• Livfulla

Antibiotika efter spolning - ett måste?

Just landat efter att spolat mina äggledare idag, så glad över att kunna konstatera att båda hade fri passage, det var mer förväntat efter många historier om stopp. Men nu till min fråga, blev överaskad av att jag gavs två piller med antibiotika efteråt. Har inte tagit dem än, det var bara en rekommendation sa gyn, men det verkade som att "man brukade ta dem". Jag har inte ätit antibiotika på 20 år och sist tålde jag dem inte alls, fick svaminfektioner och röda utslag. Känner ett jäkla dilemma, vågar jag avstå antibiotika, hur har ni gjort, ni som gjort spolning? inser ju att det skulle kunna ge otäcka infektioner i underlivet, men är det särskillt vanligt...? Tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Antibiotika efter spolning - ett måste?
  • Zaky

Detta är kanske helt fel tråd...men jag ska göra spolning nu på tisdag och jag undrar hur ont det gör? Kan man arbeta efteråt? Är så jävla nervös :-/

• Pastell1983

Nej fick inte och läkaren som utförde sa att de ger aldrig antibiotika där, och han har aldrig varit med om nån infektion efter spolningar han utfört.

• Pastell1983
    Zaky skrev 2013-02-17 22:23:55 följande:
    Detta är kanske helt fel tråd...men jag ska göra spolning nu på tisdag och jag undrar hur ont det gör? Kan man arbeta efteråt? Är så jävla nervös :-/
    Jag tycker inte alls det gjorde ont och många tycker inte det. Om det finns stopp kan det göra lite ondare har jag hört. Jobba kan du direkt efteråt.
  • Livfulla

Jag var med nervös innan, men mkt mer nervös för att det inte skulle vara passage än för smärtan. Den var jag beredd på och den är ändå väldigt momentan, men som jag har förstått så är det så otroligt olika. För mig var det nästan värst med den där kateterslangen eller vad det var för den höll de framåt mot urinröret så det skavde. Det hade jag säkert kunnat sagt till om, men man vet ju inte riktigt hur det ska va...
    Ha gärna killen med, det är ett bra stöd och då är ni två om att se den förhoppningsfulla passagen!
    Jag var rätt öm efteråt och hade nog inte gått och jobbat direkt därpå, kändes skönt att kunna ta det lite lugnt.

Som några dagar efteråt så kan jag också meddela att jag klarade mig fint utan antibiotika, det kändes riktigt bra.
    Lycka till, det kommer kännas så lättat efteråt!!

• Zaky

Tack för era svar! Vi väntar på IVF i april, då vi har försökt i 2,5 år. Jag har PCO, underfunktion på sköldkörteln och har en jäkla massa problem med att bli gravid...
    Så efter att ha väntat i 5 månader på en ägglossning och mens så e det äntligen dags för spolningen.

• Zaky

Skönt att allt kändes bra efteråt och att inga infektioner dök upp! :)

• langtarefterbarn78
    Zaky skrev 2013-02-17 22:23:55 följande:
    Lycka till med spolningen imorgon! Precis som Pastell1983 skrev sa min gyn där jag gjorde spolningen: det kan göra ont om det är stopp men det brukar knappt kännas (kanske som lätt mensvärk) om man inte har stopp. Jag hade turen att inte ha stopp så det gjorde inte ont alls. Du fick väl en voltaren också eller värktablett att ta en timme innan? Jag fick som sagt antibiotika att ta direkt på plats efteråt för att minska infektionsrisken. Men långt ifrån alla verkar få det.
  • greeneyes

För mig var det själva införandet av den tunna slangen som var jobbigast. Då fick jag som värkar, precis som jag fick när jag satte in spiral för några år sedan (har dock inte kvar den). Själva spolningen kändes inte speciellt mycket tyckte jag. 
    Fick lite blodtrycksfall och illamående eftersom jag har så låg smärttröskel, och jag hade inte kunnat jobba därefter. Men flera jag känner märkte knappt något och en vän var iväg och gjorde en spolning på lunchen och var tillbaka direkt efter på sin arbetsplats.

• Zaky

Nu är det klart!:) jag överlevde och allt var jättebra:) nu är det pergotime i väntan på IVF:)

• Zaky

Fick ingen antibiotika alls, det är tydligen nya bestämmelser. Har man fri passage så behöver man inte, och är det struligt så rekommenderar dem det:)

• Livfulla

Vad härligt att det gick bra Zaky, grattis! Intressant det där med "nya bestämmelser" om antibiotikan. Antagligen har man sett att för många får svampinfektioner då de tar antibiotikan och då har den ju gjort mer skada än den tänkta nyttan. Läste en del om svampproblem i samband med spolning på annat forum.

Svar på tråden Antibiotika efter spolning - ett måste?