Jobbigt med sömnen hos min snart 4-månaders...
Usch, det är inte lätt att vara första barns-förälder... Fy sjutton! Och kan inte tänka mig att det är lättare sen heller, när man kanske har fler...
Vår lilla kille har aldrig varit i något större behov med flera timmars sömn, förutom när han var nyfödd... Vi fick rätt snart in sömnrutinerna (oftast hade Elias somnat vid 20.00), och när han var drygt 2 månader, sov han i stort sett hela nätterna fram till 03.00 och framåt.
Men nu börjar mina tankar rulla.. Oftast behöver han amma, för att komma till ro och ev somna. Vissa kvällar lååånga stunder (alltså 30 min eller mer), ikväll har jag tex. ammat honom till och från i säkert en timme sammanlagt.. Då börjar det eka i mitt huvud : "Amma inte barn till sömns, då vänjer dem sig vid det och kan inte somna utan det i fortsättningen"..
På dagarna försöker jag lyckas få honom till att sova lite, gärna åtminstone någon timme. Oftast funkar det skapligt på vardagarna, när sambon är på jobbet. Undra varför det då inte funkar lika bra på helgerna? Det har åtminstone funkat de flesta dagarna med att han får ligga inbäddad i filten i soffan, efter ett tag med nappen i munnen och filten nedvikt över ögonen och sen somnar han efter ett tag. Men jag skulle önska att jag kanske kunde lyckas få honom till att somna om en liten stund på dagarna också.
Man läser ju att barn bör lära sig att somna om själva, men här lyckas vi inte med det....
Promenader i vagnen brukar få honom till att somna, eller att åka bil, men det tar jag inte till på kvällen för att lyckas få honom till att sova. Det känns inte som att det bygger någon bra grund.
Snälla. har ni några dundertips som har funkat utan problem för er?
Är det för tidigt att börja med dagsrutiner för att få honom till att sova lite?
Ibland känns det som att vi börjar försöka få honom till att somna, när han redan är övertrött.
En sak som jag börjat köra med är att på natten amma honom, men inte byta blöjan (om det inte luktar bajs förstås! Är det en dum idé? Blöjan byter jag såklart sedan på morgonen, när vi gått upp!
Min tanke var att börja försöka komma in i kvällsrutin med att ge babymassage (tanken skrämmer mig med hur mycket Elias kommer kissa rakt ut, om han ska masseras naken! ). Har ni några tips runt detta?
Jag är inte tappat bakom flötet, så dumförklara mig inte!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-10 21:23
Vi har även försökt införa ett speciellt gosedjur, som vi leker med på dagarna, och som han även får ha med sig till sängen (eller babynestet i vår säng!)