• Noro

Plasta tänder på 6-åring?

Vår 6-åring har fått tid hos tandläkaren för att plasta sina tänder.
    Man fyller lite plast i kindtändernas gropar för att undvika att det blir hål.

Detta erbjuds alla och det är så lätt att bara tacka och ta emot.

Men jag undrar om vi verkligen ska ta erbjudandet.
    Vi borstar vårt barns tänder morgon och kväll. Det förekommer inget småätande och vi äter väldigt sparsamt med sötsaker. Dessutom kommer hon ju att tappa sina tänder inom några år.
    Våra, barnets föräldrars, tandhistoria/hygien är väldigt god. 2 hål var och sånt är ofta ärftligt. Den goda tandfloran alltså.

Och allt snack om farlig plast i förpackningar, leksaker och nappflaskor.
    Kanske i tandplasten också!? Och den sitter ju i munnen jämt!

Jag har plastat mina tänder som vuxen, och lever än...
    Men jag är väldigt tveksam till min 6-årings tänder.

Hur tänker ni kring detta?

• Svar på tråden Plasta tänder på 6-åring?
  • Noro
    Vinterankan skrev 2013-02-12 07:22:45 följande:
    Blir alla barn erbjudna det? Jag har det i mina tänder, fick det som tonåring. Och då var anledningen just att jag hade väldigt gropiga tänder (som tandläkaren uttryckte det) och det säkert skulle bli hål i allihop oavsett hur bra jag borstade. Hade också innan det under en period fått nya hål hela tiden så jag har lagningar i nästan varenda tand.
    Här blir alla erbjudna det, men många i tråden känner inte igen det. Så det är inte alla överallt.
  • Noro

Jädra telefonväxlar!
    Jag vill prata med en tandläkare!

• mikipiki

Jag önskar att jag hade blivit erbjuden detta som barn. Har fått gå och laga mina kindtänder flertalet gånger sen 8 års ålder på grund av att dom troligtvis var djupa från början. Hellre plast i förebyggande syfte än att behöva laga hål i tänderna.

• lolcat

för det första så är larmrapporterna om plastfyllningar gravt överdrivna.

I testerna som gjorts har man som hypotes haft att HELA lagningen löses upp inom 4 år, något som är helt omöjligt och även då man haft den hypotesen så har värdena hamnat långt under riskvärderna.

För det andra så jämför en del här äpplen och päron.  Fissurförseglingar görs i de flesta landsting med GLASJONOMER vilket inte är att förväxla med plastlagningarna som artiklarna hänvisar till.

Sen är det inte en lagning man gör som en del här verkar tro utan man fyller igen gropar på tänderna, man borrar alltså inte.

Jag är tandläkare och kommer göra det på mina barn då de får sina 6-års tänder.

• Noro
    lolcat skrev 2013-02-12 19:13:47 följande:
    för det första så är larmrapporterna om plastfyllningar gravt överdrivna.

I testerna som gjorts har man som hypotes haft att HELA lagningen löses upp inom 4 år, något som är helt omöjligt och även då man haft den hypotesen så har värdena hamnat långt under riskvärderna.

För det andra så jämför en del här äpplen och päron.  Fissurförseglingar görs i de flesta landsting med GLASJONOMER vilket inte är att förväxla med plastlagningarna som artiklarna hänvisar till.

Sen är det inte en lagning man gör som en del här verkar tro utan man fyller igen gropar på tänderna, man borrar alltså inte.

Jag är tandläkare och kommer göra det på mina barn då de får sina 6-års tänder.
    Tack för ditt tandläkarsvar!
    Jag har läst på och pratat med tandläkare, och vår 6-åring ska få plasta sina tänder.
    Bara 6-årständerna, inte alla som jag fått info om från början, den tandläkaren var visst inte att lita på...
    Fick ändå positiva reaktioner från folktandvården här att jag ifrågasatte och ställde frågor.
    Tack alla för era svar!
  • Framtidsbarn

Den plastläggning som läggs på barns 6 års tänder innehåller ämnet Bisfenol A. Detta ämne har lagt som förslag (januari 2017) att läggas till på EUs lista över särskilt farliga ämnen. Vilket gör att jag starkt ifrågasätter vad detta ämne gör i våra barns munnar??? 

www.kemi.se/nyheter-fran-kemikalieinspektionen/2016/eu-listar-bisfenol-a-och-pfda-som-sarskilt-farliga-amnen/%3d%3d&_t_q=Bisfenol+A&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a007c9c4c-b88f-48f7-bbdc-5e78eb262090&_t_ip=78.72.209.14&_t_hit.id=KemI_Web_Models_Pages_NewsPage/_7f8b4a30-17cc-41d5-bcaa-b1f278c16519_sv&_t_hit.pos=4

• sextiotalist

Det var något nytt, vet inte om de gör det i Skåne, men sonen har inte gjort det, Han kanske inte tillhörde riksgruppen (fick sina generellt senare än många andra, vilket kanske är en av orsakerna till att han inte har behövt).
    Han har inte haft ett enda hål (är idag 20).
    Däremot hade jag nog haft nytta av det, eftersom de istället borrade upp tanden och lade i amalgan (ja, jag vet att de inte visst bättre). Enligt min tandläkare så var hälften av mina amalganfyllningar av det slaget att det med sannolikhet inte varit hål, utan gropar som de fyllt igen

• hundtok

Jag plastade mina tänder när jag var barn (34 år idag). Tog upp det med dotterns tandläkare när vi diskuterade 6-årständer och tandläkaren sa att de helt hade slutat med detta då det visat sig lätt komma in smuts bakom plasten som orsakar karies.

• moaguuun

What? Aldrig hört talas om, låter jättemärkligt. Speciellt om det inte är något fel på tänderna. 

• milli79
    pmb skrev 2013-02-11 21:21:40 följande:

Ja, plasten innehåller ämnen som läcker ut. Bara att söka på info om den.

Jag skulle tacka nej. Men det är ju upp till varje familj att ta ställning.

Håller med!

Aldrig att jag skulle låta dem plasta tänderna.
  • milli79
    Framtidsbarn skrev 2017-09-07 15:04:31 följande:

Den plastläggning som läggs på barns 6 års tänder innehåller ämnet Bisfenol A. Detta ämne har lagt som förslag (januari 2017) att läggas till på EUs lista över särskilt farliga ämnen. Vilket gör att jag starkt ifrågasätter vad detta ämne gör i våra barns munnar??? 

www.kemi.se/nyheter-fran-kemikalieinspektionen/2016/eu-listar-bisfenol-a-och-pfda-som-sarskilt-farliga-amnen/%3d%3d&_t_q=Bisfenol+A&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a007c9c4c-b88f-48f7-bbdc-5e78eb262090&_t_ip=78.72.209.14&_t_hit.id=KemI_Web_Models_Pages_NewsPage/_7f8b4a30-17cc-41d5-bcaa-b1f278c16519_sv&_t_hit.pos=4

Ni som platsar era barns tänder känner ni till det här? Helt sjukt att vilja ha plast i munnen som utsöndras
Svar på tråden Plasta tänder på 6-åring?