• stenbockan

    kommer min kanin att svälta ihjäl?! hjälp!

    Hjälp!! Jag är sjukt orolig över min kanin! Jag är i en annan stad och min sambo ligger på sjukhus! Kaninen har varit utan mat i 2 dygn!! Vatten har han nog kvar för han har en jätte stor vatten flaska som min sambo fyllde precis innan han vart akut körd in till sjukan! Men den haq varken hö,pellets eller grönsaker!!! Jag kommer hem imorgon!(då har han varit utan mat i 3 dygn!! Lider han?? Eller kommer han att vara död när jag kommer hem imorgon??? Han kanske svälter ihjäl inatt?!? Jag kommer självklart att mata honom direkt när jag kommer hem imorgon,men jag är så orolig! Han är en dvärgvädurhane på 2 1/2 år!! Hur lång tid tar det för en kanin å svälta ihjäl???

  • Svar på tråden kommer min kanin att svälta ihjäl?! hjälp!
  • Kiwinna

    Jag vet inte om en kanin går att jämföra men en katt men vet en katt som var utan både mat och dryck en 6 dygn en gång. Mycket medtagen när han hittades dock.
    Finns det ingen som kan hämta nyckeln på sjukhuset och mata kaninen? Du kan väl uppdatera i morgon så jag får höra hur det gickFörvånad

  • Anwen

    Jag tror inte han hinner svälta ihjäl, MEN, en kanin behöver äta kontinuerligt! Ett för långt uppehåll riskerar att tarmarna stannar upp, och det kan bli svårt att få igång igen :S. Håll NOGA koll på att den äter och mår bra, och kanske kontakta en veterinär för att kolla läget.

  • Pallas

    När kommer du hem imorgon? Jag hade försökt ringa dit någon som kunde mata kaninen och ge den fräscht vatten. Jag tror inte han kommer vara död, men inte kommer han må bra iaf. Jag skulle råda dig att ta kontakt med en veterinär som kan ge lite råd om hur du ska börja mata honom, Kaniners magar är i allmänhet känsliga och det kanske blir en chock om du plötsligt skulle ge honom en massa "fel" mat. Hur långt har du hem? Går det inte att ta sig hem i kväll?

    I övrigt kan jag tipsa om att rigga upp en trådback på en lodrätt skiva som hökorg. Kaniner ska ha fri tillgång på stråfoder och med en trådback räcker höet i ett par veckor och det blir inte mycket spill. Sen finns det ju vattenkoppar som man riggar upp en 1½-liters PET-flaskor i, det kanske inte heller är någon dum idé? 

  • Dr Mupp

    Kaniner tål inte svält, om magen stannar så kan det gå snabbt att de dör. Det är därför det alltid måste finnas hö i buren. Kaniner fastar inte ens till operationer eftersom det är så pass farligt för dem att vara utan mat. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • stenbockan

    Jag är hemma nu! Och kaninen lever! Han verkade inte medtagen eller utsvulten och han hade vatten kvar! Nu har han fått pellets,hö och morötter och mår som en prins! Jag ringde även till zoo,och dom sa att han nog varit lite sugen och små hungrig men att han inte har lidit! Dom säger att kaniner kan klara sig länge utan mat(om dom har hull,vilket han har!) för kaniner ute i det vilda gräver ner sig i häålor på vintern utan mycket mat och lever mest på sitt hull! Men man ska ju självklart inte låta en kanin svälta för det!! Jag är iallafall glad att han mår bra! Tack för alla svar!!!

  • Kiwinna
    stenbockan skrev 2013-02-13 16:14:46 följande:
    Jag är hemma nu! Och kaninen lever! Han verkade inte medtagen eller utsvulten och han hade vatten kvar! Nu har han fått pellets,hö och morötter och mår som en prins! Jag ringde även till zoo,och dom sa att han nog varit lite sugen och små hungrig men att han inte har lidit! Dom säger att kaniner kan klara sig länge utan mat(om dom har hull,vilket han har!) för kaniner ute i det vilda gräver ner sig i häålor på vintern utan mycket mat och lever mest på sitt hull! Men man ska ju självklart inte låta en kanin svälta för det!! Jag är iallafall glad att han mår bra! Tack för alla svar!!!

    Skönt att höra! Glad
Svar på tråden kommer min kanin att svälta ihjäl?! hjälp!