• froxxy

Arbetsgivaren sjukanmäler mig inte till FK!

Hej!
    Kan väl ta och berätta allt från början så ni förstår vad jag menar.

Jag väntar mitt första barn som beräknas komma 3 maj.
    Jag är anställd som kallskänk och allt i allo arbete i ett storhushåll med lunch servering.
    Sedan 23/1 sjukanmälde jag mig till min arbetsgivare, och den 28/1 fick jag ett sjukintyg från min läkare som jag gav till min chef och skickade in till FK.
    Jag frågade chefen om jag hade rätt till sjuklön och det visste han inte, fick veta 1 vecka senare att jag var berättigad sjuklön, perfekt tyckte jag.
    SEN, den 15:e dagen jag var sjukskriven och sjuklönen gått ut så skulle min arbetsgivare sjukanmält mig till FK vilket han inte gjort trots att jag påmint honom om det.
    Han verkar inte kunna regler eller någonting alls och nu är jag livrädd för att jag inte ska få sjukpenning eftersom det tar FK 30 dagar att bevilja och fixa med papprena.
    Jag är livrädd att jag inte får min sjukpenning och att jag inte ska ha råd med hyra och räkningar eftersom jag är den enda i hemmet just nu som har ordentlig inkomst.

Skulle det hända att min chef får tummen ur ändan och sjukanmäler mig så kommer ju pengarna in sent.
    Och jag kommer få ny sjukskrivning ända fram till förlossningen eftersom foglossningen gör att jag knappt kan gå, stå eller sitta ner i mer än en kvart.

Ska jag behöva dra in facket? Vad kan dom göra ?
    Jag är så full i panik att barnet i magen känner av det och det känns inte trevligt alls.
    Jag ska iväg till mitt jobb imorgon efter MVC besöket för att lämna läkarintyg på fortsatt sjukskrivning och även be om underskrift på årsinkomst pappret som ska skickas in för Föräldrapenningen.
    Men själva sjukanmälan då? tänk om han fortfarande inte sjukanmäler mig trots att jag sagt till flera gånger?

väldigt tacksam för svar.

• Svar på tråden Arbetsgivaren sjukanmäler mig inte till FK!
  • Försäkringskassan

Hej,
    Du ska inte behöva känna oro för att arbetsgivaren inte gör sjukanmälan. Det är bra att påminna denne om sitt ansvar men det kan också vara skönt att veta att vi kan göra sjukanmälan i undantagsfall. 

Arbetsgivaren gör enklast sjukanmälan via arbetsgivartjänsten och denne kan då anmäla en sjuk även utan inloggning. Ett tips att kolla ifall arbetsgivaren har gjort sjukanmälan är att gå in på mina sidor (http://www.forsakringskassan.se/privatpers/login/) med hjälp av e-legitimation. När sjukanmälan väl har gjort kommer det fram ett meddelande markerat i orange där det står att du är sjukanmäld. 

Där kan du även ansöka om sjukpenning därifrån och då slipper man alltså vänta på papperstransporten fram och tillbaka till Försäkringskassan eftersom ansökan kommer in i systemet omedelbart. 

Hälsningar
    Anders, handläggare 

Svar på tråden Arbetsgivaren sjukanmäler mig inte till FK!