• Anonym (jobbigt)

När kan man få kontaktperson för överlämning vid umgänge? Någon med erfarenhet?

Jag har nu varit separerad från min sambo under några månader. Min ex sambo har psykiskt misshandlat mig i flera år och på slutet även fasthållit mig och knuffat in mig i väggen osv. Detta även inför barnen som är två små barn varav ena spädbarn.

Eftersom barnen är så små måste vi träffas för överlämning för umgänge flera gånger i veckan. Min ex sambo passar på att jävlas så mycket det går vid dessa överlämningar.

Ni som har fått kontaktperson som sköter detta. Berätta om era erfarenheter! Hur fick ni kontaktperson, vad var orsaken till att ni ville ha kontaktperson och hur fungerar umgänget nu med kontaktperson?

Snälla skriv om era erfarenheter. Jag börjar bli helt utmattad av min situation.        

• Svar på tråden När kan man få kontaktperson för överlämning vid umgänge? Någon med erfarenhet?
  • kaffeamanda

Ta kontakt med familjerätten i din kommun.

Jag hade turen att min pappa följde med mig förut vid överlämning, nu har vi ingen kontakt med pappan och det är jätteskönt! 

• Anonym

Precis, ta med dig någon kompis eller släkting vid överlämningar..
    Då kanske han inte vågar vara taskig och jävlig,,
    Men det är ingen trygg miljö för barnen..
    Jag hade eller vi hade kontaktperson vid överlämningar en kort period.. ungefär ett år..
    Men vid tingsrättsförhandlingarna så ville inte pappan ha kontaktperson längre, så då blev det ingen fortsättning..
    Då tog jag med mig min sambo, eller så överlämnade min sambo barnet..
    Jag hade alltid en kompis med mig.. Efter några år så kände jag att jag kunde åka själv och lämna..
    Det var familjerättssekreteraren som fixade en kontaktperson, men då 2003 var båda föräldrarna tvungen att godkänna kontaktperson.. Hur det är nu vet jag inte.

• Anonym

ja ts det kan man få. jag har jobbat inom soc och beviljat kontaktperson för det. hör av dig till socialtjänsten i din kommun. 

Svar på tråden När kan man få kontaktperson för överlämning vid umgänge? Någon med erfarenhet?