• Mamman8

5veckors bebis svårt sova på dagen?

Min dotter är 5 veckor och har helt plötsligt svårt att komma till ro och somna på dagen. Ända fram tills förra veckan har de inte vart några problem, hon somnade lite var som helst, i soffan, sängen, vaggan, famnen, vagnen osv. Och 3-4 timmar i sträck.. Men nu måste man gå och vagga henne i famnen tills hon somnar och de tar ett bra tag, sedan när man ska lägga ner henne vaknar hon till och de är bara att börja om! Hon sover inte spec länge heller om hon väl somnar nu, och vaknar trött och gnällig igen. Hon får ersättning och brukade även somna vid matning.. Är de någon som känner igen sig? Någon som har något tips eller råd?! Ska väl tillägga att nätterna funkar sömnen bra, äter och somnar om igen..

• Svar på tråden 5veckors bebis svårt sova på dagen?
  • Minza83
    Mamman8 skrev 2013-02-11 14:02:23 följande:
    Min dotter är 5 veckor och har helt plötsligt svårt att komma till ro och somna på dagen. Ända fram tills förra veckan har de inte vart några problem, hon somnade lite var som helst, i soffan, sängen, vaggan, famnen, vagnen osv. Och 3-4 timmar i sträck.. Men nu måste man gå och vagga henne i famnen tills hon somnar och de tar ett bra tag, sedan när man ska lägga ner henne vaknar hon till och de är bara att börja om! Hon sover inte spec länge heller om hon väl somnar nu, och vaknar trött och gnällig igen. Hon får ersättning och brukade även somna vid matning.. Är de någon som känner igen sig? Någon som har något tips eller råd?! Ska väl tillägga att nätterna funkar sömnen bra, äter och somnar om igen..
    försök att få tag i boken "att växa och upptäcka världen" eller googla på utvecklingsfaser/utvecklingssprång bebis/spädbarn...

de har sin första fas/språng vid just 5v ålder, sedan vid 8v,12v, etc etc...
    det brukar hålla på i några dagar/någon vecka och yttrar sig precist så som du beskriver.. de blir mer gnälliga,klängiga, vill inte ligga ensamma och sova .. vaknar om man lägger ner dem etc..
    de behöver lite extra närhet och trygghet.. :) skaffa dig en bra bärsele/sjal råder jag dig till :))

och det går över.. nästan lika fort som det kom :) 
  • Mamman8
    Minza83 skrev 2013-02-11 14:06:25 följande:
    försök att få tag i boken "att växa och upptäcka världen" eller googla på utvecklingsfaser/utvecklingssprång bebis/spädbarn...   de har sin första fas/språng vid just 5v ålder, sedan vid 8v,12v, etc etc... det brukar hålla på i några dagar/någon vecka och yttrar sig precist så som du beskriver.. de blir mer gnälliga,klängiga, vill inte ligga ensamma och sova .. vaknar om man lägger ner dem etc.. de behöver lite extra närhet och trygghet.. :) skaffa dig en bra bärsele/sjal råder jag dig till :)) och det går över.. nästan lika fort som det kom :) 

Okej skönt att höra :) hoppas de går över som du säger.. Bärsele har jag, ska testa med den :)
  • skogsvitter

Vad är det för bärsele du har?

Det är som sagt en utvecklingsfas, den första är vid 5 veckor. Det brukar underlätta att bära nära Ammar du inget alls? Annars kan det vara bra att amma så mycket som möjligt i faserna, det underlättar!

Faserna brukar gå över på några dagar när de är så här pass nyfödda!

Svar på tråden 5veckors bebis svårt sova på dagen?