• villbl­idräkt­ig
    Äldre 12 Feb 16:10
    9068 visningar
    6 svar
    6
    9068

    IVF Danmark - För oss singlar som planerar, eller har gjort IVF

    Som rubriken lyder;

    Har ni planer på att göra IVF i Danmark och har funderingar, eller har ni kanske redan gjort det och vill dela med er av era erfarenheter, bra eller dåliga, så varmt välkomna till tråden Glad

    Tror inte det bara är jag som har många funderingar så det skulle vara najs om vi kunde dela med oss av saker vi undrar över, eller har svar på.

    Häng på och dela med er!
    så får vi hoppas att alla plussar och får underbara bebbar i slutändan

    Hjärta

  • Svar på tråden IVF Danmark - För oss singlar som planerar, eller har gjort IVF
  • villbl­idräkt­ig
    Äldre 12 Feb 16:21
    #1
    Fråga nr 1

    För er som har gjort IVF, eller som kanske hittat mer information om detta än jag;

    Hur fungerar det med födelsebevis och sånt om man har en okänd pappa?
    Kommer det stå i papprena "fader okänd" eller?

    Om man har en privat donator som man vet vem det är men som inte vill ha några juridiska papper som binder honom till barnet, kommer han kunna förbli anonym i papprena då och det bara är ett faderskapstest som kan binda honom?

    Vad är det som bestämmer vad som ska stå om pappan i papprena?

    Får barnet möjlighet att söka upp fadern när det blir äldre, om det vill?

    Fråga nr 2

    Hittar flera olika kliniker i Danmark som verkar göra detta. Först hittade jag Storklinik i Köpenhamn som hade en bra hemsida på svenska och jag trodde först det var den enda, men sen har jag sett att det finns andra kliniker.

    Berätta gärna vilken klinik ni varit i kontakt med och ge en liten recension Glad
  • Äldre 20 Feb 14:40
    #2

    Hej! Jag har gjort en IVF på CFC "Copenhagen Fertility Center". De är betydligt billigare än alla andra danska kliniker. Detta för att de minimerar patientkontakten till ett minimum och tar emot och behandlar ett stort antal patienter. Det känns lite sådär men jag är osäker på om det skulle vara så otroligt mycket bättre på andra kliniker. CFC bedriver även forskning, så det är nog inte fel på konpetens eller teknik. För min del avgör f.n. priset mest.

    Om jag hade en egen donator i nuläget som jag ville bli gravid med skulle jag kanske ta mig till Polen eller Tjeckien. Dels för att det är betydligt billigare än t.o.m. CFC, dels för att det verkar gå att kringå reglerna där. Men om du och din egna donator verkligen tycker att det vore hemskt ifall det visar sig att han registreras som barnets far, kanske det är en osäker väg.
    Om du köper donatorsäd kan du välja öppen donator. Detta innebär att barnet kan kontakta donatorn vid 18-års ålder.

  • Äldre 28 Mar 19:49
    #3
    villblidräktig skrev 2013-02-12 16:10:35 följande:
    Som rubriken lyder;

    Har ni planer på att göra IVF i Danmark och har funderingar, eller har ni kanske redan gjort det och vill dela med er av era erfarenheter, bra eller dåliga, så varmt välkomna till tråden Glad

    Tror inte det bara är jag som har många funderingar så det skulle vara najs om vi kunde dela med oss av saker vi undrar över, eller har svar på.

    Häng på och dela med er!
    så får vi hoppas att alla plussar och får underbara bebbar i slutändan

    Hjärta
    hej, är helt ny på Familjeliv.

    Är singel, 36 år och har alltid velat ha barn men har inte haft ett förhållande där man kommit dit och nu har jag inte haft ett seriöst förhållande på många år och jag lovar jag har försökt. Krogen, dejtingsajter, kompisars kompisar och "bara vara själv och må bra och inte leta"  och sist men inte minst via nya intressen.
    Men ingen man i sikte. Så för ett år sen hörde jag talas om en klinik i Göteborg som var helt ny då. Dit kan man åka och betala 4000 för konsultation och sen ca 30000 för att frysa ned sina ägg. Jag tänkte att det var det ju värt för att så att säga "vinna lite mer tid". Tyvärr visade blodproverna de tog vid konsultationen att jag trots bara 35 år gammal hade ett sånt lågt AMH-värde som 0,2. Denna privata klinik tyckte alltså att det var bortkastade pengar att frysa ned mina ägg och då tror man ju verkligen på dem eftersom de tar så bra betalt för att göra det.

    Var typ helt knäckt i en månad och sen bestämde jag mig för att ge det året ut (läkaren sa jag hade max 1-2 år på mig att bli gravid) att träffa en kille. Trots många dejter osv har jag inte gjort det och nu är det nytt år och kalendern visar redan mars! De senaste 5 månaderna har jag mer intensivt börjat tänka insemination i Danmark men för en vecka sen sa en kompis kompis som håller på med IVF att med mitt låga AMH-värde måste jag göra IVF. Jag är ännu inte helt insatt i allt, men det verkar ju inte som att bara betala och få det fixat. Det verkar som att man måste hitta en bra läkare i Sverige som sen hjälper till med diverse mediciner osv. En hel vetenskap som jag säkert snart lär mig. Nu är jag ny, lite ledsen ibland (såklart), men ska försöka sätta in mig i allt, få ihop pengarna och göra en IVF i Danmark. Har alltså inte så mycket tips att dela med mig av ännu, annat än att det alltså finns en klinik i Göteborg som kan frysa ned ägg :) http://nordicivfcenter.se/
     
    mvh Sofia
  • Äldre 31 Mar 20:50
    #4

    Om du går med i Femmis kan du få tips och råd där av andra medlemmar.

  • DLu
    Äldre 14 Oct 12:48
    #5

    Hej,
    jag är journalist och arbetar just nu som researcher på en dokumentärfilm om individualism och oberoende i Sverige. Vi tycker det är en intressant utveckling att allt fler svenska singelkvinnor väljer att skaffa barn på egen hand, genom att åka till Danmark eftersom det inte är lagligt här. Vi letar nu efter någon som precis fattat detta beslut och skulle kunna tänka sig att ställa upp på en intervju. Filmen är ett mycket seriöst projekt. 
    Mejla mig gärna så kan jag berätta mer!

    lundberg_ditte@hotmail.com 

  • Äldre 24 Apr 13:07
    #6

    Hittade just hit! Är singel och har gjort ivf på trianglen i Danmark har testdagen imorgon :)

Svar på tråden IVF Danmark - För oss singlar som planerar, eller har gjort IVF