• Anonym

Ni som gjort IVF hur upplevde ni hela allt och hur går det till?

Hej, ja jag undrar precis det som står i rubriken. Jag kan tyvärr inte få flera barn den naturliga vägen och vi överväger IVF då min man inte har några barn och jag vill gärna få en till liten.
    Jag har läst jätte mycket om IVF och vi har även fått hem massa papper och information.
    Har funderat på det ett år nu men jag känner mig ändå osäker :(
    Jag vill ju mer än allt försöka att få en till men skulle gärna vela vet lite hur ni kanske upplevde det hela.

Det jag har gått igenom har varit väldigt tungt och vetskapen om att inte kunna bli gravid på naturlig väg har tärt mycket på mig,känner mig totalt misslyckad och konstig vilket kanske är normalt eller jag vet inte kanske är jag onormal som känner så, tror jag blivit lite rädd för att överhuvudtaget försöka pga rädsla att det aldrig kommer fungera för mig. läkarna har dock sagt att dom ser inga problem men oron sitter där ändå.
    Jag vet att det inte alltid blir ett barn för alla även om man prövar IVF och att man alltid inte vet orsaken till varför en IVF inte fungerade.

Det jag vill veta är hur ni upplevde hela resan, hur allt går till, känslor, biverkningar och hur många försök ni gjorde samt om det sen till slut blev några barn för er?

Har googlat och läst hur man  får hormoner, ägg tas ut spermier sätts dit och ägget läggs tillbaka.
    Får ingen hum om hur länge varje procedur tar eller hur man kanske som både mamma och pappa mår under den här tiden.

Skulle vara tacksam för lite svar och få se eran bild av hur  upplevt det hela.

• Svar på tråden Ni som gjort IVF hur upplevde ni hela allt och hur går det till?
  • Tant Groda

Det är väldigt påfrestande och jobbiga behandlingar. Vi hade tur och blev gravida på första försöket och är nu i v 18.
    Men jag ångrar absolut inte vår ivf och skulle inte vilja vara utan den, då jag känner att det har utvecklat mig som människa. Men det är klart att helst hade man gärna sluppit, men ödet ville något annat.

• Almare

Hej, först av allt vill jag säga att vi har en solskenshistoria, för vi har i dag tre barn - alla via IVF. Men vägen dit var rätt jobbig.

Först alla månader / år av försök som tär på en. Sen utredning. Sen väntan på att behandlingen ska börja. Känslan av att tiden bara rinner iväg under en.

När sen behandlingen äntligen började var det med en känsla av glädje och upphetsning  för mig. Jag var nyfiken, spänd och ivrig på resultatet. Jag var även naiv och godtrogen i det läget. Jag visste inte hur jobbigt det kan vara då.

Den där första svängen gick förvånansvärt bra. Nässprayen gav mig inga speciella biverkningar, det var lite läskigt att ta sprutorna, men det gick bra. Den sista "stora" sprutan (som skulle tas på ett väldigt exakt klockslag) tog jag på en toalett i en bowlinghall - kände mig som värsta knarkaren  när jag lassade fram ampuller och kanyer  

Vi fick ett ägg som var fint då. Inga andra klarade sig till frysen. Och till vår stora lycka blev jag gravid och födde en flicka. Jag var fortfarande då av åsikten att det inte var så himla jobbigt detta med IVF  - det hade ju gått raka spåret för oss! (Det enda jag tyckte var lite drygt var progesterone vagitorierna som kladdade i några veckor) 

Två år senare ville vi börja med syskon. Det blev en längre resa, och mycket mer påfrestande för psyket. Nu hade vi barn, så ingen hjälp fanns att få från landstinget. Vi skulle betala allt själva. Vi köpte ett 3 försöks-paket, för att slippa stressen om det inte funkade första gången igen.

Den första behandlingen gick bra, tills det visade sig att inget ägg blivit befruktat. Då kändes det tungt att ha gått igenom allt och sen inte ens få chansen att ruva. Men vi ruskade av oss det och försökte igen så snart det gick.

Den här gången blev jag gravid, men på VUL i v 9 visade det sig att inget hjärta slog. Missfallet blev enormt utdraget med tabletter hemma som inte funkade, en skrapning som inte fick med allt, en till skrapning och sen blodprov var tredje dag för att se om hormonnivåerna gick ner som de skulle. Skitdrygt och sorgligt. Vid det här läget jag var trasig själsligen, och väldigt utmattad och trött på hela processen.

Vid den behandlingen hade vi dock fått fyra extra ägg till frysen. Så när det var dags att börja om bestämde vi oss för att göra ett FET istället för att gå på en helt ny, lång behandling för att bespara kroppen lite av påfrestningen med alla hormoner. 

När det var dags tinades det första ägget, men det förlorade en cell i upptiningen och då de gärna vill sätta tillbaka ägg med bästa möjliga förutsättningar bestämde vi att vi skulle prova nästa. Det gick under helt och hållet. De tinade det tredje, men det tappade också en cell. Jag misströstade.

Tillsammans med läkaren kom vi då överens om att stoppa tillbaka båda de två "dåliga" äggen för att ge det en chans och dessutom ha ett ägg kvar om det inte skulle funka. Oddsen är rätt mycket sämre för tre-celliga ägg än för de som delat sig med jämna antal.

Jag blev gravid och i vecka nio syntes ett litet hjärta ticka. Lycka!! Döm vår förvåning när vi skulle göra KUB i vecka tretton, och det då upptäcktes att det var två! I vecka 32 föddes våra tvillingar. 

Det kan vara en tuff resa, men man klarar ändå av den. Alternativet att avstå brukar inte vara ett alternativ. Vid något tillfälle kan man naturligtvis ändå ställas inför det faktum att det är dags att ge upp, men tills dess orkar man mer än man tror. Men var beredd på en känslomässig berg-och-dalbana, och förbered dig tillsammans med din partner - han behöver veta hur det kan påverka dig / er.

Lycka till! 

• Anonym

Men gud vad kul grattis! :) Ja både jag och min man känner att det är värt att försöka så ser man ju vad som händer då men jag är lite rädd för att jag kanske inte klarar av ett misslyckande.

• Anonym (Hemskt)

Var vid första ivf försöket glad och förväntansfull. Misslyckades och inget till frysen. Mådde väldigt dåligt av sprutorna första gången och kräktes. Andra gången även där bara ett bra ägg tillbaka och inget till frysen. Efter detta kändes allt bara fruktansvärt och upplevde inget bra bemötande från kliniken. Vid tredje försöket fick jag en infektion i samband med äggplock, det ägget fäste inte heller. Gick sedan privat och bytte till andra sprutor och har idag en dotter på 1 år:)), och två ägg i frysen. Var en skitjobbigt tid för mig och sambon men tror vi hade en del otur också, vet ju dom det fungerat på första försöket:). Lycka till!

• Anonym

Tack så hemskt mycket för svaret vilken lycka! Även om det även var svårt. Jag har haft 2 utomkveds och då tog vi bort först ena äggledaren sen 1 år senare den andra och det var en lång process i sig som tog 2 år då allt gick fel hela tiden med blödningar ont, hopp, besvikelse, sjukhus besök fram och tillbaka var och varannan vecka, blodprover för att se att hormon nivåerna sjunkit vilket isg nästan tog ½år och läkarna visste inte varför. Känner att jag först nu börjat känna mig mer hel så att säga och känner mig villig att börja försöka med ivf. Utredningen är ju klar och läkarna väntar på klar tecken från mig när behandlingarna ska börja, har känts lite för påfrestande med alla brev om när vi är redo, alla samtal och prover det har avskräckt mig en del.
    Men Längtan efter ett syskon är väldigt stor.

• Spättan i Midgård

En IVF innebär ju väldigt mycket känslor... Glädje, hopp, förtvivlan, frustration, ja, det innefattar nog alla känslor att gå igenom en IVF! Men helt klart värt allt, med facit i hand! Jag har genomgått 2 IVF behandlingar, första gången plockades jag på 16ägg och var på gränsen till överstimulerad... ÄP gjorde så ont så jag svimmade! Av 16ägg, var det 2 som gick vidare... Ett till mig och ett till frysen, första som jag ruvade på blev ett minus på stickan! Det andra ägget resulterade i en underbar son som idag är 4½år!
    IVF nr 2 resulterade i 18st ägg vid ÄP, (vid det äggplocket sövde dom mig) men bara 1ägg som gick vidare, som tur var lyckades vi då på första försöket... Och det resulterade i en underbar son som idag är 1½år

Svar på tråden Ni som gjort IVF hur upplevde ni hela allt och hur går det till?