• Anonym

Någon som läser socialpedagog?

Undrar om man får göra praktik första året, och om man får praktisera där dom gör LVU utredningar?

• Svar på tråden Någon som läser socialpedagog?
  • Anonym

är orolig att privat info ska komma ut så behöver verkligen veta

• Anonym

ingen som vet?

• kimsi

Vad då privat info? Lvu sköts av ifo och de jobbar givetvis under sekretess.

• Anonym

jo men om min vän som läser den utbildningen får en praktikplats där dom handlägger Lvu som kommer ju privat info ut om mig till henne som inte jag vill, även om det är sekretess så är inte det alltid som den hålls, och jag vill inte hon ska veta massa privata saker om mig även om hon inte för det vidare, hade kännts hemskt =(

• LinneaJosie

De som inte är socionomer med socialpedagogisk inriktning bör inte praktisera på soc där lvu-utredningar görs. Bara socialpedagog ger inte kompetens till myndighetsutövning.

• LinneaJosie
    Anonym skrev 2013-02-11 16:02:21 följande:
    jo men om min vän som läser den utbildningen får en praktikplats där dom handlägger Lvu som kommer ju privat info ut om mig till henne som inte jag vill, även om det är sekretess så är inte det alltid som den hålls, och jag vill inte hon ska veta massa privata saker om mig även om hon inte för det vidare, hade kännts hemskt =(

Är du under utredning nu? Även om hon (vilket vore fel) skulle få göra praktik på socialtjänsten har hon inte rätt att hejvilt slå i registret för sitt eget höga nöjes skull.
  • kimsi

Jag är socionom och under min praktik var jag delaktig i aktiva utredningar. Så om du är under lvu-utredning just nu och din vän gör praktik på ifo och hennes handledare är din utredare så JA då kan din vän få tillgång till utredningsmaterialet.

• Anonym
    LinneaJosie skrev 2013-02-11 16:08:36 följande:

Är du under utredning nu? Även om hon (vilket vore fel) skulle få göra praktik på socialtjänsten har hon inte rätt att hejvilt slå i registret för sitt eget höga nöjes skull.

I staden där jag bor så finns bara ett socialkontor, min vän läser nu till socialpedagog första året, så nu är jag orolig för att hon ska börja praktisera där dom gör utredningen på min familj... min familj utreds just nu, jag har varit väldigt öppen i utredningen och vänt ut och in på mig själv och berättat det mest personliga saker, så det hade känts fruktansvärt om det kom ut till personer i min vänskapskrets och sedan kanske sprids om inte sekrettesen hålls..

Men då kanske jag inte behöver vara orolig om man måste vara socionom för att jobba med utredningar då? Vad är det för ställen som man får praktisera på när man läser socialpedag? Man kanske inte får vara på familjeenheten alls?  
  • LinneaJosie
    kimsi skrev 2013-02-11 16:14:22 följande:
    Jag är socionom och under min praktik var jag delaktig i aktiva utredningar. Så om du är under lvu-utredning just nu och din vän gör praktik på ifo och hennes handledare är din utredare så JA då kan din vän få tillgång till utredningsmaterialet.

Socialpedagog är dock inte en likvärdig utbildning och jag hoppas att man där inte får hålla på med myndighetsutövning.
  • LinneaJosie
    Anonym skrev 2013-02-11 16:15:31 följande:
    I staden där jag bor så finns bara ett socialkontor, min vän läser nu till socialpedagog första året, så nu är jag orolig för att hon ska börja praktisera där dom gör utredningen på min familj... min familj utreds just nu, jag har varit väldigt öppen i utredningen och vänt ut och in på mig själv och berättat det mest personliga saker, så det hade känts fruktansvärt om det kom ut till personer i min vänskapskrets och sedan kanske sprids om inte sekrettesen hålls.. Men då kanske jag inte behöver vara orolig om man måste vara socionom för att jobba med utredningar då? Vad är det för ställen som man får praktisera på när man läser socialpedag? Man kanske inte får vara på familjeenheten alls?  

OM hon får praktisera på soc kan du kanske be att hon inte får insyn i ditt ärende. Det borde inte vara omöjligt då det vore rätt oetiskt att handlägga en väns ärende.
  • Anonym

Någon som vet vilken termin man gör sin första praktik när man läser till socialpedagog?

• kimsi

Hon läser inte till socionom med socialpedagogisk inriktning? Vår utbildning hade praktik termin sex.

• Anonym
    kimsi skrev 2013-02-11 16:24:08 följande:
    Hon läser inte till socionom med socialpedagogisk inriktning? Vår utbildning hade praktik termin sex.

socialpedagog 180 hp är det hon läser, så inte socionom
  • LinneaJosie
    Anonym skrev 2013-02-11 16:25:57 följande:
    socialpedagog 180 hp är det hon läser, så inte socionom

Mja, den utbildningen verkar iofs ge kompetens för myndighetsutövning, möjligen. Så hon KAN hamna på soc, men praktiken på socionomubildningen är oftast förlagd sent i utbildningen. Troligen har hon inte praktik i vår om hon nyss börjat programmet.
  • Anonym

Det ser lite olika ut i landet hur praktiken läggs.

Du kan dock be om total sekretess, det vill säga att ingen mer än den/de som gör utredningen har tillgång till dina/era uppgifter. Berätta om din situation till den/de som gör utredningen. jag är säker på att de har förståelse för din situation!

Lycka till! 

Svar på tråden Någon som läser socialpedagog?