• Anonym (Masre­ya)
    Äldre 10 Feb 20:21
    18039 visningar
    96 svar
    96
    18039

    Jag är gift med en egyptier - fråga mig vad du vill!

    Shot!

  • Svar på tråden Jag är gift med en egyptier - fråga mig vad du vill!
  • Anonym (Masre­ya) Trådstartaren
    Äldre 11 Feb 15:07
    #81
    Alby skrev 2013-02-11 10:14:26 följande:
    Hur tog din familj nyheten att du var ihop med en egyptier? Min man är från Libanon och de första åren så trodde mina vänner och några i familjen att jag snart skulle bli misshandlad av honom. Men nu så har alla i min närhet accepterat honom och de som i början va skeptiska är idag lite avundsjuka på vårat äktenskap. Enligt dem själva då.



    Lite misstänksamhet fanns det nog från vissa familjemedlemmar i början. Men så kom mina föräldrar ner till Egypten och hälsade på när vi bodde där, och när de träffade min man och fick se hur vi bodde och hur kära vi var så då blev de bara glada för vår skull. Men visst har jag stött på fördomar från alla håll och kanter, inte minst om att han bara är med mig för att få bo i Sverige. Suck.
  • Anonym (Masre­ya) Trådstartaren
    Äldre 11 Feb 15:08
    #82
    Lillmajsan skrev 2013-02-11 13:33:27 följande:
    Jag vill bara önska en varmt grattis från botten  utav mitt hjärta till er som ha funnit kärleken!!!

    Va rädda om er, ta hand om er och och gör saker som får er båda lyckliga!



    Tack, vilket härligt inlägg! :)
  • Anonym (Masre­ya) Trådstartaren
    Äldre 11 Feb 15:10
    #83
    Anonym (Nyfiken) skrev 2013-02-11 13:41:30 följande:
    Hade han inga krav på att hans blivande fru skulle vara oskuld?



    Det hade han haft om han hade gift sig med en egyptisk/muslimsk kvinna, men i och med att jag är uppväxt i Europa förstår och accepterar han att jag har haft män före honom. Kan tillägga att han själv inte på långa vägar var oskuld när han träffade mig. Han är som sagt inte speciellt konservativ.
  • Anonym (Nyfik­en)
    Äldre 11 Feb 15:25
    #84
    Anonym (Masreya) skrev 2013-02-11 15:10:48 följande:



    Det hade han haft om han hade gift sig med en egyptisk/muslimsk kvinna, men i och med att jag är uppväxt i Europa förstår och accepterar han att jag har haft män före honom. Kan tillägga att han själv inte på långa vägar var oskuld när han träffade mig. Han är som sagt inte speciellt konservativ.
    Skönt att det kan vara lite pragmatiskt. Min sambo sällskapade tyidigare  med en arab och han kunde aldrig riktigt hantera att hon inte var oskuld. Skulle hon ha varit det, hade han velat vänta med sex tills giftermålet, men när hon inte var det ville han sex genast. När hon då inte gick med på det utan ville vänta, blev han väldigt svartsjuk på mannen som hade tagit hennes oskuld. Knepigt att länka ihop olika synsätt på oskuld och kvinnors rätt att säga ja eller nej till sex.
  • Anonym (Masre­ya) Trådstartaren
    Äldre 11 Feb 15:58
    #85
    Anonym (Nyfiken) skrev 2013-02-11 15:25:28 följande:
    Skönt att det kan vara lite pragmatiskt. Min sambo sällskapade tyidigare  med en arab och han kunde aldrig riktigt hantera att hon inte var oskuld. Skulle hon ha varit det, hade han velat vänta med sex tills giftermålet, men när hon inte var det ville han sex genast. När hon då inte gick med på det utan ville vänta, blev han väldigt svartsjuk på mannen som hade tagit hennes oskuld. Knepigt att länka ihop olika synsätt på oskuld och kvinnors rätt att säga ja eller nej till sex.



    Ja det kan onekligen vara komplicerat och dessutom kryddat ned en hel del dubbelmoral. Det sistnämnda blir jag skvatt galen på ibland!
  • Anonym (Nyfik­en)
    Äldre 11 Feb 17:38
    #86
    Anonym (Masreya) skrev 2013-02-11 15:58:38 följande:



    Ja det kan onekligen vara komplicerat och dessutom kryddat ned en hel del dubbelmoral. Det sistnämnda blir jag skvatt galen på ibland!
    Men du kan i alla fall bejaka din mans synsätt att han hade velat att en muslimsk fru var oskuld trots att han inte var det själv, men att han accepterar att du inte var det? 
  • Äldre 29 May 16:13
    #87

    Gifte ni er i Sverige eller i Egypten?

  • Anonym (Masre­ya) Trådstartaren
    Äldre 29 May 18:41
    #88
    jullenbullen1 skrev 2013-05-29 16:13:46 följande:
    Gifte ni er i Sverige eller i Egypten?



    I Sverige. :)
  • Anonym (ibnma­sud)
    Äldre 4 Oct 14:46
    #89

    Har du fått stryk ännu?

  • Anonym (ibnma­sud)
    Äldre 4 Oct 14:47
    #90
    Thashiznitov skrev 2013-02-11 08:47:43 följande:
    Jag lever i autonoma Kurdiska regionen dvs Norra Iraq. Det är ungefär 50 000 turister (Samt några Amerikaner)  bara under sommaren här i den staden som jag bor i. Det är fullt av dessa "Araber" Å ja dem förstår varandra utmärkt. 
    Nja, marockanska är svårare att förstå din Kurdiska lögnloppa. Ni ljuger om allt. 
  • Anonym (Jaha)
    Äldre 26 Jul 07:46
    #91

    Hur är Egyptiska kvinnors syn på svenska killar/män?

  • Anonym (Jaha)
    Thu 4 Feb 2021 21:25
    #92
    Lillmajsan skrev 2013-02-11 13:33:27 följande:

    Jag vill bara önska en varmt grattis från botten  utav mitt hjärta till er som ha funnit kärleken!!!
    Va rädda om er, ta hand om er och och gör saker som får er båda lyckliga!Hjärta


    Har du funnit kärleken?
  • Anonym (Jaha)
    Wed 14 Apr 2021 08:36
    #93
    Anonym skrev 2013-02-10 21:35:39 följande:

    de har olika dialekter. Dialekterna är så olika att de knappast kan förstå varandra.


    Så dialekterna är väldigt olika varandra finns det inget standardspråk?
  • Anonym (Jo)
    Wed 14 Apr 2021 08:50
    #94
    Anonym (Jaha) skrev 2021-04-14 08:36:04 följande:

    Så dialekterna är väldigt olika varandra finns det inget standardspråk?


    Standarspråket är arabisk fusha, men sedan tillkommer olika dialekter beroende på land. Dock förstår man vanligtvis alla dialekter (förutom marockanska och tunisiska som är väldigt speciella).
  • Anonym (Jaha)
    Wed 14 Apr 2021 09:02
    #95
    Anonym (Jo) skrev 2021-04-14 08:50:46 följande:

    Standarspråket är arabisk fusha, men sedan tillkommer olika dialekter beroende på land. Dock förstår man vanligtvis alla dialekter (förutom marockanska och tunisiska som är väldigt speciella).


    Så det är egentligen två dialekter som är svåra att förstå annars är det som Svenska och Norska? kan du någon dialekt
  • Anonym (Jaha)
    Thu 15 Jul 2021 12:51
    #96
    Anonym (Jo) skrev 2021-04-14 08:50:46 följande:
    Standarspråket är arabisk fusha, men sedan tillkommer olika dialekter beroende på land. Dock förstår man vanligtvis alla dialekter (förutom marockanska och tunisiska som är väldigt speciella).
    Kan du standardspråket 
Svar på tråden Jag är gift med en egyptier - fråga mig vad du vill!