• MammaMona

Hur närma mej min 15-åring?

Hej.
    Jag vet inte forumet mer handlar om yngre barn men jag är desperat och gör ett försök Rynkar på näsan.

Läget är detta:
    Min 15-åriga son har under en tid inte mått bra. Han har varit nedstämde, ointresserad av det mesta och okoncentrerad i skolan, oroat sig för saker. Jag har inte full koll på allt som hänt för han har mest valt att bo hos sin pappa de senaste tre åren. Pappan och hans nya kvinna har nyligen fått sitt första gemensamma barn, vilket tydligen har förändrat en del hemma hos dom plus stöket med ett spädbarn. Sonen har flytta tillbaka till mig nu och det känns ju jätte bra (för mej).
    Nu när han bor hos mig ser jag mer direkt hur dåligt han mår! Han träffar inga kompisar och verkar inte gilla saker han tycket om att göra förut. Han säjer inte så mycket om hur han mår men det syns att han inte mår bra. Plötslig ljud (typ post i brevlådan) får honom att hoppa högt och bli stressad. Han är spänd som en stålfjäder hela tiden och rör sig ganska stelt ibland. Han har kontakt med vården och får mediciner men jag vet inte hur mycket det hjälper.

Det som gör mest ont i mig nu är att jag inte känner att jag får kontakt med honom. Vi grälar inte och han är skötsam, men allt känns bara "vänligt".
    Jag känner inte att jag får komma nära honom som mamma! Gråter
    Det är svårt att få ur honom något om hur han mår mer än "bra","sådär", "trött", "typ vanligt". Även om jag ibland kan lista ut vad som är jobbigt för stunden så når jag inte fram till honom, han håller avstånd till mig.

Jag har läst att oxytocin är bra mot ångest och stress och att det frigörs vid värme och beröring. När jag ser hur spänd och stel han är vill jag bara hålla om honom och värma och lugna honom. Han drar sig dock undan så fort jag nuddad honom. Jag skulle vilja förklara för honom att det är för hans skull jag försöker röra vid honom och inte min, men jag kan inte komma på hur jag skulle säja det utan att det lät urdumt.

Det känns som att jag kan inte närma mig honom varesej fysiskt eller mentalt/verbalt/intelektuelt. Jag förståt att vår kontakt försvagats när han inte bott här hela tiden, men jag vill hitta tillbaka till honom!

Någon som har någon tanke om hur jag närmar mig honom igen? Han mår så dåligt och jag vill så desperat hjälpa honom!

(Förlåt för mitt svammliga inlägg)     

• Svar på tråden Hur närma mej min 15-åring?
  • MammaMona
    trollollol skrev 2013-02-12 00:25:53 följande:
    Jag har sett några tråda här, där föräldrar påstår att dom har trott att sina barn är hur glada som helst, till föräldrarna går in på barnets rum när dom sover, och ser skurna armar och ben. Det kan vara något din son utsätter sig själv för?
    Jag har/haft ett självskadebeteende, men min mamma har faktiskt ingen aning om det. Jag har dock kommit en bra bit på vägen att sluta, men alla nära och kära trodde jag var världens lyckligaste människa. Och jag var precis som din son, lät ingen komma för nära mig, jag ville inte få utbrott och storgråta eller liknande. Det kanske är så för honom. det som hjälpa för mig var att prata mer med min mamma, vi lärde känna varandra bättre.

Jag vet inte om han skadar sig själv. Jag har inte sett några märken efter något vasst. Kanske att han har svårt att låta bli att pilla på sår så att det går upp igen, men jag har mest tänkt att han pillar för att han är nervös.
    Det jag oroar mig lite för är att han verkar ha gått ner i vikt. Han ser smalare ut men han äter normala portioner av maten jag ställer fram.

Roligt att hör att det går framåt för dig med att sluta skada dig. Hoppas du kan bli helt fri från det och kan må bättre.Glad

Jag har förövrigt fått en tid i morgon med min sons nya läkare på BUP. Vi ska träffas bara vi två och jag hoppas att jag kan får reda på mer om vad som händer.
  • jillis
    MammaMona skrev 2013-02-12 20:20:57 följande:

Jag vet inte om han skadar sig själv. Jag har inte sett några märken efter något vasst. Kanske att han har svårt att låta bli att pilla på sår så att det går upp igen, men jag har mest tänkt att han pillar för att han är nervös.
    Det jag oroar mig lite för är att han verkar ha gått ner i vikt. Han ser smalare ut men han äter normala portioner av maten jag ställer fram.

Roligt att hör att det går framåt för dig med att sluta skada dig. Hoppas du kan bli helt fri från det och kan må bättre.Glad

Jag har förövrigt fått en tid i morgon med min sons nya läkare på BUP. Vi ska träffas bara vi två och jag hoppas att jag kan får reda på mer om vad som händer.

Vad glad jag blir att du har en tid med läkaren, härligt att det inte tog så lång tid att få samtalstiden. Det låter ju riktigt lovande Skrattande. Nu kan du få svar på dina frågor och förhoppningsvis få reda på mer hur din son mår och vad du kan göra för honom. Måste kännas skönt för dig!

Viktnedgången kan vara en bieffekt av medicinen. Men det viktigaste är ju att han äter normalt. Hoppas att då återkommer och berättar hur det går för dig. 
  • MammaMona

Jag var hos läkaren idag, och det gick rätt bra.
    Han bedömer att sonen har någon form av ångestsyndrom samt depression. Pojken ska träffa psykolog en gång i veckan för att man ska försöka få en bättre bild av hans problem.
    När det gällde mediciner så tyckte läkaren att det var mindre bra av tidigare läkare att skriva ut de mediciner han fått innan. Doserna var låga men det var inte lämpligt att börja med att skriva ut "vuxenmediciner" innan man provat annat. Han ska nu få Fluoxetin istället.

• jillis
    MammaMona skrev 2013-02-13 22:10:28 följande:
    Jag var hos läkaren idag, och det gick rätt bra.
    Han bedömer att sonen har någon form av ångestsyndrom samt depression. Pojken ska träffa psykolog en gång i veckan för att man ska försöka få en bättre bild av hans problem.
    När det gällde mediciner så tyckte läkaren att det var mindre bra av tidigare läkare att skriva ut de mediciner han fått innan. Doserna var låga men det var inte lämpligt att börja med att skriva ut "vuxenmediciner" innan man provat annat. Han ska nu få Fluoxetin istället.

Vad skönt att du kände att det gick bra. Och så glad jag blir av att höra att dins sons mående nu tas på allvar och att han får en mer adekvat behandlingskontakt och utredning. 

Låter bättre med fluoxetin än Lyrica och vi får hoppas att det ger önskad effekt. Tyvärr behöver vi anhöriga vara obekväma och ifrågasättande gentemot vården för att säkerställa att rätt behandling sätts in. De flesta inom vården är duktiga men de har så mycket stress och press på sig att de inte alltid tänker till vad som egentligen är patientens bästa. Det är här som vi kommer in.

Jag önskar dig och sonen lycka till i livet    
  • mclo

Jag har själv mått väldigt dåligt och tagit avstånd från föräldrar och sånt jag gillade, dels pga hur det var hemma. Allt som allt slutade det med att jag skar mig själv på armarna, ingen visste något om det inte ens folk i min närhet då jag gömde undan grejer och dolde alltid mina sår med svettband, tröjor med långa ärmar mm. Och de som mår dåligt och skärs sig gör det ofta på ställen där man lätt kan gömma det.
    Tycker att ev köpa ett akvarium och lite fiskar kanske kan vara något han kommer älska och där han kan slappna av när han tar hand om det, och ev att han kan få välja ut ett akvarium, fiskar mm själv. När jag mådde dåligt var det verkligen skönt att ha ett djur i närheten att gå till för att få slappna av.

• jillis

Jag tänkte på en sak och hoppas att det inte missas.

Tänk på att sakta trappa ner Lyrican då avsättningsymtomen annars kan bli mycket svåra. Gå aldrig av Lyrican rakt av eller rakt över till en annan medicinering. Hoppas innerligt att läkaren tänkte på detta då det annars kan få sonen att må mycket dåligt.

• MammaMona
    mclo skrev 2013-02-16 18:17:00 följande:
    Jag har själv mått väldigt dåligt och tagit avstånd från föräldrar och sånt jag gillade, dels pga hur det var hemma. Allt som allt slutade det med att jag skar mig själv på armarna, ingen visste något om det inte ens folk i min närhet då jag gömde undan grejer och dolde alltid mina sår med svettband, tröjor med långa ärmar mm. Och de som mår dåligt och skärs sig gör det ofta på ställen där man lätt kan gömma det.
    Tycker att ev köpa ett akvarium och lite fiskar kanske kan vara något han kommer älska och där han kan slappna av när han tar hand om det, och ev att han kan få välja ut ett akvarium, fiskar mm själv. När jag mådde dåligt var det verkligen skönt att ha ett djur i närheten att gå till för att få slappna av.
    Synda att folk ska må så dåligt att de skadar sig. Hoppas att du mår bättre nu.

Vi ska faktiskt åka och köpa ett akvarium i helgen Glad. Pojkens pappa kommer också att vara med och hjälpa till så då får dom också träffas lite. Vi var i butiken förra helgen och tittat på vad dom hade och fick broschyrer. Sonen har läst på hela veckan och börjar blir "expert" Flört.

Jag tror absolut att ett djur kan göra stor skillnad om man mår dåligt. Man har ju tydligen börjat med djur inom en del vård för att få patienter att slappna av. Fiskar är inte så "klappvänliga" men det är ju avslappnande att titta på dem.
  • MammaMona
    jillis skrev 2013-02-18 15:33:18 följande:
    Jag tänkte på en sak och hoppas att det inte missas.

Tänk på att sakta trappa ner Lyrican då avsättningsymtomen annars kan bli mycket svåra. Gå aldrig av Lyrican rakt av eller rakt över till en annan medicinering. Hoppas innerligt att läkaren tänkte på detta då det annars kan få sonen att må mycket dåligt.

Ja han pratade om det men trodde inte det skulle bli så stora problem eftersom det var låg dos. Det fanns inga mindre tabletter så han får ta bara en istället för två per dag ett tag innan han slutar helt.
  • jillis
    MammaMona skrev 2013-02-20 16:33:00 följande:

Ja han pratade om det men trodde inte det skulle bli så stora problem eftersom det var låg dos. Det fanns inga mindre tabletter så han får ta bara en istället för två per dag ett tag innan han slutar helt.
    Så bra. låter verkligen  som att ni har kommit till en seriös och bra läkare.
  • mclo

Vad roligt :) ja jag mår bra dig och har barn nu som jag har väl lärt mig på den dåliga vägen hur en förälder ska vara :)
    Det kan ju vara så att din son bara behöver tid på sig att vänja sig vid att bo hos dig igen och vänja sig vid att du finns vid hans sida varje dag :)
    Ja fiskar är ju inte så bra att klappa men de ger ett lugn :)

• MammaMona
    mclo skrev 2013-02-20 18:38:55 följande:
    Vad roligt :) ja jag mår bra dig och har barn nu som jag har väl lärt mig på den dåliga vägen hur en förälder ska vara :)
    Det kan ju vara så att din son bara behöver tid på sig att vänja sig vid att bo hos dig igen och vänja sig vid att du finns vid hans sida varje dag :)
    Ja fiskar är ju inte så bra att klappa men de ger ett lugn :)

Ja, det har varit svårare att börja bo ihop igen än jag trodde det skulle va, fast på helt annat sätt.

Jag var orolig för att det skulle bli gräl om saker om jag sa till honom om något, att han skulle tycka det var jobbigt att flytta från villa till lägenhet, att jag inte vet vilka hans kompisar är, DVS ganska praktiska saker. Men det har faktiskt inte varit något större problem, även om det är lite skillnad att "ta hand om" en 15-åring jämfört med en 12-åring.
    Det svåraste är just det att det inte känns som att han "kommit tillbaka". Det är fortfarande som när han bara bodde enstaka helger hos mig och vi båda var lite osäkra på hur vi skulle vara. Jag försökte vara så snäll och omtänksam som jag kunde utan att pressa honom på kärlek och han var alltid vänlig och "medgörlig". Det är lite där vi verkar ha fastnat.
    Jag tycker att mitt betende är annorlunda än då, jag är inte lika stressad och nervig för att allt inte ska vara perfekt vilket gör att jag nog är betydligt mer avslappnad med honom. Jag vågar också vara mer moderligt "uppfostrande", jag undviker att tjata eller skälla på honom; men jag är noga med att för hans egen skull visa honom vad som är bra och mindre bra och vad man faktiskt behöver veta och kunna här i livet.
    Han har dock inte blivit särskilt annorlunda, det är som att vi fortfarande bara träffas vissa helger. Han är artig, vänlig och "snäll", men mer visar han inte. Det känns så svårt att inte kunna se om han tycker om mig eller avskyr mig. Det spelar på sätt och vis ingen roll vilket, bara jag fick någon vink om vad han faktiskt helt ärligt kände.
    Ibland minskar avståndet till varandra, men inte så ofta. På vardagarna känns det ofta svårt att nå honom. På helger kan det släppa lite och jag kan faktiskt få ta del av vad han tycker är roligt, vad som inte är roligt och lite om hans tankar om olika saker. Det ska dock en del till för att det ska bli någon liten öppning och det vara inte så länge.

• mclo

Ja det är ganska stor skillnad då man är mitt i livet och mycket med skola och sånt.
    Brukar ni göra något tillsammans på veckodagarna?
    Nu vet inte jag vad din son gillar mer än fiskar men om ni kanske skulle testa att han får välja vad han vill att ni ska äta någon dag och ni åker och köper det tillsammans och du visar hur man lagar den maträtten eller något liknande.

• MammaMona

Vi brukar väll inte hitta på något speciellt på vardagar. Jag ser till att vi äter tillsammans och jag försöker alltid prata med honom om olika saker, ibland går det att prata lite längre med honom men ofta blir det väldigt korta samtal där jag frågar och han svarar. Han verkar oftast trött och jag vill inte pressa honom för mycket.
    Det där med att fixa mat tillsammans var en bra idé! Jag ska nog prova det nån gång.  

Svar på tråden Hur närma mej min 15-åring?