• Anonym (Fia)

Ensamkommande flyktingbarn

Hej!

Jag undrar först och främst om det finns någon här med erfarenhet av ensamkommande flyktingbarn?

Min andra fråga är vad ni tror om mina chanser att som ensamstående få godkänt som familjehem för ensamkommande flyktingbarn?

Saken är den att för ca 10 år sedan blev jag polisanmäld för barnmisshandel av en person i myndighetsställning. Hon hade inte själv varit med vid händelsen och uttryckte sig på ett sätt i anmälan att det lät förfärligt.

Både jag och barnet (min dotter) blev polisförhörda och ärendet las ner då det uppenbart inte var fråga om misshandel (barnet var 9 år gammalt). Alla polisanmälningar där det handlar om liknande saker innebär att soc automatiskt kontaktas och därför finns det alltså en akt hos dem som säger att jag blivit polisanmäld för barnmisshandel. (Soc hade inget att anmärka på och t ex hade vi bara 4 möten trots att deras regler säger att de måste ha 5 möten).

Det känns oerhört bittert om detta illdåd från en person som ville mig illa ska förstöra mina chanser att få hjälpa en ung människa som kommit till vårt land och fått lämna allt. Jag har en väninna som haft en afgansk pojke hos sig och hon är så glad över detta då detta har berikat hennes liv enormt. Hon har fått en extra son och hennes pojke har fått en bror för livet. Visst slutar inte alla placeringar lika lyckligt, men jag har alltid varit involverad som ungdomstränare etc då jag tycker om barn och ungdomar  och jag tror att jag skulle kunna göra stor skillnad positivt för en ung människa som startar om i ett nytt land. Jag menar - jag engagerar mig hellre i en ungdom och hans/hennes liv än går kvällskurser för att fylla ut min tid nu när dottern är så stor att hon inte längre behöver mig på samma sätt som när hon var yngre.

• Svar på tråden Ensamkommande flyktingbarn
  • Anonym (Fia)
    vänat skrev 2013-03-19 15:59:11 följande:
    Jag har flera godmans uppdrag med så väl killar som tjejer och från olika länder! Skulle bara vilja säga om de prolematisk eller ej har inte så mycket att göra med i från vilket land eller världs del personen kommer i från! De är alla individer precis som svenska ungdommar finsn en del som är joggigare än andra. Andra märker man knapp av . Men det har absolut inget att gör med var i frn personen kommer utan mer vilken persolighet de har vad hon/han vart med om osv!!
    Tack för svar!

Det jag har hört är att det finns ungdomar från Somalia som är så krigsskadade, bl a fd barnsoldater, att de sover med en kökskniv under kudden.
    Känns spontant som om de behöver mer än jag kan ge.

Sen skulle inte jag ta någon från Somalia pga att det bor enormt många somalier i min hemstad och jag tänker att det är att be om problem att ta en ungdom därifrån som kanske slår sig ihop med landsmän och sen helt enkelt ser mig och mitt hem som ett pensionat och bara vill bli uppassad med mat och rena kläder och i övrigt lever sitt liv med sina landsmän (det finns 800-1000 st i min hemstad).

Min tanke med att hjälpa en ungdom är att få hen att få en bra inblick i svenska seder och vanor, att få hen att få ordning på sin skolgång för att sen lättare kunna få jobb, att - om hens familj kommer hit - även få dem att smälta in på ett så bra sätt som möjligt i Sverige. Jag har nämligen stött på många vuxna flyktingar som saknar just det där lilla extra som ger dem info om svenskar och om hur vi tycker och tänker om saker och ting. De tycker att svenska staten ger dem ett bra bemötande, men att det inte är tillräckligt personligt utan mest bara fakta på fakta.    
  • vänat
    Anonym (Fia) skrev 2013-03-20 09:01:01 följande:
    Tack för svar!

Det jag har hört är att det finns ungdomar från Somalia som är så krigsskadade, bl a fd barnsoldater, att de sover med en kökskniv under kudden.

Sen skulle inte jag ta någon från Somalia pga att det bor enormt många somalier i min hemstad och jag tänker att det är att be om problem att ta en ungdom därifrån som kanske slår sig ihop med landsmän och sen helt enkelt ser mig och mitt hem som ett pensionat och bara vill bli uppassad med mat och rena kläder och i övrigt lever sitt liv med sina landsmän (det finns 800-1000 st i min hemstad).

Min tanke med att hjälpa en ungdom är att få hen att få en bra inblick i svenska seder och vanor, att få hen att få ordning på sin skolgång för att sen lättare kunna få jobb, att - om hens familj kommer hit - även få dem att smälta in på ett så bra sätt som möjligt i Sverige. Jag har nämligen stött på många vuxna flyktingar som saknar just det där lilla extra som ger dem info om svenskar och om hur vi tycker och tänker om saker och ting. De tycker att svenska staten ger dem ett bra bemötande, men att det inte är tillräckligt personligt utan mest bara fakta på fakta.    
    harr träffat killar även från afrganistan som är krigsskade och alla från från somali är inte krigskade sedan kniv under kudden nej har jag aldrig stött på och har vart godman åt ett tio tal ensamkommande ungdommar från olika länder! Givet vis söker de sig till sina landsmän detta övasett var i från de kommer dels för att få tala sitt eget språk med någon som kan spårekt känner till landet etc etc

men de behöver inte innebär att du ska ta emot alla från denns hemsland i ditt hem och bedriva pensionat. Men att låta undgdomen umgås med någon/några från sitt eget land är många gånger till hjälp för dem speciellt som de inte har sina familjer i sverige. Men som sagt skilland på att bjuda hem ta hem någon några vänner och en massa folk.
  • Anonym (Fia)
    vänat skrev 2013-03-20 11:01:28 följande:
    harr träffat killar även från afrganistan som är krigsskade och alla från från somali är inte krigskade sedan kniv under kudden nej har jag aldrig stött på och har vart godman åt ett tio tal ensamkommande ungdommar från olika länder! Givet vis söker de sig till sina landsmän detta övasett var i från de kommer dels för att få tala sitt eget språk med någon som kan spårekt känner till landet etc etc

men de behöver inte innebär att du ska ta emot alla från denns hemsland i ditt hem och bedriva pensionat. Men att låta undgdomen umgås med någon/några från sitt eget land är många gånger till hjälp för dem speciellt som de inte har sina familjer i sverige. Men som sagt skilland på att bjuda hem ta hem någon några vänner och en massa folk.
    Ja, vad jag menar är att jag vill att det ska gå så bra som möjligt för ungdomen och att jag tror att det bara sker genom att så mycket som möjligt komma in i det svenska samhället. Givetvis är det toppen att hitta någon/några från sitt forna hemland, men då de är så många från Somalia så är risken att de söker sig till dem hela tiden och inte integreras i det svenska samhället.

Jag har själv varit utbytesstudent i USA och vet hur roligt det var att ibland träffa andra svenskar, men om jag hade umgåtts med dem hela tiden så hade jag inte fått någon kunskap alls om hur det är att leva i USA.

Det är en väninna som haft två ungdomar från Afghanistan och som är väldigt involverad i liknande frågor i vår kommun. Hon ska dessutom snart få hem en tredje pojke från Afghanistan. Hon har varnat mig för somaliska ungdomar och berättat om knivar etc.    
  • Anonym (personal)
    Anonym (Fia) skrev 2013-03-20 09:01:01 följande:
    Tack för svar!

Visst känns det kanske mer "typiskt" med f.d barnsoldater från Somalia, men det är ganska få av dom som kommer hit så risken är minimal. Men vi har haft ungdomar på boendet som i princip sovit med kniven under kudden pga trauman de gått genom. Detta är extremfall och dessa ungdomar ska oftast inte familjehemplaceras utan hamnar snarare på ett behandlingshem av något slag där de får rätt stöd.
  • Anonym (personal)
    Anonym (Fia) skrev 2013-03-20 11:42:35 följande:
    Ja, vad jag menar är att jag vill att det ska gå så bra som möjligt för ungdomen och att jag tror att det bara sker genom att så mycket som möjligt komma in i det svenska samhället. Givetvis är det toppen att hitta någon/några från sitt forna hemland, men då de är så många från Somalia så är risken att de söker sig till dem hela tiden och inte integreras i det svenska samhället.

Jag har själv varit utbytesstudent i USA och vet hur roligt det var att ibland träffa andra svenskar, men om jag hade umgåtts med dem hela tiden så hade jag inte fått någon kunskap alls om hur det är att leva i USA.

Det är en väninna som haft två ungdomar från Afghanistan och som är väldigt involverad i liknande frågor i vår kommun. Hon ska dessutom snart få hem en tredje pojke från Afghanistan. Hon har varnat mig för somaliska ungdomar och berättat om knivar etc.    
    Kan tillägga att de ungdomar som sovit med kniven under kudden hos oss har varit just afghaner . Men det säger inget egentligen. Men jag tycker att det är synd om det varnas för de somaliska ungdomarna för jag kan ärligt säga att min erfarenhet är att de har varit betydligt mer lätthanterade än afghanska ungdomar. Jag tror att det finns väldigt många fördomar mot somalier över lag, men jag har bara blivit positivt överraskad. 
  • Anonym

De så kallade ensamkommande "barnen" är bara en stor extremt DYR bluff. 40% av pengarna som går till flyktingar går till just ensamkommande som utgör några tusen. Våra svenska ungdomar skulle aldrig få kosta dessa astronomiska summor. Eller våra pensionärer.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-08 15:36:41 följande:
    De så kallade ensamkommande "barnen" är bara en stor extremt DYR bluff. 40% av pengarna som går till flyktingar går till just ensamkommande som utgör några tusen. Våra svenska ungdomar skulle aldrig få kosta dessa astronomiska summor. Eller våra pensionärer.
    20 platser och 16 personal läser jag just att det är på "barnhemmen" här i vår stad.  Man har även träningslägenheter och så småningom så slussas barnen ut till eget boende (när de fyllt 18?). Fattar inte riktigt var lägenheterna finns eftersom vi här i staden har stor brist på dem. Men det är ju viktigt att man prioriterar de stackars barn som kommer hit utan mamma och pappa.
  • Anonym (Fia)
    Anonym skrev 2013-04-23 09:19:53 följande:
    20 platser och 16 personal läser jag just att det är på "barnhemmen" här i vår stad.  Man har även träningslägenheter och så småningom så slussas barnen ut till eget boende (när de fyllt 18?). Fattar inte riktigt var lägenheterna finns eftersom vi här i staden har stor brist på dem. Men det är ju viktigt att man prioriterar de stackars barn som kommer hit utan mamma och pappa.

16 personal låter ju mycket, men om man betänker att de förmodligen finns där dygnet om även på helger så blir det ju inte så många åt gången som jobbar.

Tanken med denna tråd var inte att göra politik av det hela, utan att informera om fördelar och nackdelar med att ta emot ensamkommande flyktingbarn - och ungdomar i sitt hem.

Oavsett om de är 12 eller om de är 25 och låtsas vara 16 så är det ingen lätt situation för dem.   
  • Anonym
    Arianrhod skrev 2013-03-02 22:01:36 följande:
    Blir ledsen över det du skriver.

Jag har en väninna som sedan några år jobbar med invandrarkvinnor på en daglig verksamhet där det finns kök, systyga och datasal. Hon berättar liknande saker om dessa kvinnor - som är i alla åldrar upp till 45 c:a, och inte alls bara ungdomar. 

Värst av alla är somaliskorna. Lata, vill inte hjälpa till, vill bara sitta ner. Kan inte lyfta på sin bak för att hämta något, utan väntar sig att någon annan ska hämta det åt dem. Klarar inte de enklaste saker när det gäller handarbetstekniker eller matlagning, trots att de levt i en kvinnovärld i sitt hemland. Måste hela tiden vaktas och fösas på, annars blir inget gjort. Kan inte ta några egna initiativ, eller planera eller genomföra den enklaste sak - som att baka en sockerkaka eller virka en grytlapp t.ex..

När det är meningen att de ska läsa svenska genom att program på datorn, så går de ut på skype och chattrar med sina släktingar i stället om de inte övervakas konstant. De har överhuvudtaget inget intresse av att lära sig svenska. 

Hon säger precis som du, att hon brann för sitt arbete från början och ville verkligen något med att hjälpa dessa kvinnor, men nu har hon insett att de inte vill ha någon hjälp utan bara vill utnyttja henne (och oss alla)... 

Vad är syftet med den här verksamheten för invandrarkvinnor?  Uppenbarligen är dom inte intresserade av att sitta och virka grytlappar så vad är syftet med det? Blir man bättre anpassad till svenska samhället eller arbetsmarknaden om man virkar grytlappar?
  • Anonym (uffe)

Visste inte att möjligheten att ta hand om ett ensamkommande flyktingbarn i hemmet öht fanns? Borde gå att få en rejäl slant för det i så fall?

• Anonym (Fia)
    Anonym (uffe) skrev 2013-04-23 11:50:37 följande:
    Visste inte att möjligheten att ta hand om ett ensamkommande flyktingbarn i hemmet öht fanns? Borde gå att få en rejäl slant för det i så fall?
    Visst är det bra betalt, men om man räknar alla timmar man lägger ner så blir inte timlönen något att skryta med.

Min tanke är att göra en god gärning samtidigt som jag tjänar lite på det också. Men det gäller nog att man har den läggningen i sin personlighet att man klarar av att det inte bara är en dans på rosor. 
  • Anonym (personal)
    Anonym skrev 2013-04-23 09:19:53 följande:
    Men kära någon, tänk lite... Tror du all personal arbetar samtidigt eller? Man jobbar i skift, oftast 2-3 personal/ pass, vilket är en arbetsmijöfråga för personalens del. Om något händer så krävs det att det finns flera personal tillgängliga, för sin egen säkerhets skull. Samma personaltäthet finns på hvb-hem för svenska barn.
  • beluga

vi hade för nåt år sen nu, 2 pojkar från somalia.  Allt gick bra under en tid, tills det visade sig att båda killarna som var 16-17 hade haft sex med vår ena dotter, som då var 15 år.  De hade tvingat henne och samtidigt hotat henne att inte säga nåt. Efter det pågått i 2 månader så berättade hon till slut.
    Vill inte skrämma andra,  alla är väl inte såna, men dera kvinnosyn är inte i linje med vår. 

• Anonym (Fia)
    beluga skrev 2013-08-20 17:01:05 följande:
    vi hade för nåt år sen nu, 2 pojkar från somalia.  Allt gick bra under en tid, tills det visade sig att båda killarna som var 16-17 hade haft sex med vår ena dotter, som då var 15 år.  De hade tvingat henne och samtidigt hotat henne att inte säga nåt. Efter det pågått i 2 månader så berättade hon till slut.
    Vill inte skrämma andra,  alla är väl inte såna, men dera kvinnosyn är inte i linje med vår. 

Jag har nu beslutat att vänta tills min dotter flyttat hemifrån om några år.

Får då tänka över saken igen. Det kanske räcker att vara god man för någon/några. Det är ju en insats jag vill göra och inte för att tjäna pengar, även om jag givetvis vill gå något plus om jag har en inneboende. 
  • 223
    beluga skrev 2013-08-20 17:01:05 följande:
    Vilket straff fick de?
  • Anonym (Lilja)

Hur många är tjejer/kvinnor kommer det ens några ensamma tjejer/kvinnor eller är det mycket ovanligt?

• Anonym (Fyll i anonym signatur.)

23% av dem enskommande barnen som sökte asyl första halvåret i år var flickor.
    Andelen flickor är stadigt ökande.

Anonym (Lilja) skrev 2017-10-18 23:02:10 följande:

Hur många är tjejer/kvinnor kommer det ens några ensamma tjejer/kvinnor eller är det mycket ovanligt?

• Anonym (Lilja)
    Anonym (Fyll i anonym signatur.) skrev 2017-10-21 21:22:48 följande:

23% av dem enskommande barnen som sökte asyl första halvåret i år var flickor.
    Andelen flickor är stadigt ökande.

ok vet du vilka länder det  är tjejerna kommer  ifrån?
    så det ökar Jobbar du med tjejerna? Hur mår tjejerna?
Svar på tråden Ensamkommande flyktingbarn