• spöke

Flicknamn från 80-talet - vilket gillar du MEST?

Här kommer lite mer inspiration för er som letar namn... och lite nöje för er som gillar namn i allmänhet.

I listan finns de tio populäraste namnen för flickor födda på 1980-talet. Vilket namn gillar du mest?

Kommentera gärna vilka du gillar/ogillar. Och vad du tror om framtiden för dessa namn.
    Gör gärna en rangordnad 1-10-lista om du har lust.

För 20-talsnamn se: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m68603276.html
    För 30-talsnamn se: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m68616766.html
    För 40-talsnamn se: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m68631578.html
    För 50-talsnamn se: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m68668356.html
    För 60-talsnamn se: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m68680618.html
    För 70-talsnamn se: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m68696840.html

Spöke
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-07 15:30
    Pojknamn från 80-talet: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m68710636.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flicknamn från 80-talet - vilket gillar du MEST?
  • EmeNo11

Spöke: när jag var liten tyckte jag inte om mitt namn. Nu bryr jag mig inte, däremot kan jag tycka att det är lite tråkigt att det är ett så vanligt namn för tjejer i min ålder.

• SannaM

Näe, dessa namn kan jag inte tycka något om... Har ju hört allihop tusen gånger och sådär hette ju allihop i skolan och fortfarande runt omkring en... Röstade på Maria, i ren desperation

• DenNamnbitne
    spöke skrev 2013-02-07 17:04:37 följande:
    Inte din kopp te alltså ...
    de fyra sista i alla fall, men de 6 första är ju fina

Men 80-talsnamnen är betydligt sämre än tidigare namn
  • Vulpecula

Jag tycker inte att dessa namn nödvändigtvis är sämre än tidigare namn, däremot känns de mer uttjatade eftersom ungefär varenda människa i min ålder heter något av dem.

Jag röstade på mitt eget, för jag tyckte faktiskt det var finast av dessa. :)  

Min blogg om namn: olympiasoliver.blogspot.com
  • DenNamnbitne
    Vulpecula skrev 2013-02-07 21:43:25 följande:
    Jag tycker inte att dessa namn nödvändigtvis är sämre än tidigare namn, däremot känns de mer uttjatade eftersom ungefär varenda människa i min ålder heter något av dem.

Nej det har du rätt i!
  • Emeli

Gillar alla utom Malin, Linda och Sandra. Röstade på Anna. Det heter min dotter. Hon heter iofs Maria också ..  Född på 80-talet? Javisst!

• spöke
    EmeNo11 skrev 2013-02-07 18:56:20 följande:
    Spöke: när jag var liten tyckte jag inte om mitt namn. Nu bryr jag mig inte, däremot kan jag tycka att det är lite tråkigt att det är ett så vanligt namn för tjejer i min ålder.
    Tror många känner så när de är små. Det kanske tar ett tag att växa in i sitt namn.
  • spöke
    Vulpecula skrev 2013-02-07 21:43:25 följande:

Bra analys.
  • Yn84

Båda mina namn finns med. Visst känns de lite tråkiga kanske men så känner säker varje generation. Jobbar inom geriatriken, där dyker det också upp samma namn hela tiden, men det är trots det de namnen som många döper sina barn till idag!

• spöke
    Yn84 skrev 2013-02-08 09:42:02 följande:
    Båda mina namn finns med. Visst känns de lite tråkiga kanske men så känner säker varje generation. Jobbar inom geriatriken, där dyker det också upp samma namn hela tiden, men det är trots det de namnen som många döper sina barn till idag!
    Ja, det man har nära sig själv känns ju sällan nytt och fräscht.
  • Emelie 1987

Naturligtvis röstar jag på Emelie, det är ju det jag själv heter och det är finast. :)
    Men annars tycker jag att Anna, Maria, Johanna och Linda är fina namn med. 

En man, två barn, tre älsklingar
  • spöke
    Emelie 1987 skrev 2013-02-08 09:46:32 följande:
    Naturligtvis röstar jag på Emelie, det är ju det jag själv heter och det är finast. :)
    Men annars tycker jag att Anna, Maria, Johanna och Linda är fina namn med. 
  • IsDimma

Gillar Sara, Emma och Jenny, röstade på det sistnämnda.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
Svar på tråden Flicknamn från 80-talet - vilket gillar du MEST?