• darling

Sjukskriven och föräldraledig

Hej,

jag har idag fått veta att jag kommer bli sjukskriven 50% från och med måndagen den 11/2 (för psykiska besvär) fram till mitten av april när jag nästa gång ska träffa min läkare.. Fram till den 1/3 kommer jag utöver sjukskrivningen arbeta 50%. 

Eftersom jag är höggravid (bf 6/4) har jag tänkt sluta jobba den 1/3. Vad händer om jag är sjukskriven 50% och går ner i tjänst/ ä rföräldraledig 50% för det kommande barnet (med eller utan föräldrapenning?). Påverkar föräldraledigheten sjukskrivningen? Kan jag ta ut föräldrapenning 50% samtidigt som jag får sjukpenning 50%?

Undrar,
    darling 

• Svar på tråden Sjukskriven och föräldraledig
  • Försäkringskassan

Hej,
    Under hela tiden som du är sjuk och ansöker om sjukpenning så är din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) är skyddad i samband med att ansöker om sjukpenning, detta även under utredningsperioden. SGI är den inkomst som man räknas med i samband med sjukpenning men även föräldrapenning. Den är skyddad även när man söker om sjukpenning på deltid. Det betyder att sjukskrivningen kommer inte att påverka din kommande föräldrapenning.

Under kapitel 8.5 i vägledningen om den sjukpenninggrundande inkomsten kan du fördjupa dig i detta

Vägledningen hittar du här

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ce9d8ca4-7d71-4934-8554-c9f4e86f488c/vagledning_2004_05.pdf?MOD=AJPERES

Det går bra att vara föräldraledig på 50% och vara sjukskriven på 50%, du får ta ut föräldrapenning men du behöver inte göra det. Det faktum att du är föräldraledig på den ena halvan påverkar inte sjukskrivningen på den andra halvan.
    Hälsningar
    Anders, handläggare 

Svar på tråden Sjukskriven och föräldraledig