• Tångräkan

Tips på billig resa (sverige eller utomlands) för barnfamilj!

I sommar vill jag gärna komma iväg en vecka med mina barn då 3 år och 5 år. Är ensamstående så ekonomin tillåter inte några större utsvävningar. Men man kan ju hyra en lägenhet nånstans en vecka exempelvis om man semestrar i Sverige. Har inte så bra koll på utlandsresor om det går att hitta nåt extremt billigt men ändå bra och barnvänligt? Barnen och jag är annars ganska nöjda med att bara komma iväg hemifrån lite, så Sverige/Danmark duger gott.

Någon som har tips på platser att besöka? Kålmården har vi varit på, Skara sommarland vet jag inte om de kanske är för små för. Vad finns det mer för roliga lagom avancerade äventyr för 3-5 åringar? Ge gärna tips på boenden, utflyktsmål, sevärdheter osv.

• Svar på tråden Tips på billig resa (sverige eller utomlands) för barnfamilj!
  • Linaaa87

Ölands djurpark? Lalandia i Danmark! Annars tror ja de e Apollo som har ganska billiga resor om man reser ensam med barn!

• mia maria
    Linaaa87 skrev 2013-02-10 15:53:00 följande:
    Ölands djurpark? Lalandia i Danmark! Annars tror ja de e Apollo som har ganska billiga resor om man reser ensam med barn!
    Alla de större resebolagen (Apollo, Fritidsresor, Ving) har rabatter för dem som reser ensam med barn.
    Dock blir det ändå inte extremt billigt ändå - dessa rabatter gäller dessutom endast före o efter sommarlovet - så mitt tips om ni vill resa utomlands, charter, är att hålla koll efter rabatter o reor.
    Vi har tex två år på raken hittat resor med Apollo för 1998:- per person, för en vecka - ja, sen tillkommer ju fickpengar på 3-4000:- då.

Så det beror ju på hur stor budget ni har?

Flyg ut i Europa går ju att få tag i för 3000:- o uppåt tor för er tre, men det beror ju på vad för slags semester ni har tänkt er?

I Sverige så skulle jag tipsa om att bo på camping någonstans! Där vimlar det ju oftast av andra barnfamiljer, vilket åtminstone jag tycker är skönt då barnen lätt hittar lekkamrater.

Jag gillar trakten kring Siljan o har bott ett par gånger på Leksand Strands camping. Där har man nära till dels Leksands Sommarland samt även Tomteland, Rättvik, Orsa Björnpark osv. 
  • Tångräkan
    Tångräkan skrev 2013-02-10 14:40:26 följande:
    I sommar vill jag gärna komma iväg en vecka med mina barn då 3 år och 5 år. Är ensamstående så ekonomin tillåter inte några större utsvävningar. Men man kan ju hyra en lägenhet nånstans en vecka exempelvis om man semestrar i Sverige. Har inte så bra koll på utlandsresor om det går att hitta nåt extremt billigt men ändå bra och barnvänligt? Barnen och jag är annars ganska nöjda med att bara komma iväg hemifrån lite, så Sverige/Danmark duger gott.

Någon som har tips på platser att besöka? Kålmården har vi varit på, Skara sommarland vet jag inte om de kanske är för små för. Vad finns det mer för roliga lagom avancerade äventyr för 3-5 åringar? Ge gärna tips på boenden, utflyktsmål, sevärdheter osv.

Kan tillägga att vi bor i småland, och jag har inte tillgång till bil så det är bra om platserna går att ta sig till med tåg/flyg. Max 10 000 kr har jag väl tänkt mig att vi kan lägga på en vecka.
Svar på tråden Tips på billig resa (sverige eller utomlands) för barnfamilj!