• Politikus Inkorektus

Hur uppfostrar ni era barn till att hantera konflikter?

Ja som frågan lyder, hur uppfostrar ni era barn till att hantera konflikter?

Vad säger ni till era barn att de ska göra om t.ex. en aggressiv unge vill slå h*n.

• Svar på tråden Hur uppfostrar ni era barn till att hantera konflikter?
  • Flickan och kråkan

Nu är mina fortfarande rätt små - 5 år respektive snart 4 år - men vi kör på kraftfull stopphand, tydligt och högt NEJ och att de ska lämna en situation som de inte kan hantera och säga till en vuxen.

• gumpi

Det bästa är väl att leva som man lär. Se till att barnen får lära sig hantera konflikter genom att själv lösa konflikter konstruktivt hemma.

Att säga till barnet att gå till en vuxen är det bästa alternativet, men väldigt ofta gör inte barn det eftersom det kan bli konsekvenser av att man "tjallar" på varandra. Man kan ju även pröva att fråga barnet om dom tror dom kan komma på något som dom kanske gjort för att den andra personen är så arg att den vill slåss. Om dom inte kan komma på varför så kan man säga till sitt barn att fråga dem varför dom vill slåss. Den finns alltid en bakomliggande anledning till varför barn är aggressiva, och dom erkänner det ofta snabbare än vad vuxna människor gör om man bara frågar dem.

• Litet My

Vi hade ett sånt barn på sonens skola som slogs för absolut ingenting, vi gjorde en puktlista tillsammans ang denna killen

1)Säg ifrån
    2)Säg till en vuxen och gå därifråm
    3) Om ingen hör så skrik

Fungerade ypperligt, att vi inte hade med att diskutera med killen var för att han är/var otroligt explosiv och blev triggad av disksussioner, det fungerade dock bra samt att lärarna gjorde ett jättejobb med att ha koll på killarna efter första incidenten.          

• keron

Beror väl lite på vilken ålder vi pratar om.
    T ex, min grabb som går i 5an, blir jämt och ständigt retad av en annan (dubbelt så stor) pojke i klassen. Och blir även slagen emellanåt. Han säger till lärarna och är ledsen och arg, och jag och hans pappa har också pratat med dem men det händer absolut ingenting. Vi har sagt att det är helt okej för vår del om han slår tillbaka.
    Det har hållit på i så många år att jag rentav hoppas att han ska göra det...
    Han står i kö till en annan skola nu, f ö.

• Dina08

Vi har nog lärt dem att gå därifrån och undvika sådana "kompisar". Det har lyckats för det mesta. Vill gärna att mina barn har självbevarelsedrift. Det där med att gå till vuxna fungerade dock inte. De kände sig nog lojala med de elaka barnen, eller så var de rädda för repressalier. För övrigt ser de väl hur vi vuxna löser konflikter med varandra och vänner och bekanta (konflikträdda som fn).

Svar på tråden Hur uppfostrar ni era barn till att hantera konflikter?