• Mariasofia22

hur mycket kommer jag att få?

Hej!

Jag arbetade två år på en restaurang, det var hela tiden olika arbetstider och pendlade från att jobba 50% till 75% till 100% .
    Det senaste året (2011-2012) tjänade jag 126 500kr innan skatt. Men hade olika lön varje månad och jobbade aldrig samma antal timmar.

Jag anmälde mig till arbetsförmedlingen inom 3 månader efter att jag blivit arbetslös och har haft a-kassa sedan dess.

Hur mycket kommer jag att få i fp?

Lägstanivå eller beräknat på min årsinkomst (sgi) senast jag jobbade? alltså 126500 kr?

• Svar på tråden hur mycket kommer jag att få?
  • Försäkringskassan

Hej!

Generellt har man rätt till föräldrapenning enligt grundnivå 225 kronor om man inte har haft inkomst av anställning.

Om du står som arbetssökande kan föräldrapenningen grundas på en inkomst av den anställning som du hade innan som varade i minst sex månader. Om man har haft en oregelbunden inkomst kan inkomsten beräknas på

ett snitt på det du har tjänat. För att din föräldrapenning ska beräknas på en inkomst som överstiger grundnivån måste du ha en årsinkomst som överstiger 106 000 kronor.

För att beräkna din dagpenning tar du årsinkomsten x 0,80 x 0,97/365 dagar per år.

Hälsningar

Linda, handläggare

• Mariasofia22

Okej, men måste jag vänta ändå tills jag gjort rutinultraljudet och fått moderskapsintyget innan jag kan ansöka?

• Försäkringskassan

Hej!

Det är först när moderskapsintyget inkommer till oss som vi påbörjar en utredning angående din sjukpenninggrundande inkomst.

Hälsningar

Anastasia, handläggare

Svar på tråden hur mycket kommer jag att få?