrämselpropaganda hör ofta ihop med kostnad. T.ex så kostar en fullständig analys av FVP ca 4-5000 kr för sjukvården. Jag ångrar inte en sekund att jag gjorde FVP. Nu kan jag slappna av och speciellt nu eftersom jag gjorde rutin UL idag! :)
  • LinaLinnea

OCH jag tror inte att det är olika i olika landsting när det gäller oro och FVP. Det handlar nog snarare om vilken person du diskuterar det med. Som sagt, man får vara bestämd och kräva att man får hjälp i många fall dessvärre.

• Fiijah89

Här i Sthlm får man göra oavsett, var på inskrivning i torsdags och min bm fråga om jag vill göra kub eller fvp. Och det är för alla, jag är bara 23 :) men valde såklart kub..

Svar på tråden Vill göra FVP. Vart vänder jag mig?