• Bluebell

Tristan, Erik eller Jonathan?

Fick på rul igår veta att vi väntar en liten pojke. Känns väldigt svårt att välja ett pojknamn!

De namn vi pratat om mest är:

Tristan: Min mans favorit. Jag gillar det med men är orolig att folk ska tycka att det är töntigt eller associera namnet med ordet trist!?

Jonathan: Min favorit. Min man har dock en (inte så nära) vän som heter det. Jag gillar även John men det heter min kusin.

Erik: Vi gillar det båda två men det känns inte helt rätt.

Min man är ursprungligen från England och de blivande farföräldrarna finns där samt min mans övriga släkt. Därför är det viktigt för oss att namnet  funkar i både Sverige och England.

(Hade vi bott i England hade nog Tristan varit klockrent)

• Svar på tråden Tristan, Erik eller Jonathan?
  • Bluebell

Haha det här blir man ju inte klokare på men tack för alla inputs!

Tar gärna emot förslag på andra namn i lite samma stil. Glad

• Dixie

Tristan! Erik är så vanligt och Jonathan för långt! Några andra förslag: Theodor, Samuel, Henry, Alfred.

• Annamaria 290

Erik eller Eric, tycker jag. Det är internationellt gångbart, samtidigt som det är ett gammalt, manligt, rejält, hederligt svenskt namn. Det kan aldrig vara fel att heta Erik!

Johathan förknippar jag för mycket med Astrid Lindgren-karaktären. Det känns som ett sådant där evigt barn-namn- precis som Emil! Dessutom tycker jag inte att det är fint rent ljudmässigt heller.

Tristan är ett vackert och romantiskt namn om man känner till Arthursagorna - men jag tycker faktiskt att det blir FÖR romantiskt i en vanlig vardag. Dessutom känner de flesta svenskar inte till dessa sagor idag, utan de lär bara associera till "trist" precis som du säger.   

• Bluebell

Hmm har aldrig ens tänkt på att Jonathan kan förknippas med han från bröderna lejonhjärta förrän några av er nämnde det här.

Henry som Dixie föreslog gillar jag men ett av barnen  i min barngrupp heter det (förskollärare) så det skulle kännas konstigt.

Kom gärna med fler förslag!

• Annamaria 290
    Bluebell skrev 2013-02-16 08:57:26 följande:
    Hmm har aldrig ens tänkt på att Jonathan kan förknippas med han från bröderna lejonhjärta förrän några av er nämnde det här.

Henry som Dixie föreslog gillar jag men ett av barnen  i min barngrupp heter det (förskollärare) så det skulle kännas konstigt.

Kom gärna med fler förslag!

Om du gillar Henry kan du väl ta Henrik i stället..? Som är den svenska formen. Också ett rejält och manligt namn, med associationer till europeiska kungahus, och som varit etablerat i Sverige i många hundra år! Andra liknande namn är t.ex. Olof, Fredrik, Johan, Magnus, Carl och Christian.
  • Zinara

Tristan är mitt favoritnamn, hade vi fått en pojke hade han hetat det, nu fick jag tre flickor istället.

• Bluebell

Just nu lutar det starkt mot Tristan men vi får se hur det känns när den lille tittar ut! Glad

• Bluebell
    Florimell skrev 2013-02-23 15:37:52 följande:
    Tristan! Är kanske lite partisk eftersom vi har en Isolde ;)
    Skrattande
  • mandelblomma

jag gillar Trisdan men blev helt nedröstad här hemma.
    Andra fina namn som kan fungera i båda länderna är ju
    Carl
    Noel
    Leon
    Harry
    Peter

• SaraJ

Erik tycker jag iaf! Men stämmer denna beskrivning av namnet jag hittade här: http://www.dagensnamnsdag.nu/namn/erik/
    Trodde det betydde något i stil med "krigare" eller "ledare" mer... Kanske hårfin skillnad iof.
    Ni kan ju stava med C Eric om din man kanske har lättare att gilla det?

• Mickan76

Erik och Jonathan är fina båda två. Tristan låter för mig väldigt tillgjort och teatraliskt.

• Abbe83

Både Jonatan och Erik finns på min lista med favoritnamn till framtida barn,

Andra förslag:
    Adam
    Adrian
    Benjamin
    David
    Elliot
    Isak
    Jakob
    Oliver
    Sebastian
    Simon
    Theodor
    Valter
    William

Svar på tråden Tristan, Erik eller Jonathan?