• kattenjansson

Aktiv 9 månaders kan bara somna med bröstet

Min 9 månaders son har bara kunnat somna med bröstet. 
    Jag har en väldigt aktiv son som är väldigt nyfiken på livet. Vill att det ska hända saker hela tiden, kan aldrig vara stilla.
    Han har alltid sovit oroligt. Första månaderna vaknade han nästan varje timme, tack och lov har det blivit bättre med ca tre timmar mellan uppvaken. Till saken hör att han bara kan somna med bröstet och det är ju inte så konstigt eftersom han alltid har fått det. 
    Har försökt med skrikmetoden men tycker inte att det hjälper. Har provat tassa men det fungerar inte heller.
    Har rutiner inför läggningen men det är svårt eftersom han inte vill vara stilla, det blir ex svårt att läsa en bok. Ger honom välling inför natten så att han somnar mätt och belåten. 
    han tar inte napp.
    Enda sättet att somna utan bröstet är i vagnen utomhus på dagarna. Skulle aldrig fungera att dra vagnen inomhus över en tröskel.
    Har provat med att vyssa och bära i sele men inget fungerar.
    Jag behöver råd och tips på hur vi ska kunna komma ur detta snuttande, 

• Svar på tråden Aktiv 9 månaders kan bara somna med bröstet
  • Antilopen

Varför är det ett problem att han ammas till sömns? Han är ju så liten fortfarande, de flesta bebisar gillar att somna vid mammas bröst, det är ju liksom det tryggaste stället de känner till. Han är ju dessutom troligen i separationsfasen just nu, så du kanske ska vänta med att införa förändringar tills han kommit ur den? Och absolut inte köra någon skrikmetot!!

• Nyfiken2012

Jag förstår inte problemet? Att amma till sömns är ju toppen, naturligt o tryggt. Snälla inga gråtmetoder!

• Norrtjejjen

ts min dotter var precis likadan vid 9 månader och dessutom vägra flaskan så välling fungerade inte alls! Och ammades till sömns tills hon inte somna av de heller riktigt. Jag var fruktansvärt frustrerad och visste inte alls hur vi skue göra. vi provade vanka med henne i famnen..gick ibland efter mycket skrik för hon gllia inte det alls. (det var bara brösten som gällde) vi kämpade på och av en ren tillfällighet började hon bita på min tumme i spjälsängen. jag tänkte att jag ändå testar med flaskan och till slut med lite trilkande så tog hon den och drack lite välling. några dager efteråt vande jag henne med flaskan varje morgon. jag tror hon inte fatta greppet med flaskan. sedan föll det helt plötsligt att hon tog napp när hon såg andra med napp och var nyfiken på den. efter de gav jag henne välling på kvällen och gav nappen direkt så hon lättare kunde somna själv. samtidigt passade jag på att sluta amma och det gick hur bra som helst! hon är mer kramig istället och vi kramas en del innan hon lägger sig. (underbart mysigt) Jag tror hon var i värsta mamma perioden och ville ha den bästa närheten. Låt han få det och jag tror allt handlar om mognad faktist. för jag hade inga som helst problem att sluta amma sedan. däremot vill hon gärna ha min hand under hennes huvud när hon somnar. vilket hon får. nu börjar de bli lite svårt somna med de med så vi försöker få henne somna helt själv. Oftast somna hon fortare när vi väne ryggen mot. Ibland blrv hon jätteledsen men nu förstår hon mer att då är det dags att sova och det går mycket fortare. numer om hon ligger med min hand under börjar hon leka mer men då markerar jag med att ta bort handen och då vill hon lägga sig igen mot den. det blir lite fram och tilbaka här fortfarande men vi har kommit en bit på vägen. Jag gilar inte skrikmetoder och hon blir så hysteriskt ledsen så hon kräks så om än det tar tid så gör vi på det mer snälla sättet. men barn är ju olika. vi har även en avslappningsmusik skiva som vi slår på varje gång hon ska sova, även på dagen. hon sover djupare oh inte så lättväckt på dagen heller av andra ljud om den står på. Ett tips!

• en glad
    Blenda skrev 2013-02-09 10:22:29 följande:
    Min 9 månaders son har bara kunnat somna med bröstet. 
    Jag har en väldigt aktiv son som är väldigt nyfiken på livet. Vill att det ska hända saker hela tiden, kan aldrig vara stilla.
    Han har alltid sovit oroligt. Första månaderna vaknade han nästan varje timme, tack och lov har det blivit bättre med ca tre timmar mellan uppvaken. Till saken hör att han bara kan somna med bröstet och det är ju inte så konstigt eftersom han alltid har fått det. 
    Har försökt med skrikmetoden men tycker inte att det hjälper. Har provat tassa men det fungerar inte heller.
    Har rutiner inför läggningen men det är svårt eftersom han inte vill vara stilla, det blir ex svårt att läsa en bok. Ger honom välling inför natten så att han somnar mätt och belåten. 
    han tar inte napp.
    Enda sättet att somna utan bröstet är i vagnen utomhus på dagarna. Skulle aldrig fungera att dra vagnen inomhus över en tröskel.
    Har provat med att vyssa och bära i sele men inget fungerar.
    Jag behöver råd och tips på hur vi ska kunna komma ur detta snuttande, 

Men om du har ett bra sätt att söva henne på, varför ändra på ngt som fungerar?
  • Norrtjejjen

vi ville komma på ett sätt som fungera bäst och som hon skulle vänja sig i och inte hålla på ändra olika sätt och rutiner för det tar ara ännu längre tid för henne förstå och komma till ro. nu har vi kört med musik, välling natt, hand, vända sig om och det går så mcket bättre, än att testa olika och det blir bara förvirrat. Hoppas du hittar ett sätt som kommer  fungera framöver med =)

• Norrtjejjen

men ts ska ju göra de hon känner för är bäst för henne med. Hon kanske med vill sluta amma av olika anledningar. 9 månader är ju ändå tillräckligt lång tid för henne. Allt är så fokuserat  på barnet och inte så mycket på mamman. Jag kände samma. man var en levande napp, dessutom när min dotter vakna på natten var man tvungen amma då med för att kunna somna om. Om hon ens kunde det. jag ville sluta av fler anledningar också än att va en levande napp.

• en glad
    Norrtjejjen skrev 2013-02-10 01:09:25 följande:
    men ts ska ju göra de hon känner för är bäst för henne med. Hon kanske med vill sluta amma av olika anledningar. 9 månader är ju ändå tillräckligt lång tid för henne. Allt är så fokuserat  på barnet och inte så mycket på mamman. Jag kände samma. man var en levande napp, dessutom när min dotter vakna på natten var man tvungen amma då med för att kunna somna om. Om hon ens kunde det. jag ville sluta av fler anledningar också än att va en levande napp.
    Ja, det är nog så att är man en MOGEN förälder så ligger det mesta fokuset på barnets behov. Och skall så vara .....
  • Norrtjejjen

så om man är mogen förälder är det bara amma på och själv som förälder må skit?? är det så du menar? man måste inte amma tills barnet fyllt varken 1 eller 3 bara för att barnet vill. Man kan ge närhet på andra sätt än att amma. 9 månader är visserligen en närhetsfas men inte innebär att man inte är tvungen fortsätta amma.

• skogsvitter

Fast han somnar ju visst utan bröstet, han somnar ju bra i vagnen säger du. Att tro att du skapar problem bara för att du ammar till sömns när han behöver det är att gå på en envis myt.

Han sover ovanligt bra för att vara i den här åldern, inom en snar framtid kommer du själv märka att hans snuttbehov minskar, men just nu så behöver han det och då är det liksom bara att köra på! Det fungerar ju uppenbarligen väldigt smidigt så varför ändra på något som funkar?! Det är bara att skapa problem för sig i onödan.

Och angående fokus på barnet så är det ju så det ska vara det första året! Bebisar har behov av att komma i första hand när de är små! Men de växer, mognar och blir äldre de också. Det varar inte förevigt

• skogsvitter
    Norrtjejjen skrev 2013-02-11 11:41:40 följande:
    så om man är mogen förälder är det bara amma på och själv som förälder må skit?? är det så du menar? man måste inte amma tills barnet fyllt varken 1 eller 3 bara för att barnet vill. Man kan ge närhet på andra sätt än att amma. 9 månader är visserligen en närhetsfas men inte innebär att man inte är tvungen fortsätta amma.
    Vad i hela friden har detta med TS att göra? Hon mår vare sig skit eller har pratat om att amma i 1 eller 3 år.
    Hennes bebis sover bättre nu än när han var yngre, och framförallt sover han betydligt bättre än många andra i en ålder av kraftig separationsångest. TS har en bra situation och det framkommer ingenstans att hon mår skit! Bara att hon tycker att han inte ska amma till sömns längre, men uppenbarligen är det en orolig bebis som behöver amningen för att komma till ro eftersom de metoder hon testat inte fungerat.

Amning frigör rogivande och lugnande hormoner som oxytocin vilket är extra viktigt om man har oroliga och rastlösa bebisar.
  • Norrtjejjen

det du syfta på är att jag var en omogen förälder och då svara jag uti från mig själv. 

Svar på tråden Aktiv 9 månaders kan bara somna med bröstet