• gunghäst

    Vi som haft tidiga symtom vid graviditet och inte bara inbillat oss.

    Jag önskar bara svar från såna som hade äkta symtom, dvs var gravida. INTE alla som tycker sig ha symtom men ännu inte VET om de är gravida eller inte. Vill att vi samlar en riktigt tillförlitlig lista på tidiga symtom att dela med oss av till alla som trånar efter bevis på en ev graviditet. Jag själv läste på alla symtom när jag ville bli gravid (innan jag blev det)och hamnade ofta i trådar där många TRODDE sig känna symtom, men sen visade det sig att det bara var inbillning/önskningar och en mens som kom. Här är tanken att inga spekulationer ska förekomma utan bara vi som varit eller helt säkert är gravida lämnar våra erfarenheter kring tidiga symtom.

    Jag kan börja. Med mitt första barn var blödande tandkött det första symtomet. Jag hade ingen aning om att det var det då. Reagerade bara på att jag blödde väldigt mycket när jag borstade tänderna under kanske en vecka eller några dagar. Läste sedan om att det är något man kan göra i väldigt tidigt skede. Och då kopplade jag ihop det först senare. Så det var mitt första symtom, måste ha varit bara några dagar efter befruktningen.

    Och ni?    

  • Svar på tråden Vi som haft tidiga symtom vid graviditet och inte bara inbillat oss.
  • mandarina

    Hade ägglossning 1 augusti, BIM igår (15 augusti) och fick då positivt på test!

    Kände redan en vecka efter ägglossning att jag hade lite molvärk i magen och lätt illamående samt ömma bröstvårtor. Haft så en gång tidigare men då kom mensen som den skulle så trodde min kropp gjorde något liknande nu.

    Sen på söndagen (BIM -4 och 10 dagar efter ägglossning) var jag så illamående och trött hela dagen att jag bara låg i sängen i 10 h trots att jag redan sovit 10. På kvällen kom även molvärken som känns som mild mensvärk. Däremot avtog smärtan i bröstvårtorna.

    Det är min första graviditet =)

  • Mmmiam

    -illamående på mornarna

    -molande värk under naveln

    -mer flytningar

    -flytning som var som vatten

  • Gottegrisen91

    ÄL +3 kom molvärken, visste redan då att jag var gravid, jag brukar aldrig ha molvärk i mellan ägglossning och mens. O h jag kände av ägglossningen så tydligt o då vet jag att mensen kommer exakt 14 dagar efter denna smärtan.

    På ÄL +6 kom tröttheten, illamående och sura uppstötningar, även magkänslan blev större här.

    På ÄL + 8 kom tröttheten som en käftsmäll o jag kände mig sjuk och svag o deprimerad.

    Tog test BMI -6 och -5 som visade negativt, visste ändå att jag var gravid o väntade till BMI -3 och fick ett svagt men tydligt plus :)

  • fyrasnartfem

    Varit gravid 3 gånger, men andra gången var ett missfall och plussade tre veckor efter missfallet så de mesta symptomen försvann inte där emellan. Men såhär har det varit för mig båda gångerna:

    - Kaffet börjat smaka äckligt 1 vecka innan BIM

    - 5 dagar innan BIM har det smått börjat mola

    - Andra gången fick jag även värk i ryggen

    - Alla tre gånger kom först svaga plusset BIM-3

    Illamående & kräkningar har kommit först efter plusset, andra gången hann det inte komma alls innan MF (det har kommit för mig runt vecka 7 och fick MF en dag innan jag skulle gå in i vecka 7)

  • ankan6

    Jag fick plötsligt blåsor och konstig smak i munnen och väldigt känsligt tandkött samt blev väldigt hård i magen vilket jag inte varit på år (har ibs och har konstant problem med lös mage). Testade mig någon dag innan bim för att det kändes lite skumt, men fick negativt så tänkte att det bara var ett konstigt sammanträffande. Blev positivt en dag efter bim

    Går in i vecka 7 imorgon!

  • Malinsandra

    Jag fick nyss reda på att jag är gravid och jag kände på mig jag var gravid. Haft molande värk sen ägglossning, och en annan värk i tjejmagen, högg ofta tils i sidan av magen nertill. Mådde lite illa då och då. Sen vid bim fick jag en brun flytning och byttelite blod som höll i sig någon dag. Trodde det var kört för fick samma förra månaden men fick troligtvis ett tidigt missfall. Testade mig 2 dagar efter den bruna flytningen och var ett starkt plus??

  • Längtar88

    Trög mage, blödande tandkött, ihållande huvudvärk, svälld mage, foglossning i svank som också strålar i ljumskarna ner till fifi, känner att livmodern arbetar (liknande mensvärk men ändå inte riktigt samma), illamående, ökat luktsinne, ökad hunger, hela jag sväller, trötthet, grinig och lätt till gråt. Börjar känna lite från ca äl+4 och har alla dessa symptom innan bim. Brukar dock behöva bekräfta otydliga graviditetstesten med blodprov där dom mäter hcg nivån. Tyvärr är de få jag fått behålla trots symptom. De gånger de har gått hela vägen har jag mått extremt illa och kräkts mig igenom första månaderna. Vet inte heller om de här är vanliga symptom men de är vad jag känner varje gång.

  • HeidiHR

    Trött, så trött. 5-6 dagar innan mens orkade jag plötsligt ingenting, tänkte att det var en förkylning på gång. Men så var mensen sen och jag fick plus på stickan. Utöver tröttheten inga symtom, inte på mens heller eg. Så mina tecken är avsaknad av molvärk, huvudvärk och sånt jag brukar ha innan mens och så en förlamande trötthet.

  • knivskrik

    På ÄL+8 fick jag från ingenstans en monsterhunger samtidigt som maten inte riktigt smakade som den brukade, halsbränna varje kväll, ökade flytningar, molvärk och enormt tunga och spända bröst. Halsbrännan och hungern håller i sig (29+5 idag) men resten la sig efter några veckor. 


    Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • knivskrik

    På ÄL+8 fick jag från ingenstans en monsterhunger samtidigt som maten inte riktigt smakade som den brukade, halsbränna varje kväll, ökade flytningar, molvärk och enormt tunga och spända bröst. Halsbrännan och hungern håller i sig (29+5 idag) men resten la sig efter några veckor. 


    Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • knivskrik

    Fan också, sorry för spam!


    Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • minnie768

    Hej! 
    Jag har inte plussat (än) så tänker inte gå in på mina övriga symptom, men jag har en fråga till er som kände ett "hugg/stick" i tjejmagen/livmodern mellan äl och bim.

    Hur kändes det? Var? Kan någon förklara hur det var?
    Vill ställa frågan i den här gruppen för vill vara säker på att det ledde till just en graviditet :)

    Är på äl+8 och tyckte jag kände det igår men vill som sagt höra från er om ni kände något innan ni plussade :)

  • Dansak

    Hormonomställning, precis som PMS-symtomen jag annars har varje månad. Gråter spontant utan anledning, lättirriterad osv.

    Men främsta tecknet var nog tröttheten. Däckade varje dag efter jobbet och sov utan problem i tio timmar. ????

    Dessa symtom började i v 3-4. Tog gravtest i v5 då jag först då insåg att något inte stod rätt till.

  • Sjp30

    - ÄL + 6-7 fick jag molande/bultande känsla i båda äs men bara en i taget. Blev samtidigt väldigt varm och trodde att jag skulle bli sjuk.

    - ÄL + 9, Halsbränna på kvällarna och min mage kraschade helt och jag var superdålig i magen. Gula flytningar. Väldigt sugen på mat och oliver/salta saker.

    - Plussade på ÄL + 11 och märkte också att jag verkligen inte var sugen på kaffe längre. Kan dricka det om det är köpekaffe men blir absolut inte sugen. Blev illamående i en enda dag som gick över och nu i vecka 10 så har jag knappt några symptom, förutom att jag är väldigt trött, hungrig oftare och lite lite foglossning. Blir även andfådd för minsta lilla.

  • Mortiscia80

    Redan första veckan efter ÄL/sex började jag få känningar i magen, svåra att beskriva men inte smärtsamma eller särskilt obehagliga. Jag förstod redan då att jag var gravid. Veckan efter kände jag som ett litet nyp i livmodern en förmiddag och jag misstänker att det kan vara då ägget fäste. Det var egentligen allt jag hade före BIM och positivt test, minns inte om brösten kändes märkliga eller så men just det där med magen var så intuitivt tydligt på något sätt.

  • Josefin.elisabet

    Blödande tandkött hade jag också väldigt tidigt , innan jag visste att jag var gravid med andra barnet. Har haft det med tredje också men inte lika tidigt.
    Nu med tredje barnet var första symtomen ont i brösten (samma med första och andra) och humörsvängningar.. Och ont i magen som mensvärk har jag haft tidigt med alla barnen. 

  • Felicccccia

    Jag plussade i föregår, super tidigt äl+9. Svårt att veta vad som är symptom ibland men jag hade först en annorlunda känsla långt ner i magen, som att jag skulle få mensvärk men den aldrig kom. Dagen innan plus började jag frysa mer än vanligt och var så extremt kall om mina fötter. Började även nysa oftare då och fick en konstig smak i munnen som kom och gick, inte metall smak utan någon annan som jag inte kan förklara. Trodde först jag skulle bli sjuk. Idag på äl +11 har jag börjat känna illamående när jag blir hungrig. Alltså hungern kommer som en smäll och blir direkt illamående, ingen förvarning alls. Är som sagt tidigt fortfarande men det är sånt som jag känt av. Har fortfarande lite diffus känsla i magen som inte försvinner. 

Svar på tråden Vi som haft tidiga symtom vid graviditet och inte bara inbillat oss.