• femman

Åker till Thailand om 3 veckor! Vad behövs?

Hjälp en förstagångsåkare med lite saker!

Dukoral?

Vilken mat ska jag undvika? 

Åker med två barn på 3 och 7 år. Vad bör jag ha för reseapotek??        

• Svar på tråden Åker till Thailand om 3 veckor! Vad behövs?
  • Philippa

Vaccineringen är väl klar?

Du behöver:
    Alvedon, Ipren, vätskeersättning, nässpray, solskyddsfaktor, svalkande lotion efter sol.  

• femman
    Philippa skrev 2013-02-12 20:00:46 följande:
    Vaccineringen är väl klar?

Du behöver:
    Alvedon, Ipren, vätskeersättning, nässpray, solskyddsfaktor, svalkande lotion efter sol.  

Japp sprutorna är klara!
  • Philippa

Du behöver även plåster och någon sårsalva...

• Masken84

Allt finns i Thailand men vill man vara riktigt säker på att man får tag på det man vill ha så ta med det. Har varit i Thailand flera gånger och apotek finns överallt där man kan köpa allt! Men vätske ersättning och solkräm kan du köpa hemma och fylla på där nere :)

• Hubba

Den klåddämpande salvan finns i Thailand och heter Semmbakk, liten grön plåtburk liknande vaseline.

Paracetamol finns på alla apotek och till barnen i flytande form i söt sliskig jordgubbssmak.

På flyget tar jag alltid alvedon i pulverform till kottarna, lätta att använda när det börjar krypa i benen elr så att de får lättare att sova...

• Dixie

Vi åt Bifiform tabletter under vår Thailandsresa, ingen blev magsjuk - nu vet jag inte om det var tabletterna, men det kan ju inte skada att ta dem!

• Anne69

Xylocain-salva (dämpar alla sorters kli, gärna två tuber) behöver komma med!  Sen tar vi gärna med ett ordentligt reseapotek, det är skönt att ha sina egna grejor även om allt går att köpa på plats.
    Antibakteriell kräm är också bra att ha med sig om man inte kommer åt att göra rent småsår direkt.

Vi brukar också ha med egen pumptvål och våtservetter.   

Dukoral ? Ja, om ni tror på det.....men det kostar en förmögenhet för fyra. Vi gjorde det för ca 2000 kronor och höll oss friska. Men det vetenskapliga stödet är mkt svagt, Thailand är inte koleraområde.

Vi åt allt under vår resa och blev inte dåliga någon gång, varken barn eller vuxna.    

Trevlig resa! 

• loppis7

Vart ska ni åka ? det är inte "värre" att åka dit än att åka till tex Mallis,allt finns att köpa o ofta billigare än i Sverige.

• loppis7

kan köpas på plats mycket billigare.

Svar på tråden Åker till Thailand om 3 veckor! Vad behövs?