• elinp88

Jobbigt med sömnen hos min snart 4-månaders...

Usch, det är inte lätt att vara första barns-förälder... Fy sjutton! Och kan inte tänka mig att det är lättare sen heller, när man kanske har fler...

Vår lilla kille har aldrig varit i något större behov med flera timmars sömn, förutom när han var nyfödd... Vi fick rätt snart in sömnrutinerna (oftast hade Elias somnat vid 20.00), och när han var drygt 2 månader, sov han i stort sett hela nätterna fram till 03.00 och framåt.

Men nu börjar mina tankar rulla.. Oftast behöver han amma, för att komma till ro och ev somna. Vissa kvällar lååånga stunder (alltså 30 min eller mer), ikväll har jag tex. ammat honom till och från i säkert en timme sammanlagt.. Då börjar det eka i mitt huvud : "Amma inte barn till sömns, då vänjer dem sig vid det och kan inte somna utan det i fortsättningen"..      

På dagarna försöker jag lyckas få honom till att sova lite, gärna åtminstone någon timme. Oftast funkar det skapligt på vardagarna, när sambon är på jobbet. Undra varför det då inte funkar lika bra på helgerna? Det har åtminstone funkat de flesta dagarna med att han får ligga inbäddad i filten i soffan, efter ett tag med nappen i munnen och filten nedvikt över ögonen och sen somnar han efter ett tag. Men jag skulle önska att jag kanske kunde lyckas få honom till att somna om en liten stund på dagarna också. 

Man läser ju att barn bör lära sig att somna om själva, men här lyckas vi inte med det....

Promenader i vagnen brukar få honom till att somna, eller att åka bil, men det tar jag inte till på kvällen för att lyckas få honom till att sova. Det känns inte som att det bygger någon bra grund. 

Snälla. har ni några dundertips som har funkat utan problem för er?

Är det för tidigt att börja med dagsrutiner för att få honom till att sova lite?

Ibland känns det som att vi börjar försöka få honom till att somna, när han redan är övertrött.

En sak som jag börjat köra med är att på natten amma honom, men inte byta blöjan (om det inte luktar bajs förstås! Är det en dum idé? Blöjan byter jag såklart sedan på morgonen, när vi gått upp!          

Min tanke var att börja försöka komma in i kvällsrutin med att ge babymassage (tanken skrämmer mig med hur mycket Elias kommer kissa rakt ut, om han ska masseras naken! Drömmer). Har ni några tips runt detta?             

Jag är inte tappat bakom flötet, så dumförklara mig inte!! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-10 21:23
    Vi har även försökt införa ett speciellt gosedjur, som vi leker med på dagarna, och som han även får ha med sig till sängen (eller babynestet i vår säng!)

• Svar på tråden Jobbigt med sömnen hos min snart 4-månaders...
  • skogsvitter
    Natulcien skrev 2013-02-11 11:05:15 följande:
    Frågan är väl om det var ni som slutade mata henne, eller om det var hon själv som slutade vakna och vilja äta?
    Precis!
  • Takex

Dundertipset var rutin för min 4 månaders. Nu har han slutat vara sådär orolig som han varit någon månad (när jag släppte på gamla rutinen). Jag nattar honom efter varje 1.5 timme han varit vaken och ser till att nattning och matning är två separata saker :) han sover också mycket bättre sen en vecka tillbaka då vi slutade samsova :( jag saknar honom men han vaknar inte upp hela tiden då.

På dagen sover han cirka 45 min själv och sen tar vi en promenad vid 12 varje dag och då sover han 2 timmar. Sammanlagt sover han 15.5 timmar på 24 timmar.

Jag har i system att natta honom innan han blir trött, första dagen fick jag protester (samma sak när jag körde rutin på honom vid 2 månader) men från andra dagen så slocknade han direkt.

Angående nattblöjan så byter jag aldrig den (han bajsar inte i sömnen) och pampers håller tätt exakt 10 timmar som dom lovar ;D

Jag använder baby vare lite appen för iPad för att enkelt ha koll på han schema, den är gratis :)

• Angie99
    Natulcien skrev 2013-02-11 11:05:15 följande:
    Frågan är väl om det var ni som slutade mata henne, eller om det var hon själv som slutade vakna och vilja äta?
    En så liten bebis som vaknar och vill äta ska man självklart mata! Men sover bebisen så finns ju ingen anledning...

Och man kan ju inte enbart gå på vikten. Många bebisar behöver äta på natten upp till ett halvår, eller 1 år. Alla är olika och man kan inte generalisera kring det. Att sluta äta vid 3 månader är ovanligt.
    Kvällsmålet vid 23 sov hon själv över när vi började lägga henne vid 20 och använda kvällsrutiner.
    Nattmålet vid 3-5 jobbade vi aktivt bort.
    skogsvitter skrev 2013-02-11 10:48:41 följande:
    Det handlar dock inte om att "gå upp som de ska". Om de går upp som de ska, men ändå skriker hysteriskt av hunger på natten, ska du ändå nattsvälta bebisen då menar du? Självklart inte. Det har ju också hormonell och biologisk koppling, att de behöver kontinuerlig påfyllning för själva hjärnans skull. Det har inte med vikt att göra, utan övriga biologiska och kroppsliga funktioner. Blodsocker är förövrigt också en sådan sak.
    Du skrev att det var klart som fan att bebisar vaknar på natten och att ytters få stod sig på maten på kvällen.
    Jag säger bara att min bebis och mina (bara 2 men ändå) vänners bebisar inte heller har varit vakna på natten när de var små.
    Och hur vet du att barnet skriker av hunger på natten? Det kanske bara vill tutta, eller nått annat?
    Säger inte att man ska sluta mata om bebisen verkar hungrig. Menar bara att man inte MÅSTE mata på natten så länge...

• Angie99
    elinp88 skrev 2013-02-11 11:12:36 följande:

Som sagt var, min son sover oftast just nu så han vaknar drygt en gång på "natten", och sedan runt halv 5-5-halv 6 på morgonen, så det är ju inget problem. Det enda just nu är att han har svårt att komma till ro på kvällen, men även att somna på dagarna. Kanske känner han inte så stort sömnbehov på dagarna, men tyvärr tror jag att han lätt blir övertrött, då han sällan sover på eftermiddagen (det brukar vara lagom nämligen att söva honom efter att jag ätit frukost). Han sover just nu, och har gjort i drygt 40 min. Jag hoppas att han sover lite till. 

Ikväll tänkte jag ge mig in på att testa att ge honom massage innan läggdags.

Jag kommer nog fortsätta amma honom till sömns, om det är det som behövs. Vissa gånger funkar det perfekt, att när jag märker att han håller på att somna till vid tutten, sticka in ett finger i mungipan och lite fint smyga in nappen i munnen istället. Vissa gånger inte.

Peppar peppar har vi i övrigt varit skonade från tex. kolik, och har en underbar, glad liten kille. Pratkvarn m.m.       

Testa att låta honom vara vaken längre på förmiddagen och sova lite mer på eftermiddagen.
    Jag har märkt på min lilla att hon sover bättre på natten om hon har sovit mer på dan. Och vissa behöver ju mindre sömn men ett par sovpass bör nog en 4 månaders ha på dan.
  • Angie99
    Takex skrev 2013-02-11 11:43:38 följande:

Angående nattblöjan så byter jag aldrig den (han bajsar inte i sömnen) och pampers håller tätt exakt 10 timmar som dom lovar ;D

Jag använder baby vare lite appen för iPad för att enkelt ha koll på han schema, den är gratis :)
    Vi har t.o.m. blöjan på från 19-08 och den håller tätt och hon blir inte röd. Både New Baby och Baby Dry funkar för oss.
  • hymafr
    Angie99 skrev 2013-02-11 10:05:22 följande:
    Mjölken är inte tunnare på kvällen, det är en myt. Den växlar i "tjocklek" under hela dagen och även under amning tydligen.

Men stämmer detta verkligen? Om de går upp som de ska så finns det väl ingen anledning att nattmata tills de är 9 mån? Vi slutade med nattmatning när hon var 3 månader och hon vaknar aldrig på natten. Menar du att hon är ovanlig då?

Då har jag säkert fel angående att mjölken skulle vara tunnare på kvällen efter många amningar - går bara på vad BVC samt föräldratidningar sa på den tiden min dotter var liten (19 år sedan).

Det kommer ju nya rön hela tiden så det är säkert så.

• skogsvitter
    Angie99 skrev 2013-02-11 11:54:57 följande:
    Menar bara att man inte MÅSTE mata på natten så länge...

Fast det är ju helt enkelt lögn. Hur kan du påstå något sådant? Du har inget underlag för ett sådant påstående då forskning visar på raka motsatsen.
  • hymafr
    skogsvitter skrev 2013-02-11 09:46:12 följande:
    Nej det där är inte sant. Mjölken är fetare på kvällen vilket även bekräftats i studier!
    amningsbloggen.blogspot.se/2010/06/oro-for-fo...

Klart som fan att bebisar vaknar på natten, det är ytterst få som står sig på den amning som sker dagtid när de är så här små. Enligt studier behöver de flesta bebisar fortsätta äta något eller några mål på natten åtminstone tills de är nio månader gamla! Dock finns det massor av andra orsaker till att bebisar vaknar på natten också, inte bara för mat. Orolig sömn är extremt vanligt i synnerhet i utvecklingsfaser, och det finns ingen som helst anledning att vägra dem bröstet då med tanke på alla de positiva fördelar som amningen ger.

Varifrån får du allt?! Tycker du det är roligt att sprida lögner och myter vidare till osäkra föräldrar?!
    Det är förmodligen så att jag inte orkat läsa hela hänvisningen du gör, men jag hittar inget som säger att mjölken är fetare på em och kväll, bara att det möjligen kan vara så att det är samma fetthalt dygnet om.

Jag säger inte att jag har rätt, bara att BVC och alla föräldratidningar etc på den tiden min dotter var liten (19 år sedan) i så fall har haft fel. Men det kan ju absolut vara så.

Vad gäller om barn behöver äta på natten eller inte så är det väldigt många barn som betydligt tidigare än vid snart 4 månaders ålder slutat med nattmål.
    Min dotter var knappt 2 månader (vid 4 månader sov hon 10 timmar per natt), och jag och mina syskon var också runt 2 månader, liksom min kompis 5 barn, samt massor med andra jag känner.
    Visst finns det de som äter på natten långt upp i åren. Ett exempel är min brorsdotter som åt på natten fram tills hon var över året - MEN där misstänker jag (och andra med mig) att hon egentligen inte var hungrig, för hon vaknar fortfarande ofta på nätterna och har svårt att somna om, trots att hon snart är 4 år.       

För övrigt kan jag bara kommentera din sista rad med att du är ju faktiskt inne i en massa trådar och sprider din "back-to-nature" -filosofi.  
  • Angie99
    hymafr skrev 2013-02-11 12:05:00 följande:

Då har jag säkert fel angående att mjölken skulle vara tunnare på kvällen efter många amningar - går bara på vad BVC samt föräldratidningar sa på den tiden min dotter var liten (19 år sedan).

Det kommer ju nya rön hela tiden så det är säkert så.

Ja jag hade också hört det men tydligen så skiftar fetthalten hela tiden även under amning.
    skogsvitter skrev 2013-02-11 12:13:00 följande:
    Fast det är ju helt enkelt lögn. Hur kan du påstå något sådant? Du har inget underlag för ett sådant påstående då forskning visar på raka motsatsen.
    Vilket är lögn?? Att man inte måste mata på natten så länge som 9 mån? Så motsatsen är rätt enligt dig? Att man måste mata barnet även på natten tills det är 9 månader? Du är ju helt bakom.

Underlaget jag har är ju min egen och mina vänners bebisar som är friska och krya och som ingen av dom (inte heller jag själv eller min syster) åt mat på natten så länge som 9 månader. Vilka underlag har du för att det är så? Att forskning visar att en del barn KAN BEHÖVA äta på natten tills de är 9 månader betyder ju inte att de MÅSTE det.

• skogsvitter
    Angie99 skrev 2013-02-11 19:18:26 följande:
    Ja jag hade också hört det men tydligen så skiftar fetthalten hela tiden även under amning.

Vilket är lögn?? Att man inte måste mata på natten så länge som 9 mån? Så motsatsen är rätt enligt dig? Att man måste mata barnet även på natten tills det är 9 månader? Du är ju helt bakom.

Underlaget jag har är ju min egen och mina vänners bebisar som är friska och krya och som ingen av dom (inte heller jag själv eller min syster) åt mat på natten så länge som 9 månader. Vilka underlag har du för att det är så? Att forskning visar att en del barn KAN BEHÖVA äta på natten tills de är 9 månader betyder ju inte att de MÅSTE det.

Hm det verkar ju inte som att du kan läsa alls? Läs om läs rätt.
  • Angie99
    Angie99 skrev 2013-02-11 11:54:57 följande:
    Menar bara att man inte MÅSTE mata på natten så länge...

Läser om igen och ser fortfarande samma sak.
  • annakarin75

Det viktigaste är att du själv gör vad som känns rätt för dig. Vill du amma till sömns, så gör det. Det finns inget som säger att det "förstör" längre fram, sva att han vänjer sig vid det så han inte kan somna utan det. Han är fortfarande rätt liten också, så som sagt varm kör på det som känns rätt. 

Jag införde en nattningsrutin på kvällen som går ut på att efter att jag tar på sonen pyjamas, så gör vi bara lugna saker. Han får mat (ersättning, eftersom amningen inte funkar), vi läser bok i lugn och ro (lite dämpad belysning) och sen sjunger jag med honom i famnen. När jag införde rutinen, var det på grund av att han bara skrek när jag lade ner honom annars. Då tog det allt som allt ca 40 minuter, från pyjamaspåtagning till läggning. Nu, efter ett par veckor med denna rutin, så räcker det med 15 minuter. Matningen tar 10 minuter, sen sitter jag med honom i famnen och sjunger lite och sen lägger jag ner honom i sin säng samtidigt som jag fortsätter att sjunga. Söver jag honom i vår säng, lägger jag mig bredvid honom och håller honom i handen och en hand på hans axel. Han somnar fort som tusan när jag ligger så bredvid honom. 

Han har även en sån där dinglis, fyrkant i mjukt tyg, som han gillar att ha över ansiktet när han sover. Jag lägger den på sidan, mot kinden så får han göra vad han vill med den.  

Jag har inte gjort något med sömnen på dagtid, utan han får sova när han behöver. Han somnar i alla fall 19-19.30.  

Min son är 4 månader och vaknar oftast en gång på natten då han får ny blöja och mat. Jag undviker att tända lampan i badrummet när jag byter blöja, utan jag går in där, tänder lampan i rummet utanför och drar igen dörren så det bara kommer in såpass mycket ljus så jag kan se vad jag gör. 

• annakarin75

När det gäller babymassage, om han ligger på en handduk, så vik upp handduken mellan hans ben när du tagit av blöjan. Sen kan du ju ha blöjan på ända tills du ska massera magen/baken. Det har jag haft i alla fall. 

• skogsvitter
    hymafr skrev 2013-02-11 12:17:23 följande:
    Det är förmodligen så att jag inte orkat läsa hela hänvisningen du gör, men jag hittar inget som säger att mjölken är fetare på em och kväll, bara att det möjligen kan vara så att det är samma fetthalt dygnet om.

Jag säger inte att jag har rätt, bara att BVC och alla föräldratidningar etc på den tiden min dotter var liten (19 år sedan) i så fall har haft fel. Men det kan ju absolut vara så.
    Ja det var en utbredd tro man hade på den tiden att mjölken skulle vara tunnare på kvällen. Citerar från länken jag gav:

"När de mätte fetthalten i olika kvinnors mjölk vid olika tider på dygnet visade det sig nämligen att fetthalten var något högre på eftermiddagen (12-18) och kvällen (kl 18-24) än på natten och morgon/förmiddag."

Mjölken är alltså som tunnast på morgonen, tvärtemot vad man trott.

Angående nätterna så är TS nöjd med sina nätter så jag orkar liksom inte sitta och tjafsa bara för att vi har olika perspektiv på något som är fullkomligt irrelevant för TS. Alla är överens om att det finns bebisar som behöver äta nattmål vid 3-4 mån liksom även betydligt senare, och det räcker så.
  • MalinEddie

Jag har endast läst TS inlägg och jag upplever att du fokuserar väldigt mycket på vad du har hört eller läst som handlar om hur andra anser att det ska se ut (lätt hänt som förstagångsförälder) än vad som faktiskt är positivt och vad ni verkar trivas med i er situation? Sådana tankar leder lätt till stress hos föräldrarna som i sin tur smittar av sig på bebisen. Det är inte alls fel att prova sig fram men det blir lätt att man provar för mycket för snabbt och försöker tvinga till sig förändringar som inte någon är redo för istället för att stanna upp och följa barnet och se hur enkelt det faktiskt kan vara många gånger då. Kanske behöver du slappna av mer? Gör det bekvämt för dig själv när du ammar och tänk inte "när somnar han?", surfa på FL, umgås med din man eller se din favoritserie på tv utan fokus på när han blundar. Ofta blir man överraskadGlad Upplever du att han är övertrött kan det vara ide att vara uppmärksam på trötthetssignaler och faktiskt se till klockan ibland för att se om man kan hitta ett mönster. Hur länge orkar han vara vaken innan han blir missnöjd? Accepterar ni hans tider eller drar ni ut på det även om han gnuggar ögonen eller drar sig vid öronen t.ex?
    Han sover ju verkligen bra nattetid för att vara så liten med ett uppvak. Detta trots att han är i en utvecklingsfas.  Däremot verkar det onödigt att byta blöja om den inte är direkt kissig eller han har bajsat.
    Jag upplevde att det var trevligt att ha en liten rutin innan läggning när mina var små, men i efterhand var det kanske mest för vår skullFlörtSå små barn ser behov och inte vanor så vilka ritualer man går igenom innan barnet faktiskt är redo att sova spelar nog mindre roll om man hjälper barnet på ett tillfredsställande sätt där och då. Därmed inte sagt att det på något sätt är fel att skapa en liten nattningsritual ni alla trivs med. Massage är ju bara positivt oavsett vilken tid på dygnet den ges.
    Jag har ett barn som likt ditt somnade vid bröstet eller i någon av våra famnar i den åldern. Hon hade ett stort behov av närhet för att somna gott vilket vare sig är ovanligt eller konstigt. Jag har ett annat barn som gärna ammade länge och mycket men han somnade väldigt sällan vid bröstet eller sin pappas famn, han somnade däremot direkt när vi la honom i vagnen och då helt på egen hand. Vi har hela tiden haft samma förhållningssätt och vi upplevde aldrig att det barn som somnade på egen hand sov bättre oavsett tid på dygnet. Nu är detta bara två barn så det säger inget men jag har inte kunnat hitta något seriöst som säger att det är viktigt att barnet somnar på egen hand heller.

Avskyr CIO-metoder.
  • elinp88

Jag måste bara få berätta om vår riktig mysiga stund vid läggningen ikväll!! En rutin som jag mer än gärna fortsätter med!
    Vi var ikväll iväg och fikade, och sen direkt när vi kom hem fixade jag iordning med några tända ljus i sovrummet, bädda upp sängen, drog igång en spellista på spotify med lugna vaggvisor. Tog sedan av kläder och kissblöja (han kissade utan blöjan på skötbordet, inget på sängen sen!) och gav sedan honom massage (idag snurrade han runt endel, men han vart även hungrig efter så jag tror inte det var helt fel!!).
    Efter massagen ammade jag honom, och petade sedan in nappen lite. Han vaknade till en liten sväng när jag skulle lägga ner honom i sin säng, men somnade sedan om. Musiken fick stå på svagare volym drygt en halvtimme efter han somnat, men vid 19.30 sov han som en stock Hjärta.

Svar på tråden Jobbigt med sömnen hos min snart 4-månaders...