• Aarons mamma

Min son har lärt sig gå men vill inte bära skor, vad göra?

Hej, Min son som precis blivit 10 månader har nu gått på sina nu, ganska så stadiga ben, i lite mer än en månad. Han älskar att springa runt och är inte alls så intresserad av att åka vagn när vi är utomhus så jag tänkte att det kanske va dags att ta på honom skor så att han även kan springa när vi är utomhus...men där har vi problemet....fötterna är som fastklistrade i golvet, de går liksom inte att lyfta längre tycker han. Tårarna rinner dessutom eftersom nån dum människa tydligen satt stopp för hans springande Är det någon som har några bra tips för hur jag ska gå tillväga??? Han har två par lätta gympaskor ( Adidas och Nike ) och nu i tre dagar har jag försökt i ca 5 min / dag för att vänja honom, vilket inte verkar göra någon skillnad. Tacksam för råd.

• Svar på tråden Min son har lärt sig gå men vill inte bära skor, vad göra?
  • Josse112

Vad gulligt, men jobbigt! Glad

• stickkontakt

Så gjorde min dotter också. Vi hade skorna på en liten stund varje dag, även när vi bar henne och när hon satt ner så att hon förstod att det går faktiskt att röra fötterna trots skor. När hon stod och inte ville gå hjälpte vi henne försiktigt och snart nog insåg hon att man faktiskt kunde gå med skor också. 

Nu är hon snart 2 och fullständigt skotokig. Hon blir helt galen när man tar av henne skorna. Så det har minst sagt vänt

• Kinya

Min dotter var rädd för alla nya skor i början. Hon gallskrek och tyckte bara att de var hemska. Till sist så tröttnad vi och satte helt enkelt på henne de nya skorna och sen höll vi henne i famnen och tröstade. Efter en mycket kort stund så insåg hon att det var helt ok med nya skor och började tycka om dem istället. Ett av paren var ett par rosa gummistövlar. Efter att hon kommit över den första rädslan så älskade hon dem och ville helst ha på sig dem inomhus också. Hon slutade med det beteendet när vi köpte henne 3-4 par skor.

• Aarons mamma

Ja då verkar det som det är öva öva öva som gäller samt lite skobyte, tack för råden

• Rebecca Uppsala

Jag skulle rekommendera att använda skinnskor med mjuk sula som inte stör barnet i sina egna rörelser. Många så kallade "lära-gå-skor" är alldeles för stela för små barns fötter. 

Jag är nog partisk eftersom vi säljer just sådana skor (finns mockassiner med sula för utomhusbruk eller knytskor), men vi var helt övertygade att det var det bästa för dotterns fötter och det tog lång tid innan hon accepterade skor med hårdare sula, t.ex. gummistövlar. Hon är snart tre och vi använder fortfarande skor med mjuka sulor och utan för mycket stöd. 

Ditt barn verkar ju ha börjat gå väldigt tidigt, så det är nog bra att inte störa utvecklingen av hans muskelapparat för mycket och verkligen satsa på skor som skyddar fötterna från kyla och sådant, men inte mer... 

• Aarons mamma

Tack för tipset. Han har accepterat att ha skor nu, det tog bara några dagars övning så gick det bra Men som du skriver så kan skor vara lite klumpiga och jag kan känna att en del skor, pga den hårda sulan, begränsar hans rörelser lite. Var inne och kolla hemsidan och ett par nya skor blir det nog

Svar på tråden Min son har lärt sig gå men vill inte bära skor, vad göra?