• Anonym (undrande)

SGi

Hej!

Har en liten fundering.

Fick en dotter i augusti2012. Har tagit föräldrarledigt i augusti-7 januari, sen tog pappan över ledigheten. Nu ska jag jobba till augusti och jag undrar om jag måste ta ut 5 dagar i veckan när dottern fyller ett år för att inte sänka Sgi:n? Eller gäller det bara när man har varit föräldrarledigt själv hela tiden?

Tack på förhand.

• Svar på tråden SGi
  • Försäkringskassan

Hej!

Generellt sett så gäller det att man efter barnets 1 års dag på något sätt måste skydda sin SGI för att den inte skall förändas t.ex genom att man tar ut föräldrapenning med 5 dagar per vecka. Det finns dock undantag.

Om man har utfört arbete utan avbrott i minst 6 månader så har man ett SGI skydd som är aktivt i 3 månader från det att man avbryter sitt arbete helt. Det skyddet innebär att man kan ta ut färre än 5 dagar per vecka med föräldrapenning utan att SGI påverkas.  

Hälsningar
    Anastasia, handläggare

• Anonym (undrande)

Så jobbar man inom skolan och har uppehållslön. Räknas då den betalda semester på sommarlovet som arbete?

Kan jag alltså i så fall hoppa att ta ut några som helst föräldrardagar i tex september och oktober utan att SGI:n sänks?   Har jobbar7 januari-ca 10 juni Uppehållslön 11juni-18 augusti.

• Försäkringskassan

Hej,

Jag skulle vilja förtydliga, om du har återgått helt till arbete så behöver du inte ta ut någon föräldrapenning alls. Grundregeln är att man behöver "göra något" fem dagar i veckan för att skydda sin sjukpenninggrundande inkomst, SGI. Då kan det vara att man jobbar (semester likställs som arbete) på heltid fem dagar i veckan eller ta ut fem hela dagar i föräldrapenning per vecka, eller en kombination av det hela.

Jobbar man inom skolans värld kan man ha rätt till en längre sommarledighet än vanligt. Sommarledigheten delas då upp i semester och sommarferie. Jobbar du på heltid då behöver du inte tänka på skyddet.

Jobbar man deltid bör man tänka på att skydda sin SGI från ett årsdagen. Den delen av sommarledigheten som räknas som semester likställs som arbete men däremot den delen som räknas som sommarferie gör det inte. Det betyder att om man exempelvis jobbar 75% behöver man tänka på att ta föräldrapenning på 25% under sommarferien för att skydda sin tidigare SGI på heltid.

I vägledningen om SGI under kapitel 8.2.3 kan man läsa mer om SGI från barnets ett års dag samt uttag av föräldrapenning för föräldralediga lärare. Vägledningen hittar du här.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ce9d8ca4-7d71-4934-8554-c9f4e86f488c/vagledning_2004_05.pdf?MOD=AJPERES

Återkom gärna ifall du har fler funderingar

Hälsningar
    Anders, handläggare

Svar på tråden SGi