• TvåTrollungar

Någon som fått veta att deras ofödda barn har en cystnjure på ul?

Hej. I veckan var vi på rutinultraljud i vecka 18+5 där vi fick veta att ena njuren inte var helt okej och att det misstänkte cystor i ena njuren. Vi fick dagen efter åka till ett annat sjukhus 14mil bort som var mer experter på detta och de konstaterade där att den ena njuren hade cystor men allt annat såg jätte bra ut och bebis var väldigt aktiv.

Någon som varit med om detta?
    Hur gick det?
    Kan det sprida sig till andra njuren?
    vad hände kring förlossning och bb tiden? som vanligt eller något speciellt?

Väntar också på fvp som togs samtidigt för att utesluta kromosomfel.

• Svar på tråden Någon som fått veta att deras ofödda barn har en cystnjure på ul?
  • Kevin2011

Hoppas ni får svar snart. Vi kommer troligtvis också få antibiotika i början i förebyggande syfte.

Jag är i vecka 36+3 nu, så snart fullgången.

• S1982
    Kevin2011 skrev 2014-02-06 20:22:43 följande:

Hoppas ni får svar snart. Vi kommer troligtvis också få antibiotika i början i förebyggande syfte.

Jag är i vecka 36+3 nu, så snart fullgången.

Vad uppskattar de vikten till nu? Ja då är det snart dags för bebis att komma ut, vad spännande :)
  • Kevin2011
    S1982 skrev 2014-02-07 09:56:39 följande:
    Vad uppskattar de vikten till nu? Ja då är det snart dags för bebis att komma ut, vad spännande :)
    1980g, så inte speciellt stor.
  • S1982

läkaren har nu ringt, det är bra att ligga på ibland, tog sin lilla tid innan vi fick svar. Svaren på röntgen (MUCG) visade helt normalt urinflöde, blåsan tömmer helt, njurkontrollen visar att den sjuka njuren inte har någon funktion och att den friska kompenserat sin stl och fungerar som den ska. Vi får sluta med profylaxen (antibiotikan) och det ska i slutet av maj göras ett nytt ultraljud för att hålla koll på den sjuka njuren. Om den växer, stannat av eller krymt. Så positiva besked för oss!

Hur går det för er?

• Kevin2011

Vår bebis är ännu inte född. 38+5 idag.

Skönt att allt verkar se bra ut och funkar bra!

• S1982
    Kevin2011 skrev 2014-02-22 11:58:55 följande:

Vår bebis är ännu inte född. 38+5 idag.

Skönt att allt verkar se bra ut och funkar bra!

Hur går det, har bebis kommit nu?
  • Kevin2011

Ja, nu är bebis här! Hon föddes förra fredagen och verkar må fint än så länge. Vi har bara gjort ett ultraljud på henne hittills som visade en vänster njure som såg normal ut. Man kunde även hitta den sjuka med cystor men på ett helt annat ställe än förväntat. Njurvärderna såg också bra ut och hennes kisseri fungerar bra. På torsdag ska vi till Huddinge Sjukhus för en mer grundlig kontroll.

• S1982
    Kevin2011 skrev 2014-03-09 04:36:56 följande:

Ja, nu är bebis här! Hon föddes förra fredagen och verkar må fint än så länge. Vi har bara gjort ett ultraljud på henne hittills som visade en vänster njure som såg normal ut. Man kunde även hitta den sjuka med cystor men på ett helt annat ställe än förväntat. Njurvärderna såg också bra ut och hennes kisseri fungerar bra. På torsdag ska vi till Huddinge Sjukhus för en mer grundlig kontroll.

Stort grattis. Hur stor va hon?
  • Kevin2011

Hon vägde 2860g så hon var ca -20%, vilket känns okej. Det var skönt att det inte var mer. Däremot verkar hon ha svårt att gå upp i vikt även utanför magen. Så vi får kämpa med att få i henne mat. Förhoppningsvis vänder det snart!

• JSz

Hej svarar några år senare i eran tråd men har nyligen fått reda på att vår bebis också har en Multicystisk njure. Så jag undrar lite hur det sett ut för er efter förlossningarna och vad som behövts göras? Hur mår ni och barnen idag?

Mvh en orolig men samtidigt lite lugn mamma

• Boppom
    JSz skrev 2017-09-22 18:37:51 följande:

Hej svarar några år senare i eran tråd men har nyligen fått reda på att vår bebis också har en Multicystisk njure. Så jag undrar lite hur det sett ut för er efter förlossningarna och vad som behövts göras? Hur mår ni och barnen idag?

Mvh en orolig men samtidigt lite lugn mamma

Hej.

Såg att du svarat bara för nån månad sen.

Vilken vecka är du i nu?

Vore "kul" att få kontakt då vi väntar bebis med samma "problem"

Jag är i v 35 nu och går på ultraljud varje vecka för att hålla koll på njurens tillväxt.

Skicka gärna medelande:)

/ Sandra
  • JSz
    Boppom skrev 2017-10-16 14:27:49 följande:

Hej.

Såg att du svarat bara för nån månad sen.

Vilken vecka är du i nu?

Vore "kul" att få kontakt då vi väntar bebis med samma "problem"

Jag är i v 35 nu och går på ultraljud varje vecka för att hålla koll på njurens tillväxt.

Skicka gärna medelande:)

/ Sandra

Hej Sandra!

Åh då har du inte alls långt kvar :) mysigt!

Ja precis, ?kul? men endå skönt att kunna höra från någon annan insamma sits, är nog vanligare än man tror :)

Jag har en bit kvar av graviditeten, är i v 23 nu. Har hittills gått på 2 ultraljud, ska åter om 2 veckor igen och sen en gång i månaden.

Hur har det gått för er? Har den vuxit/minskat något eller stannat i tillväxt?

Vi fick träffa en bra barnläkare så jag känner mig just nu helt lugn, var väldigt orolig när vi fick beskedet. Har ni fått bra hjälp och stöd eller info? :)
  • Boppom
    JSz skrev 2017-10-16 18:20:27 följande:
    Hej Sandra!

Åh då har du inte alls långt kvar :) mysigt!

Ja precis, ?kul? men endå skönt att kunna höra från någon annan insamma sits, är nog vanligare än man tror :)

Jag har en bit kvar av graviditeten, är i v 23 nu. Har hittills gått på 2 ultraljud, ska åter om 2 veckor igen och sen en gång i månaden.

Hur har det gått för er? Har den vuxit/minskat något eller stannat i tillväxt?

Vi fick träffa en bra barnläkare så jag känner mig just nu helt lugn, var väldigt orolig när vi fick beskedet. Har ni fått bra hjälp och stöd eller info? :)
    Hej.
    Kul att du svarade.
    Nej nu är det som tur var inte långt kvar, ska bli igångsatt i v 38 i Uppsala för att vara på rätt plats direkt då planen är att dom ska göra ultraljud på bebisen för att kolla hur njuren ser ut, det är betydligt enklare för dom att se när dom kan kolla direkt på honom.

Njuren hade växt från v19 tills vi gjorde ultraljud igen i v 30. Sen dess har den växt lite men sista ultraljudet hade det inte växt.

Är på ultraljud på hemma mvc en gång i veckan, sen får vi åka till Uppsala varannan vecka för specialkoll.

Ni ska vi tillbaka till Uppsala nästa vecka för vidare koll och planering av igångsättning.

Vi träffade neurologen i Uppsala vid vårat första besök och han förklarade allt så bra så den faktiskt känns bra.
    Däremot har våran bebis en tillväxt som är alldeles för mycket plus så det har tagit över oron från njurproblemet.
  • JSz
    Boppom skrev 2017-10-17 14:30:08 följande:

Hej.

Kul att du svarade.

Nej nu är det som tur var inte långt kvar, ska bli igångsatt i v 38 i Uppsala för att vara på rätt plats direkt då planen är att dom ska göra ultraljud på bebisen för att kolla hur njuren ser ut, det är betydligt enklare för dom att se när dom kan kolla direkt på honom.

Njuren hade växt från v19 tills vi gjorde ultraljud igen i v 30. Sen dess har den växt lite men sista ultraljudet hade det inte växt.

Är på ultraljud på hemma mvc en gång i veckan, sen får vi åka till Uppsala varannan vecka för specialkoll.

Ni ska vi tillbaka till Uppsala nästa vecka för vidare koll och planering av igångsättning.

Vi träffade neurologen i Uppsala vid vårat första besök och han förklarade allt så bra så den faktiskt känns bra.

Däremot har våran bebis en tillväxt som är alldeles för mycket plus så det har tagit över oron från njurproblemet.

Hej igen, hade missat ditt svar och såg nu att de var ju ett bra tag sen!

Är lite nyfiken nu om du

Fått din lilla bebis och hur det gått för et? Hur ser det ut med njurarna idag?

Är nu i v 36 och var på sista ul för två veckor sedan då tillväxten på cystnjuren minskat och ally annat såg fint ut :) så nu är de bara o vänta på att den vill komma ut och de gör då som du skrev ovan, ett ul på bebin istället för att kunna se allt tydligare :)
  • mamma till lilla v
    TvåTrollungar skrev 2013-10-10 08:56:54 följande:

Vi har varit på 3månaders kollen. Den enorma cystnjuren är nästan i vanlig storlek nu, skiljer inte mycket alls. När hon kom ut var den friska ca 4cm å den cystiska 11cm nu är den friska 6cm å sjuka 8cm. Så åt rätt håll :) bara hoppas den krymper mer.

Hej! Jag hakar också på tråden några år senare för jag är väldigt nyfiken på hur det gått för TvåTrollungars lilla barn? Din beskrivning av barnets ovanligt stora multicystiska njure stämmer väldigt väl med den vår dotter föddes med för cirka 9 månader sedan. Hon mår bra, men den cystiska njuren är fortfarande väldigt stor. Hur gick det för ert barn? Fortsatte njuren att minska i storlek eller blev det operation?
Svar på tråden Någon som fått veta att deras ofödda barn har en cystnjure på ul?