• kriben

Hur ont kan egentligen dyspepsi/IBS göra?

Jag har länge haft besvär med magen. Först magkatarr eller dyspepsi, men för ett år sedan blev jag också utredd och fick diagnosen IBS. Jag har haft en ganska okej period ett tag nu och blivit modig och ätit stark mat och sånt. Magen började klaga lite, men jag brydde mig inte så mycket om det.
    Så härom kvällen hade jag ont i magen men åt ändå tomatsoppa med vitlök och nybakat bröd. Och det gick verkligen åt helvete.
    hade så skjut ont hela kvällen och natten. Trodde att jag skulle svimma eller kräkas.
    Har ringt sjukvårdsupplysningen, men de verkade inte alarmerade.
    Nu äter jag bara skopor och välling så nu är det bättre.

Hur ont ska man egentligen ha?

• Svar på tråden Hur ont kan egentligen dyspepsi/IBS göra?
  • Kanskedinsyrra

Förstår dig exakt. Dessvärre. Det kan göra jätteont. Har du inte någon medicin? Tex Inolaxol eller Lunelax, något som får tarminnehållet att glida bättre å få en jämn konsistens? Man kan köpa dom receptfritt men d är dyrare... hör med läkare, man brukar få prova sig fram.

• WebCop
    Jag vet inte om jag har IBS, men dessa symptom har jag just nu...

Symptom
    - Uppsvälld och spänd mage, främst övre delen av magen (sedan 3-6 mån).
    - Molande dov värk i övre delen av magen på höger sida, som om något tar plats, en klump liksom (sedan 2 mån).
    - Konstanta kramper i övre del av magen utmed revbensbågarna på olika ställen men mest på höger sida och i mitten, ibland som korta muskelryckningar och ibland ihållande några sekunder (sedan 1 mån), håller på oavbrutet.
    - Gasig och lös i magen (sedan 2 veckor).
    - Tappat aptiten och knappt kunnat äta (sedan 1 mån).
    - Molande dov värk i övre del av ryggen på höger sida, typ under skuldran (sedan 3 dagar).
    - Har slem i avföringen (sedan 2 dagar).
    - Enorm oroskänsla (sedan 1 månad).

Nåt du känner igen?
Svar på tråden Hur ont kan egentligen dyspepsi/IBS göra?